Badania architektoniczne-budownictwo murowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-BAM-1L-K-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Badania architektoniczne-budownictwo murowane |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność przeprowadzenia kwerendy merytorycznej (źródłowej i bibliograficznej). Sprawne posługiwanie się wiedzą z zakresu historii i organizacji budownictwa oraz historii technik budowlanych. Umiejętność posługiwania się rysunkiem odręcznym w pracy terenowej oraz oprogramowaniem CAD. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia: 30 godz. - 1 ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (repetytorium z historii technik budowlanych, historii rozwoju elementów i detali architektonicznych, poznanie polecanej literatury): 60 godz.-2 ECTS 3. Przygotowanie do kolokwium: 30 godz.-1 ECTS Łącznie 120 godzin/4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- zna metodę i strukturę badań architektonicznych oraz ich miejsce w procesie prac konserwatorskich. K_W01 W2- zna budowę dokumentacji z badań architektonicznych. K_W02 W3- zna zasady graficznej interpretacji wniosków z przeprowadzonej analizy badawczej. K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- potrafi wykorzystać zasoby archiwalne dla określenia i ukierunkowania zakresu badań architektonicznych. K_U01 U2- potrafi określić niezbędny zakres badań badań, przeprowadzić je "in situ" oraz zarejestrować wnioski w postaci graficznej, opisowej i fotograficznej. K_U03 U3- potrafi zdefiniować różne kategorie wartości tkwiących w zabytku, a następnie sformułować wnioski konserwatorskie. K_U5 U4- potrafi krytycznie oszacować dokumentację, co jest niezbędne w pracy w urzędach konserwatorskich. K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1- ma świadomość poziomu swojej wiedzy - swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego. K_K02 K2- potrafi krytycznie oszacować profesjonalne specjalistyczne dokumentacje niezbędne w pracy w urzędach konserwatorskich. K_K05 K3- potrafi współpracować z innymi uczestnikami w procesie prac konserwatorskich. K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa: w oparciu o przyswojony system oznaczania graficznego rozpoznawanych węzłów badawczych studenci analizują przedstawione przez prowadzącego różne sytuacje przestrzenno-chronologiczne zarejestrowane na zdjęciach lub dostrzeżone w pracy w terenie. Każda analizowana sytuacja jest podbudowana sprawdzaniem wiedzy z zakresu historii technik budowlanych oraz rozwoju elementów i detali architektonicznych. |
Skrócony opis: |
Rozszerzona wiedza o możliwościach badawczych materialnej struktury zabytku architektury (budownictwo murowane). Pogłębiona wiedza o metodzie prowadzenia badań architektonicznych oraz opracowania wniosków z nich wynikających. |
Pełny opis: |
Charakterystyka badań architektonicznych pod kątem stosowanych metod oraz ich roli w programie i procesie prac konserwatorskich. Prezentacja zasad graficznego dokumentowania wniosków z badań na różnych przykładach modelowych. Krytyczna analiza przykładowych wcześniejszych opracowań z badań architektonicznych. Odczytywanie przez studentów „węzłów” badawczych zarejestrowanych w zgromadzonym wcześniej materiale fotograficznym. Odczytywanie węzłów w dostępnych budynkach zabytkowych i ich rejestracja rysunkowa zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami. |
Literatura: |
Brykowska, M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003 Cramer, J., Handbuch der Bauaufnahme, Stuttgart 1984 Frazik, J. T., Megaskopowa analiza materiału, techniki i stratygrafii murów oraz tynków zabytkowych budowli, Czasopismo Techniczne. Budownictwo, R. 67, Kraków 1967, z.3, s. 1-15 Kajzer, L., Wstęp do badań archeologiczno-architektonicznych, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1986 Klein, U., Bauaufnahme und Dokumentation, 2001 Mader, G. Th., Angewandte Bauforschung, Darmstadt 2005 Schuller, M., Building Archeology, ICOMOS VII, Munchen 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bazuje na aktywności studenta podczas zajęć oraz umiejętności wykorzystania wiedzy z przedmiotów wprowadzających w problematykę badań architektonicznych. Ocena z ćwiczeń terenowych Obecność na zajęciach Łączna ilość punktów 20- 100% 0-10 (50%) - ndst 11-12 (52-60%) - dst 13-14 (62-70%) - dst plus 15-16 (72-80%) - db 17-18 (82-90%) - db plus 19-20 (92-100%) - bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Prarat | |
Prowadzący grup: | Maciej Prarat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Prarat | |
Prowadzący grup: | Maciej Prarat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Od maja zajęcia odbywać się będą w formie zblokowanej na terenie Starego Miasta w Toruniu. Terminy: 15.05. 29.05. 05.06 12.06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Prarat | |
Prowadzący grup: | Maciej Prarat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Od maja zajęcia odbywać się będą w formie zblokowanej na terenie Starego Miasta w Toruniu. Terminy: 15.05. 29.05. 05.06 12.06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.