Badania budowy technicznej zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-BBT-5Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0219) Sztuka (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Badania budowy technicznej zabytków |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W realizacji zadań przewidzianych w ramach przedmiotu konieczne jest wcześniejsze zaliczenie takich przedmiotów jak: - Technologia i techniki sztuk plastycznych (wykład) - Pigmenty, spoiwa i podłoża malarskie (wykład) - Żywice sztuczne w konserwacji zabytków (wykład, ćwiczenia) - Technologia papieru i skóry (wykłady i ćwiczenia) - - Pracownia dokumentacji zabytków na podłożu papierowym i skórzanych (ćwiczenia) - Materiałoznawstwo spoiw i podobrazi malarskich (ćwiczenia) - Współczesne metody badań instrumentalnych (wykład) - Pracownia fotografii dokumentalnej (ćwiczenia) - Propedeutyka dokumentacji konserwatorskiej (wykłady) - Pracownia fotografii dokumentalnej zabytków na podłożu papierowym i skórzanych (ćwiczenia) - Materiałoznawstwo pigmentów i barwników malarskich (ćwiczenia) - Badania budowy technicznej zabytków (ćwiczenia, semestr 8) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 120 godz.): - zapoznanie się z literaturą przedmiotu 30h - korygowanie błędów w pracach 30h - bieżący opis metodyki badań wybranego obiektu zabytkowego i analiza wyników: 30h - wykonanie dokumentacji konserwatorsko-technologicznej zgodnej z obowiązującym schematem - przygotowanie w formie cyfrowej - 30h Łącznie: 150h godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z przygotowaniem dokumentacji technologiczno-konserwatorskiej - K_W01 W2 - wykazuje zrozumienie wzajemnych korelacji pomiędzy teoretycznym opracowaniem zagadnień związanych z dokumentowanym zabytkiem oraz wynikami badań jego budowy otrzymanych podczas ćwiczeń praktycznych K_W02 W3 - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków i potrafi wykorzystać tą wiedzę w ocenie stanu zachowania zabytku K_W04 W4 - posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej K_W05 W5 - zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W06 W6 - posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych K_W09 W7 - zna podstawy fotografii i technik dokumentacji dzieł sztuki, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń - K_U01 U2 - potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych - K_U02 U3 – posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków - K_U07 U4 - potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych - K_U08 U5 - posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych dotyczących zagadnień ujmowanych w dokumentacji zabytku z wykorzystaniem różnych źródeł - K_U18 U6 - ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w zakresie techniki wykonania i oceny stanu zachowania zabytku - K_U19 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich - K_K02 K2 - ma świadomość i rozumie skutki działań konserwatorskich (w tym konieczność właściwej i rzetelnej dokumentacji zabytku), ich wpływu na zabytek i związanej z tym odpowiedzialności - K_K03 K3 - rozumie potrzebę dalszego kształcenia, pogłębiania wiedzy i umiejętności (także interpersonalnych) oraz potrzebę włączenia innych ludzi specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: • Wyjaśnienie i opis poszczególnych etapów pracy • Dyskusja dotycząca bieżących zadań Metody dydaktyczne eksponujące: •Pokaz Metody dydaktyczne poszukujące •ćwiczeniowa • doświadczeń • obserwacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest praktyczna realizacja badań techniki wykonania i analiza sposobu wykonania wybranego obiektu zabytkowego oraz badań należących do diagnostyki stanu zachowania. Wszystkie działania zostają udokumentowane i przedstawione w formie ustalonej schematem dokumentacji konserwatorsko-technologicznej. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu ugruntowanie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności zdobytych w zakresie szeroko pojętego materiałoznawstwa przedmiotów zabytkowych. Wykorzystują już posiadaną wiedzę na temat pigmentów i barwników oraz spoiw i podobrazi malarskich, technologii i techniki sztuk plastycznych, metodyki badań materiałów i technik malarskich. Przewidziane są również badania specyficzne dla zabytków nie należących do grupy dzieł artystycznych, ale również dla zabytków kultury i rzemiosła. Dla wybranego dzieła sztuki student opracowuje i wykonuje program prac badawczych przed konserwacją dzieła. Zbiera dane historyczne dotyczące identyfikacji zabytku, opisuje jego wartości artystyczne, stan zachowania i przyczyny zniszczeń. Na tej podstawie dokonuje wyboru metod badawczych i wykonuje samodzielnie prace laboratoryjne. Badania obejmują analizę całego obiektu w różnych pasmach promieniowania elektromagnetycznego (UV, VIS, IR) oraz identyfikację pobranych próbek. Przeprowadza się dla nich badania mikrochemiczne i analizy instrumentalne (spektralna analiza fluorescencyjna XRF, chromatografia gazowa GC, FTIR, Rtg i inne). Badania instrumentalne prowadzone są przy współudziale specjalistów danej dziedziny. Zakres przedmiotu obejmuje praktyczną realizację programu badań techniki wykonania zabytku. Zakres badań wynika z rodzaju wybranego obiektu i występujących w nim problemów związanych z jego historią, techniką wykonania, stanem zachowania i rodzajami zniszczeń. |
Literatura: |
Obowiązuje literatura z przedmiotów realizowanych na I, II i III roku KiR dotyczących materiałoznawstwa pigmentów, spoiw i podobrazi malarskich oraz metodyki badań materiałów i technik malarskich oraz literatura ustalana indywidualnie do każdego zabytku będącego przedmiotem badań. Wśród zalecanych publikacji znajdują się m.in.: E. Basiul, J. Rogóż, A. Cupa, M. Pilarska, P. Szroeder, The use of multispectral nondestructive techniques in conservation diagnostics, [w:] 2013 Optical Metrology SPIE, 21st International Congress on Photonics in Europe collocated with Laser World of Photonics, 13-16 May 2013, Munich, Germany : technical summaries, [Munich, SPIE], 2013, http://spie.org/Documents/ConferencesExhibitions/EOM13%20Abstracts%20lr.pdf J. Rogóż, T. Kurkiewicz, "Badania nieniszczące w diagnostyce malowideł ściennych", [w:] Malowidła kościoła św. Jerzego - Ostropa / [red. zesz. Antonina Żaba]. Gliwice 2011, s. 29-41. J. Rogóż, "Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych", Toruń 2009. J. Rogóż Jarosław, P. Szroeder, J. Flik, R. Rogal, E. Basiul, "Techniki analityczne w datowaniu obrazów olejnych", Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2008, z. 36, s. 103-109. T. Kozielec, E. Jabłońska, M. Pronobis-Gajdzis, J. Rogóż, "Przegląd metod badań technologicznych zabytkowych kodeksów na przykładzie Codex Aureus Gnesnensis", Toruńskie Studia Bibliologiczne, 2016, nr 1 (16), s. 123-144. T. Kozielec, "Identyfikacja włókien dla celów konserwatorskich", Przegląd Papierniczy, Cz. 1: 2013, t. 69, nr 7, s. 351-355; Cz.2: 2014, t. 70, nr 4, s. 223-228; Cz. 3: 2020, t. 76, nr 4, s. 210-2016; Cz.4: 2020, t. 76, nr 5, s. 277-285; Cz.5: 2020, t. 76, nr 7, s. 397-406. T. Kozielec, "Zastosowanie czerni amidowej oraz ninhydryny do wykrywania białek w fotografiach na podłożu papierowym", Przegląd Papierniczy, 2014, t. 70, nr 7, s. 395-405. T. Kozielec, J. Karbowska-Berent, "Wykrywanie kleju żywicznego w papierowych podłożach zabytkowych fotografii oraz ich oprawach", Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2014, z. 45, s. 459-476. T. Kozielec, G. Szczepańska, G. Trykowski, "Przykłady wykorzystania analizy SEM-EDX do badań zabytkowych skór garbowanych związkami metali", Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2013, z. 44, s. 261-281. T. Kozielec, "Możliwości zastosowania odczynnika Schweizera oraz światła spolaryzowanego do identyfikacji bawełny, lnu i konopi w papierach drukowanych, tekturach, materiałach introligatorskich oraz podłożach fotograficznych", Notes Konserwatorski, 2012, nr 15, s. 111-122. T. Kozielec, "Garbniki w obiektach zabytkowych, historycznych i dziełach sztuki : charakterystyka oraz proste metody ich wykrywania : wprowadzenie", Analityka, 2011, t. 12, nr 1, s. 65-73. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta w prawidłowe zaplanowanie i wykonanie badań zabytku, (K_W01, K_W02, K_W04 K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_U01, K_U02, K_U07, K_U08, K_U10, K_U18, K_U19, K_K02, K_K03, K_K05) Ocena umiejętności przedstawienia wyników pracy w formie obowiązującego schematu dokumentacji technologiczno-konserwatorskiej (K_W01, K_W02, K_W04 K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_U01, K_U02, K_U07, K_U08, K_U10, K_U18, K_U19) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
PRC
WT PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozielec, Teresa Kurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Barbara Gmińska-Nowak, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Dorota Jutrzenka-Supryn, Tomasz Kozielec, Teresa Kurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
PRC
WT PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Banasiak, Dorota Jutrzenka-Supryn, Teresa Kurkiewicz, Bożena Szmelter-Fausek | |
Prowadzący grup: | Maciej Banasiak, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Dorota Jutrzenka-Supryn, Teresa Kurkiewicz, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Banasiak, Dorota Jutrzenka-Supryn, Teresa Kurkiewicz, Bożena Szmelter-Fausek | |
Prowadzący grup: | Maciej Banasiak, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Dorota Jutrzenka-Supryn, Teresa Kurkiewicz, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.