Dokumentacja historyczna zabytków architektury i urbanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-DHZ-1L-K-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Dokumentacja historyczna zabytków architektury i urbanistyki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Historia architektury i urbanistyki, wartościowanie zabytków architektury, umiejętność odczytania i opracowania inwentaryzacji pomiarowo-rysunkowej zabytku architektury. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w ćwiczeniach - 75 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie dokumentacji - 15 Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice XIX-wiecznych źródeł wytworzonych przez urzędy budowlane i wie, jak ją wykorzystać w powiązaniu z wiedzą z innych dziedzin, takich jak historia sztuki, historia technik budowlanych (K_W01, K_W02) - posiada szczegółową, specjalistyczną wiedzę w zakresie opracowywanego samodzielnie zagadnienia, tj. historii zabudowy i jej przekształceń na wybranej parceli w obrębie miasta, dla której nie ma opracowań w literaturze przedmiotu (K_W05) - posiada wiedzę z zakresu historycznej terminologii budowlanej, stosowanej w źródłach pisanych oraz wiedzę w zakresie funkcjonowania przepisów prawa budowlanego i kancelarii (K_W05) - posiada wiedzę w zakresie podziałów administracyjnych ziem polskich pod zaborami (K_W04) - posiada wiedzę w zakresie poszukiwań archiwalnych (K_W05, K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - odpowiednio dobierając źródła i selekcjonując informacje, potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną w zakresie wybranego zagadnienia (K_U01); - potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin i wykorzystać ją w celu opracowania dokumentacji historycznej danego obiektu (K_U03) - ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji historycznej, z wykorzystaniem metod, zależnych od charakteru tematu (K_U05) - potrafi dokonać krytycznej analizy źródeł archiwalnych, pod kątem opracowywanego tematu (K_U05) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania (K_K03 P) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń, z elementami metody podającej (I semestr) oraz w formie poszukującej i studium przypadku (II semestr) |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter ćwiczeń, w ramach których student poznaje specyfikę źródeł archiwalnych - pisanych i ikonograficznych oraz uczy się wykorzystania tych źródeł na potrzeby konserwatorskie. W ramach zajęć student zapoznaje się także z metodami poszukiwań źródeł, zasadami ich gromadzenia i udostępniania. Na podstawie konkretnych materiałów źródłowych poznaje podstawową terminologię stosowaną w źródłach archiwalnych dotyczących zabytków architektury i urbanistyki. |
Pełny opis: |
W ramach pierwszego semestru studenci uczą się czytać dawne pismo niemieckie oraz - jeżeli ktoś wyrazi taką potrzebę - także rosyjskie, zapoznają się z dawnymi podziałami administracyjnymi państwa pruskiego, cesarstwa niemieckiego, terenów pozostających pod zaborem rosyjskim oraz austriackim i w konsekwencji - ze specyfiką kancelarii na ww. terenach. W ramach czytania dokumentów archiwalnych, dotyczących architektury i budownictwa zapoznają sią także z podstawową terminologią stosowaną w dokumentach archiwalnych oraz schematem różnego rodzaju dokumentów. W ramach drugiego semestru studenci opracowują dokumentację historyczną wybranego zabytku architektury w oparciu o źródła archiwalne z zasobów Archiwum Państwowego w Toruniu lub innego archiwum, jeżeli student wyrazi wole opracowania dokumentacji dla obiektu np. z okolic swojego miejsca zamieszkania. Praca nad dokumentacją poprzedzona jest wyjściem do archiwum razem z prowadzącym, a na dalszym etapie postępy pracy są na bieżąco konsultowane i omawiane z prowadzącym. |
Literatura: |
- Harald Süß, Deutsche Schreibschrift. Lesen und Schreiben lernen, przekład Joanna Drejer, Słubice 2021 r. - Karol Górski, Neografia gotycka, podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Toruń 1960. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się samodzielnie opracowaną dokumentacją historyczną wybranego zabytku architektury, która to dokumentacja podlega ocenie. Po pierwszym semestrze oceniane są postępy w czytaniu dostarczonych przez prowadzącego kopii źródeł pisanych, który stopień trudności stopniowo zwiększa się. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Brzostowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Brzostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Brzostowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Brzostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Brzostowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Brzostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.