Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edytorstwo tekstów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-ET-2Z-KA-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edytorstwo tekstów
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem zimowy - ODK, krytyka artystyczna (s2)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student/ka uzyskuje 3 punkty ECTS, którym odpowiada około 80 godzin pracy, z tego:

- 1 pkt ECTS za udział w zajęciach

- 2 pkt ECTS za pracę własną przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych (50 godzin pracy).




Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dynamice rozwojowej nauk o sztuce (zwłaszcza: konserwatorstwa, muzealnictwa, historii sztuki i zabytkoznawstwa) którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej oraz integrować z metodami innych dyscyplin.

K_W02 Zna podstawy metodologiczne badań naukowych w dziedzinie humanistyki, z naciskiem na nauki o sztuce (z uwzględnieniem metodologii rozwijanej w ramach ścieżek i modułów specjalnościowych, m. in. konserwatorstwo, zabytkoznawstwo i historia sztuki, muzeologia i in.).

K_W04 Ma szczegółową orientację na obszarze zakresu problemowego, wybranego w ramach ścieżki specjalnościowej (teorie i doktryny, konteksty, kierunki badań i problemy metodologiczne, terminologia).


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 Szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy w wybranym obszarze ochrony dóbr kultury, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk

o sztuce, które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje.

K_U03 Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą z innych dyscyplin oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami ochrony dóbr kultury i oceną podejmowanych w tym zakresie działań.

K_U04 Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu nauk o sztuce z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym), z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji, w języku polskim i języku obcym.

K_U05 Ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac naukowych oraz dokumentacyjnych w oparciu o warsztat badawczy z wybranego zakresu ochrony dóbr kultury, z wykorzystaniem metod, zależnych od charakteru tematu.

K_U07 Jest przygotowany do spójnej argumentacji z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów oraz do prowadzenia debaty w zakresie problemów nauk o sztuce i dylematów ochrony dziedzictwa kulturowego.





Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02 Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem naukowym i karierą zawodową, ukierunkowując także innych w tym zakresie.

K_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych.

K_K06 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury regionu, kraju i świata.


Metody dydaktyczne:

Metody zróżnicowane zależne od charakteru omawianej problematyki szczegółowej.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej zasad merytorycznego i technicznego opracowania książki do publikacji oraz przygotowania tekstu do składu i druku. Cel zajęć stanowi zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z opracowaniem redakcyjnym (adiustacja tekstu), opracowaniem techniczno-graficznym książki (przygotowanie komputeropisu wydawniczego do składu), podstawami typografii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem redakcyjnym publikacji o różnorodnym charakterze (książki naukowe reprezentujące różne dyscypliny badawcze, literatura piękna, poezja, tłumaczenia, artykuły prasowe, komiksy, wydania albumowe itp.). Zajęcia mają charakter praktyczny: omówieniu poszczególnych zasad merytorycznego i technicznego opracowania tekstu towarzyszą ćwiczenia, mające na celu zdobycie wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych dla poprawnego wykonania adiustacji tekstów oraz sporządzenia korekty wydawniczej.

Literatura:

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.

Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2007.

Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001.

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.

Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach.

2. Wykonywanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, sprawdzających stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć .

3. Samodzielna adiustacja tekstu w ramach pracy zaliczeniowej sprawdzająca całą zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności z zakresu adiustacji tekstów.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kamińska-Jones, Agnieszka Markuszewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej zasad merytorycznego i technicznego opracowania książki do publikacji oraz przygotowania tekstu do składu i druku. Cel zajęć stanowi zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z opracowaniem redakcyjnym (adiustacja tekstu), opracowaniem techniczno-graficznym książki (przygotowanie komputeropisu wydawniczego do składu), podstawami typografii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem redakcyjnym publikacji o różnorodnym charakterze (książki naukowe reprezentujące różne dyscypliny badawcze, literatura piękna, poezja, tłumaczenia, artykuły prasowe, komiksy, wydania albumowe itp.). Zajęcia mają charakter praktyczny: omówieniu poszczególnych zasad merytorycznego i technicznego opracowania tekstu towarzyszą ćwiczenia, mające na celu zdobycie wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych dla poprawnego wykonania adiustacji tekstów oraz sporządzenia korekty wydawniczej.

Literatura:

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.

Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2007.

Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001.

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.

Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Markuszewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej zasad merytorycznego i technicznego opracowania książki do publikacji oraz przygotowania tekstu do składu i druku. Cel zajęć stanowi zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z opracowaniem redakcyjnym (adiustacja tekstu), opracowaniem techniczno-graficznym książki (przygotowanie komputeropisu wydawniczego do składu), podstawami typografii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem redakcyjnym publikacji o różnorodnym charakterze (książki naukowe reprezentujące różne dyscypliny badawcze, literatura piękna, poezja, tłumaczenia, artykuły prasowe, komiksy, wydania albumowe itp.). Zajęcia mają charakter praktyczny: omówieniu poszczególnych zasad merytorycznego i technicznego opracowania tekstu towarzyszą ćwiczenia, mające na celu zdobycie wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych dla poprawnego wykonania adiustacji tekstów oraz sporządzenia korekty wydawniczej.

Literatura:

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.

Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2007.

Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001.

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.

Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Markuszewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej zasad merytorycznego i technicznego opracowania książki do publikacji oraz przygotowania tekstu do składu i druku. Cel zajęć stanowi zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z opracowaniem redakcyjnym (adiustacja tekstu), opracowaniem techniczno-graficznym książki (przygotowanie komputeropisu wydawniczego do składu), podstawami typografii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem redakcyjnym publikacji o różnorodnym charakterze (książki naukowe reprezentujące różne dyscypliny badawcze, literatura piękna, poezja, tłumaczenia, artykuły prasowe, komiksy, wydania albumowe itp.). Zajęcia mają charakter praktyczny: omówieniu poszczególnych zasad merytorycznego i technicznego opracowania tekstu towarzyszą ćwiczenia, mające na celu zdobycie wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych dla poprawnego wykonania adiustacji tekstów oraz sporządzenia korekty wydawniczej.

Literatura:

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.

Billingham J., Redagowanie tekstów, Warszawa 2007.

Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001.

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.

Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)