Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rola sieci www w przekazywaniu informacji muzealnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-F.WWW-M-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rola sieci www w przekazywaniu informacji muzealnej
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla Studium podyplomowego w zakresie ochrony i zarządzania kolekcją muzealną
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się - wiedza:

Słuchacze zdobędą wiedzę na temat funkcjonowania stron WWW, jej struktury i możliwości w przekazywaniu informacji.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Słuchacze nabędą praktycznych umiejętności z zakresu: podstaw działania stron www, blogów, wpisów itp.; tworzenia i zarządzania treścią (blogi, facebook, twister, youtube itp.) w celu docierania do grupy docelowej muzeum z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi internetowych, w tym mediów społecznościowych; zastosowania narzędzi internetowych do efektywnej komunikacji z grupą docelową, pozyskiwania i utrzymywania relacji z patronami medialnymi, honorowymi; tworzenia treści internetowych do wykorzystania w celach promocji wydarzeń muzealnych i tworzenia społeczności lokalnych za pośrednictwem Internetu w tym opartej na Web 2.0; zrozumieją zasady funkcjonowania i zastosowania rozmaitych aplikacji internetowych i mobilnych; poznają zasady marketingu kultury i mediów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi; nabędą umiejętności wyszukiwania, analizowania i selekcjonowania informacji ze źródeł elektronicznych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Słuchacze zaznajomią się z rolą mediów cyfrowych w kształtowaniu kultury

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- panelowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie teoretyczne i praktyczne słuchaczy z nowoczesnymi mediami do zastosowania w pracy muzeum. Obiektem analizy i ćwiczeń będzie muzealna strona WWW i zarządzanie jej treścią oraz następujące zagadnienia:

- Internet jako źródło informacji: fachowe (muzealne, konserwatorskie,

antykwaryczne, naukowe) bazy danych, bibliografie, itd.

- narzędzia społecznościowe w muzeum

Pełny opis:

W ramach przedmiotu blok zagadnień podzielony został na trzy grupy zagadnień związanych z działaniem stron internetowych, zarządzania treścią, skorelowania ich z mediami społecznościowymi (Facebook, Tweeter, blogi – w tym oparte na joomla i Wordpress; Picasa, podcasty, YouTube, RSS itp.), a także współpracy i powiązania treści. Omówione zostaną: ich funkcje umożliwiające tworzenie kierowanych informacji do grup odbiorców wystaw, wydarzeń itp.; zastosowanie mediów w ich promocji; wykorzystania do interakcji społecznych i tworzenia społeczności 2.0. muzeum; strategie reklamowe i promocyjne w Internecie; intuicyjne www; korelowanie wielu mediów.

Kurs ma również na celu zapoznanie jego uczestników z najnowszą literaturą dotyczącą tematyki mediów społecznych w kontekście ich funkcjonowania na gruncie kultury oraz sztuki z wykorzystaniem baz danych, zasobów bibliograficznych itp. do działalności muzeum.

Zastosowane zostaną: Platforma blogowa Wordpress, Serwery wirtualne, domeny internetowe, hostingi

Literatura:

Literatura:

Evan Bailyn, Przechytrzyć social media : lektura obowiązkowa dla pasjonatów serwisów społecznościowych, Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2013.

Wojciech Gustowski, Komunikacja w mediach społecznościowych, Gdynia : Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, cop. 2012.

Nowe media : między tradycjonalizmem a kulturą popularną, pod red. Marka Jezińskiego, Barbary Brodzińskiej, Łukasza Wojtkowskiego, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Michał Sadowski, Rewolucja social media, Wydawnictwo Helion, cop. 2013.

Feffrey Gitomer, Społecznościowy boom! : wykorzystaj potencjał sieci e-kontaktów do wykreowania marki, zwiększenia sprzedaży i zdominowania rynku,Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2012.

Jon Reed, Szybkie łącze z klientami : marketing internetowy, Gliwice : Helion, 2012.

Liana "Li" Evans, Social media marketing : odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych, Gliwice : Helion, 2011.

Amber Mac, E-przyjaciele : zobacz co media społecznościowe mogą zrobić dla Twojej firmy, Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2011.

Magdalena Szpunar, W stronę nowych mediów, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Anna Miotk, Skuteczne social media : prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Gliwice : Wydawnictwo HELION, 20

Jakub Nowak, Aktywność obywateli online : teorie a praktyka, Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011.

Mikroświaty społeczne wyzwaniem dla współczesnej edukacji, pod red. nauk. Martyny Pryszmont-Ciesielskiej, Kraków : Wydawnictwo Libron, cop. 2011.

David Kirkpatrick, Efekt Facebooka, Warszawa : Oficyna a Wolters Kluwer business, 2011.

Urszula Świerczyńska-Kaczor. e-Marketing przedsiębiorstwa w społeczności wirtualnej, Warszawa : Difin, 2012.

Charlene Li, Josh Bernoff, Marketing technologii społecznych : Groundswell czyli jak wykorzystać Web 2.0 w twojej firmie, Warszawa : MT Biznes, cop. 2009.

Joshua Porter, Serwisy społecznościowe : projektowanie /; [tł. Andrzej Stefański], Gliwice : Wydawnictwo "Helion", cop. 2009.

Clara Shih, Era Facebooka : wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprzedaży i komunikacji z Twoimi klientami /; [tł. Maksymilian Gutowski, Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2012.

Joanna Bierówka, Zasada wzajemności w społeczeństwie informacyjnym, Kraków : Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne - Oficyna Wydawnicza AFM ; na zlec. Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2009.

Paweł Frankowski, Arvind Juneja, Serwisy społecznościowe : budowa, administracja i moderacja, Gliwice : Helion, 2009.

Didier Lombard, Globalna wioska cyfrowa : drugie życie sieci /; przekł. Jacek Hutyra, Warszawa : MT Biznes cop. 2009.

Sąsiedztwa i mikroorganizacje w polskiej przestrzeni społecznej - próba diagnozy i rekomendacje : badanie mikroorganizacji - grup sąsiedzkich, Warszawa : Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Pożytku Publicznego, 2009.

Jean Burgess, Joshua Green, YouTube : wideo online a kultura uczestnictwa /; przekł. Tomasz Płudowski, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Źródła:

http://socialmediamagic.com/blog/images/socialmedia3.jpg

http://www.technoatmuseo.com/2011/05/jak-sie-reklamuje-muzea-nowe-sukiennice.html

http://www.technoatmuseo.com/2011/11/facebook-places-i-william-turner.html

http://www.youtube.com/watch?v=JNY-ogBkt4Q&feature=youtu.be

http://michalpalasz.pl/teatr-6-petro-korzysta-z-wirusowej-aplikacji

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_dBNJ2q03IA

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hbh9-c6PMWkJ:www.iabpolska.pl/index.php%3Fapp%3Ddocs%26action%3Dget%26iid%3D517+&cd=2&hl=pl&ct=clnk&gl=pl

http://www.museumnext.org/2010/blog/what-do-people-want-from-museums-on-facebook

http://red9.pl/PL/skuteczna_reklama_w_internecie/wiecej/5.html

http://historiaimedia.org/2009/09/28/lifestreaming-z-powstania-warszawskiego/

http://takjuzmam.blox.pl/2012/01/Blog-roku-2011.html

http://historiaimedia.org/wp-content/uploads/2009/09/kostek1.jpg

http://www.museumnext.org/2010/blog/research-social-media-audiences-and-the-museum

http://www.slideshare.net/socialistka/social-media-zmieniaja-swiat

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Alicja De Rosset, Agnieszka Jaskanis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Alicja De Rosset, Agnieszka Jaskanis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Alicja De Rosset, Agnieszka Jaskanis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz De Rosset
Prowadzący grup: Alicja De Rosset, Agnieszka Jaskanis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)