Fizyka budowli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-FB-1L-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Fizyka budowli |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1402-F-1L-K-S2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zdolność analitycznej obserwacji historycznej architektury i jej elementów; Ogólna wiedza z zakresu historii technik budowlanych; |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 35 - udział w wykładach – 0h - udział w ćwiczeniach audytoryjnych – 30h - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 0h - udział w ćwiczeniach terenowych – 0h - udział w konsultacjach – 5h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 55 - przygotowanie do ćwiczeń – 10h - czytanie literatury- 20h - przygotowanie do kolokwium-25h Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności. K_W13; H2A_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy. K_U03;H2A_U07 U2: Szczegółowo analizuje problemy badawcze w wybranym obszarze ochrony dóbr kultury, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych. K_U04; H2A_U02, H2A_U05 U3: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze. K_U06; H2A_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza. K_K01; H2A_K01 K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej. K_K03; H2A_K03 K3: Jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania. K_K04; H2A_K04, H2A_K05 K4: Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji. K_K05; H2A_K05 |
Metody dydaktyczne: | Opis Ćwiczenia przedmiotowe Metoda przypadków Metoda sytuacyjna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów ze zjawiskami fizycznymi zachodzącymi w konstrukcjach i obiektach budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem budynków zabytkowych. Student poznaje sposoby niszczenia elementów i obiektów budowlanych oraz metody ich zabezpieczenia. |
Pełny opis: |
W trakcie jednego semestru zajęć student zapoznaje się z zachodzącymi w konstrukcjach i obiektach budowlanych zjawiskami fizycznymi, poznaje cechy fizykochemiczne materiałów, problematykę wymiany ciepła i wilgoci w materiałach i przegrodach budowlanych. Podczas ćwiczeń prezentowane są metody i sposoby zapewnienia ochrony cieplnej budynków ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zabytkowych. Zagadnienia fizyki budowli obejmują także problematykę związaną z oddziaływaniem wysokich temperatur na przegrody i konstrukcje budowlane oraz sposoby ochrony przeciwpożarowej materiałów i budynków ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zabytkowych. W ramach przedmiotu omawiane są również zagadnienia akustyki, klimatu wnętrz, korozji materiałów i przegród budowlanych w obiektach zabytkowych,a także sposoby ich zabezpieczenia. Student poznaje aktualnie obowiązujące podstawy prawne związane z omawianymi zagadnieniami oraz sposoby ich spełnienia w obiektach zabytkowych. W ramach ćwiczeń audytoryjnych omawiane są następujące tematy: Zagadnienia mikroklimatu wnętrz ze szczególnym uwzględnieniem wentylacji i ogrzewania pomieszczeń w obiektach zabytkowych. Termomodernizacja budynków – metody termomodernizacji i zagrożenia dla substancji zabytkowej Zagadnienia cieplno - wilgotnościowe przegród budowlanych. Bezpieczeństwo pożarowe budynków oraz sposoby ochrony przeciwpożarowej obiektów i ich elementów. |
Literatura: |
1. Budownictwo ogólne – Fizyka budowli. Tom 2. pod red. prof. Klemma. Arkady, Warszawa 2005 2. Ickiewicz I., Sarosiek W., Ickiewicz J.: Fizyka budowli. Wybrane zagadnienia. Politechnika Białostocka, Białystok 2000 3. Kisielewicz T., Królak E., Pieniążek Z.: Fizyka cieplna budowli. Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych. Politechnika Krakowska, Kraków 1998 4. Kurtz K., Gawin D.: Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych. PWSBiA, Warszawa 2007 5. Zakrzewski T.: Zagadnienia fizykalne w budownictwie. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2003 6. Ustawa Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994r. (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414 z póź. zmianami) 7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póź. zmianami) 8. czasopisma: „Materiały budowlane”, „Izolacje”, „Murator” 9. pomocniczo: Przedmiotowe normy PN, PN-EN, PN-EN ISO |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę ogólną z zakresu fizyki budowli niezbędną do interpretacji zjawisk cieplno-wilgotnościowych i akustycznych w zabytkowych obiektach budowlanych; umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, szczególnie nt. wyrobów I technologii poprawiających stan techniczny zabytkowej substancji budowlanej (tzw. termomodernizacje); zna podstawowe zasady obliczeń cieplno-wilgotnościowych i akustycznych przegród budowlanych oraz klasyfikacji ogniowej; potrafi interpretować oznaki złego stanu technicznego zabytkowej substancji budowlanej; potrafi określić zakres badań szczegółowych obiektu budowlanego dla kompleksowej oceny stanu technicznego jego substancji zabytkowej; potrafi porozumiewać się nt. fizyki budowli z przedstawicielami zawodowego środowiska inżynieryjno-technicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - kolokwium Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego ndst - 0-50 pkt (50%) dst- 51-60 pkt (51-60%) dst plus- 61-70 pkt (61-70%) db- 71-80 pkt (71-80%) db plus- 81-90 pkt (81-90%) bdb- 91-100 pkt (91-100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.