Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizyka budowli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-FB-1L-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizyka budowli
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2)
Strona przedmiotu: https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1402-F-1L-K-S2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zdolność analitycznej obserwacji historycznej architektury i jej elementów;

Ogólna wiedza z zakresu historii technik budowlanych;


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 35


- udział w wykładach – 0h

- udział w ćwiczeniach audytoryjnych – 30h

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 0h

- udział w ćwiczeniach terenowych – 0h

- udział w konsultacjach – 5h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 55


- przygotowanie do ćwiczeń – 10h

- czytanie literatury- 20h

- przygotowanie do kolokwium-25h


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności. K_W13; H2A_W07

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1:Samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy. K_U03;H2A_U07

U2: Szczegółowo analizuje problemy badawcze w wybranym obszarze ochrony dóbr kultury, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, konsultowanymi przez opiekunów naukowych. K_U04; H2A_U02, H2A_U05

U3: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze. K_U06; H2A_U03

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza. K_K01; H2A_K01

K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej. K_K03; H2A_K03

K3: Jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie, jest gotów do podjęcia stosownego działania. K_K04; H2A_K04, H2A_K05

K4: Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji. K_K05; H2A_K05

Metody dydaktyczne:

Opis

Ćwiczenia przedmiotowe

Metoda przypadków

Metoda sytuacyjna

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów ze zjawiskami fizycznymi zachodzącymi w konstrukcjach i obiektach budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem budynków zabytkowych. Student poznaje sposoby niszczenia elementów i obiektów budowlanych oraz metody ich zabezpieczenia.

Pełny opis:

W trakcie jednego semestru zajęć student zapoznaje się z zachodzącymi w konstrukcjach i obiektach budowlanych zjawiskami fizycznymi, poznaje cechy fizykochemiczne materiałów, problematykę wymiany ciepła i wilgoci w materiałach i przegrodach budowlanych. Podczas ćwiczeń prezentowane są metody i sposoby zapewnienia ochrony cieplnej budynków ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zabytkowych.

Zagadnienia fizyki budowli obejmują także problematykę związaną z oddziaływaniem wysokich temperatur na przegrody i konstrukcje budowlane oraz sposoby ochrony przeciwpożarowej materiałów i budynków ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zabytkowych. W ramach przedmiotu omawiane są również zagadnienia akustyki, klimatu wnętrz, korozji materiałów i przegród budowlanych w obiektach zabytkowych,a także sposoby ich zabezpieczenia.

Student poznaje aktualnie obowiązujące podstawy prawne związane z omawianymi zagadnieniami oraz sposoby ich spełnienia w obiektach zabytkowych.

W ramach ćwiczeń audytoryjnych omawiane są następujące tematy:

Zagadnienia mikroklimatu wnętrz ze szczególnym uwzględnieniem wentylacji i ogrzewania pomieszczeń w obiektach zabytkowych.

Termomodernizacja budynków – metody termomodernizacji i zagrożenia dla substancji zabytkowej

Zagadnienia cieplno - wilgotnościowe przegród budowlanych.

Bezpieczeństwo pożarowe budynków oraz sposoby ochrony przeciwpożarowej obiektów i ich elementów.

Literatura:

1. Budownictwo ogólne – Fizyka budowli. Tom 2. pod red. prof. Klemma. Arkady, Warszawa 2005

2. Ickiewicz I., Sarosiek W., Ickiewicz J.: Fizyka budowli. Wybrane zagadnienia. Politechnika Białostocka, Białystok 2000

3. Kisielewicz T., Królak E., Pieniążek Z.: Fizyka cieplna budowli. Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych. Politechnika Krakowska, Kraków 1998

4. Kurtz K., Gawin D.: Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych. PWSBiA, Warszawa 2007

5. Zakrzewski T.: Zagadnienia fizykalne w budownictwie. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2003

6. Ustawa Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994r. (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414 z póź. zmianami)

7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póź. zmianami)

8. czasopisma: „Materiały budowlane”, „Izolacje”, „Murator”

9. pomocniczo: Przedmiotowe normy PN, PN-EN, PN-EN ISO

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę ogólną z zakresu fizyki budowli niezbędną do interpretacji zjawisk cieplno-wilgotnościowych i akustycznych w zabytkowych obiektach budowlanych;

umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, szczególnie nt. wyrobów I technologii poprawiających stan techniczny zabytkowej substancji budowlanej (tzw. termomodernizacje);

zna podstawowe zasady obliczeń cieplno-wilgotnościowych i akustycznych przegród budowlanych oraz klasyfikacji ogniowej;

potrafi interpretować oznaki złego stanu technicznego zabytkowej substancji budowlanej;

potrafi określić zakres badań szczegółowych obiektu budowlanego dla kompleksowej oceny stanu technicznego jego substancji zabytkowej;

potrafi porozumiewać się nt. fizyki budowli z przedstawicielami zawodowego środowiska inżynieryjno-technicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- kolokwium

Kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego

ndst - 0-50 pkt (50%)

dst- 51-60 pkt (51-60%)

dst plus- 61-70 pkt (61-70%)

db- 71-80 pkt (71-80%)

db plus- 81-90 pkt (81-90%)

bdb- 91-100 pkt (91-100%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)