Feminizm i gender
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-FGE-2Lka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Feminizm i gender |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - II rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu, przewidziane w programie): 30 godz. . 2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru: 5 godz. 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (zebranie i zapoznanie się z literaturą przedmiotu, zapoznanie się z tekstami oraz materiałem ilustracyjnym, powtórka zagadnień problemowych), aktywny udział w dyskusjach: 65 godz. godz. Łączna liczba pkt. ECTS = 4 (100 godz.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna dziedzictwo światowej (pozaeuropejskiej) myśli o sztuce kobiet i kierunki jej rozwoju (K_W08) W2. Ma zaawansowaną wiedzę na temat artystycznego dziedzictwa sztuki kobiet oraz międzydyscyplinarnych, kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata w obszarze kwestii kobiecych oraz płci kulturowej (K_W07) W3. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki kobiet i problemów kultury wizualnej związanej z kwestiami kobiecymi oraz płci kulturowej (K_W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Potrafi merytorycznie argumentować i formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w zakresie sztuki kobiet i płci kulturowej (K_U08) U2. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, z historykami, filologami, historykami i krytykami sztuki oraz artystami w języku polskim i obcym, uczestnicząc w seminariach, konferencjach i plenerach twórczo analizując problematykę dotyczącą sztuki kobiet oraz płci kulturowej (K_U09) U3. Przygotowuje wypowiedzi pisemne (esej, recenzja) w języku polskim i angielskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych dotyczących feminizmu, sztuki kobiet i problematyki gender, a także różnych źródeł, w tym typowych dla kwestii kobiecych i genderowych (K_U10) U4. Ma podstawowe umiejętności w zakresie sporządzania recenzji wydarzeń artystycznych związanych ze sztuką kobiet oraz problematyką gender na potrzeby różnych mediów (K_U12) U5. Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji w języku polskim i języku angielskim na temat sztuki, zwłaszcza współczesnej związanej z kwestiami kobiecymi oraz problematyką gender (K_U13) U6. Ma warsztat naukowy w zakresie komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii, krytycznego omówienia dzieła sztuki feministycznej i oceny działań artystycznych na różnych płaszczyznach (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1.Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego dotyczącego szeroko rozumianych kwestii kobiecych i genderowych (K_K01). K2.Potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przygotowującej i realizującej projekty badawcze, artystyczne i wydawnicze, wystawy i wydarzenia artystyczne związane z problematyką sztuki kobiet, feminizmu i zagadnień genderowych (K_K02). K3.Posiada zrozumienie dla nowych idei społecznych i nowatorskich zjawisk w sztuce, kulturze oraz naukach humanistycznych związanych z kwestiami feministycznymi oraz genderowymi (K_K05). K4. Posiada świadomość wartości, które do współczesności wnosi światowe dziedzictwo kultury, obejmujące sztukę i kulturę artystyczną związaną z feminizmem i problematyką gender (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny - wykład komwersatoryjny Melody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - referat Zajęcia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Charakterystyka feminizmu i problematyki gender, z podziałem na dwa okresy (XIX, XXw) oraz specyfikę feminizmu w różnych kręgach kulturowych (np. Indie, islam). |
Pełny opis: |
Omówienie kwestii dotyczących płci kulturowej (gender) oraz feminizmu od jego początków poprzez XX i XXI w. Wskazanie na jego złożoność i różnorodność powodowaną miejscem, czasem oraz podłożem kulturowym. Analiza kulturowych i społecznych procesów konstruowania tożsamości płciowej, głównie w odniesienie do dzieł sztuki. Przedstawienie sztuki feministycznej oraz szeroko pojętej sztuki kobiet. Ukazanie specyfiki sztuki kobiet z różnych kręgów kulturowych (Europa, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Chiny, Indie, Japonia, kraje Islamu) 1. Sztuka kobiet a sztuka feministyczna – wprowadzenie 2g 2. Artystki przełomu XIX/XX wieku. 2 g 3. Nowe media i postmodernizm 2 g. 4. Esencjalizm w sztuce 2 g. 5. Ciało jako konstrukt kulturowy oraz władza nad ciałem 2 g. 6. Ruchy równościowe 2 g. 7. Postkolonializm i multikulturalizm 2 g. 8. Wybrane problemy kobiet w krajach azjatyckich i działania feministyczne oraz akcje artystyczne: gwałty, wydawanie dzieci za mąż, wybielanie skóry, przemoc kastowa, morderstwa dla posagu) 16 g. - 8 zajęć |
Literatura: |
Literatura podstawowa (do zapoznania się w wybranych fragmentach): Dziamski G., Sztuka feministyczna, czyli pochwała inności,[ w:] Awangarda po awangardzie, od neoawangardy do postmodernizmu Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1995 Art and Feminism, H. Reckitt (ed.), New York 2003. Butler J., Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. Krasuska K., Warszawa 2008 Sztuka kobiet, red. Ciesielska J., Smalcerz A, Bielsko-Biała 2002 Nochlin L., Dlaczego nie było wielkich artystek? „Ośka” 1999, nr 3 (8) Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki – Bliski Wschód: współczesność i prehistoria, E. Pakszys (red.) Poznań 2005 Hannam J. Feminizm, tłum. A. Kaflińska, Poznań 2010. Korsmeyer C., Gender w estetyce,, tłum. A. Nacher, Kraków 2004. Global Feminisms: New Directions in Contemporary Art, Reilly M., Nochlin L (red.), New York 2007 Asian Women Artists, Dysart D., Fink H. (ed.), Sydney 1996 Literatura uzupełniająca: Nead L., Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, tłum. E. Franus Poznań 1998 Mizielińska J., Płeć, ciało, seksualność,. Od feminizmu do teorii queer, Kraków 2006 Gajewska A., Hasło: feminizm Poznań 2008 Parker R., Pollock G., Framing Feminism. Art and the Women’s Movement 1970 - 1985, London 1987 WACK!Art and Feminist Revolution, Bulter C., Mark L.G. (red.) Los Angeles 2007 Women Artists in the 20th and 21st Century, U. Grosenick (red.), London – Los Angeles – Paris – Tokyo, 2005 Consuming Bodies. Sex and Contemporary Japanese Art, Fran L., (red.) Hong Kong 2002. Expressions and Evocations: Contemporary Women Artists of India, Sinha G. (red.), Mumbai 1997 Śmiech Meduzy, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6 Encyclopedia Gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014 Paweł Leszkowicz, Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wypowiedź ustna na zaliczenie W1, W2, U6 Czynny udział w prowadzonych na zajęciach dyskusjach W3, U1-2, U5, K 1-4 Esej U3, U4 Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams Jeśli będą prowadzone w systemie zdalnym: aktywność na zajęciach Obecność na zajęciach Praca pisemna Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne przygotowanie pracy pisemnej. Ocenie podlega prawidłowość opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu i umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy. Ponadto oceniany jest sposób przedstawienia prezentacji oraz udział w dyskusjach. Elementy i wagi mające wpływ na ocenę końcową: aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10% przedstawiona prezentacja - 30% Ocena pracy pisemnej - 60% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Furmanik-Kowalska, Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Magdalena Furmanik-Kowalska, Dorota Kamińska-Jones | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są zdalnie, na platformie MS Teams Metody i kryteria oceniania: aktywność na zajęciach Obecność na zajęciach Praca pisemna Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne przygotowanie pracy pisemnej. Ocenie podlega prawidłowość opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu i umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy. Ponadto oceniany jest sposób przedstawienia prezentacji oraz udział w dyskusjach. Elementy i wagi mające wpływ na ocenę końcową: aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10% przedstawiona prezentacja - 30% Ocena pracy pisemnej - 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cytlak, Dorota Kamińska-Jones | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.