Kosztorysowanie i finansowanie projektów konserwatorskich ze środków publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-FPK-2Z-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Kosztorysowanie i finansowanie projektów konserwatorskich ze środków publicznych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Finansowanie Posiadanie wiedzy związanej z pojęciem i zakresem finansów publicznych, zasadami postępowania administracyjnego, znajomość Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. 2. Kosztorysowanie Posiadanie wiedzy o kolejności postępowania w procesie konserwacji i restauracji zabytków, posiadanie wiedzy z konserwacji i restauracji zabytków, posiadanie wiedzy i umiejętności z rysunku technicznego, geometrii wykreślnej i matematyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Finansowanie Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.) - udział w ćwiczeniach – 10 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz. - przygotowanie do ćwiczeń – 5h - pisanie prac, projektów- 7 h - czytanie literatury- 3 h Łącznie: 25 godz. (1,5 ECTS) 2. Kosztorysowanie: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w ćwiczeniach – 10 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów – 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 5 - pisanie prac, projektów – 15 - czytanie literatury – 5 Łącznie: 40 godz. (1,5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1.Finansowanie K_W13, jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej danej specjalności, H2A_W07. 2. Kosztorysowanie W1 - studen ma szczegółową orientację na obszarze kosztorysowania (K_W04) W2 - student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach pomiędzy projektem konserwatorskim, kosztorysowaniem i realizacją prac konserwatorskich (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Finansowanie K_U3, samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy, H2A_U07, K_U5, samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie analiz, z wykorzystaniem różnych firm i rożnych mediów, H2A_U02, H2A_U05. 2. Kosztorysowanie U1 - student w sposób krytyczny czyta i analizuje projekty konserwatorskie i kosztorysy konserwatorskie (K_U02) U2 - student samodzielnie opracowuje i prezentuje kosztorys (K_U5)) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Finansowanie K_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza, H2A-K01, K-K02, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejmując różne role, H2A_K02. 2. Kosztorysowanie K1 - student ma świadomość roli kosztorysowania w procesie konserwatorskim (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | 1. Finansowanie Ćwiczenia polegające na wspólnym omawianiu sposobów pozyskiwania środków publicznych na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane określone w Ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz na inne działania związane z ochroną dziedzictwa. 2. Kosztorysowanie Ćwiczenia polegające na wspólnym omówieniu i rozwiązaniu przykładowych zadań. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
1. Finansowanie Ćwiczenia służą zapoznaniu studenta z aktualnymi w danym roku kalendarzowym programami finansowania opieki nad zabytkami oraz sposobami pozyskiwania środków publicznych na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane określone w Ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz na inne działania związane z ochroną dziedzictwa. 2. Kosztorysowanie Ćwiczenia służą zapoznaniu studenta z podstawowymi zasadami kosztorysowania prac budowlanych w obiektach zabytkowych oraz prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych. |
Pełny opis: |
1. Finansowanie Ćwiczenia poświęcone są następującym zagadnieniom: Systemowi finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych określonych w Ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz innych działań związanych z ochroną dziedzictwa ze środków publicznych krajowych; Systemowi finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych określonych w Ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz innych działań związanych z ochroną dziedzictwa w ramach środków unijnych; Ćwiczenia polegają na omówieniu procedury pozyskiwania środków publicznych oraz przygotowaniu studentów do aplikacji o środki finansowe przeznaczone na działania związane z ochroną dziedzictwa. W ramach zajęć student zapoznany zostaje z: podstawowymi aktami prawnymi regulującymi zasady przyzwania środków publicznych; aktualnymi programami krajowymi z budżetu państwa i budżetu samorządu oraz unijnymi programami operacyjnymi finansującymi działania z zakresu opieki nad zabytkami; formą wniosków, sposobem ich wypełnienia, procedurą aplikacji. 2. Kosztorysowanie Ćwiczenia audytoryjne i domowe poświęcone są następującym dwóm zagadnieniom: roli kosztorysanta w procesie/postępowaniu konserwatorskim, kosztorysowaniu prac budowlano-konserwatorskich zgodnie z „Katalogiem Nakładów Rzeczowych 19-01” („Roboty budowlane w obiektach zabytkowych, T. I-III”), kosztorysowaniu prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych zgodnie z „Zasadami wynagrodzenia artystów plastyków konserwatorów-restauratorów dóbr kultury”. Ćwiczenia polegają na omówieniu i przykładowym opracowaniu zasadniczych rodzajów kosztorysów (kosztorysu inwestorskiego, ofertowego, powykonawczego i zamiennego) oraz poszczególnych ich składników dotyczących wyżej wymienionych dwóch głównych zagadnień. |
Literatura: |
1. Finansowanie Literatura pomocnicza do przedmiotu dostępna jest na stronach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (http://www.mkidn.gov.pl/) oraz na Portalu Funduszy Europejskich (http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/). Literatura podstawowa: 1. Błaszko Adam, Finanse publiczne. Komentarz do ustawy, Warszawa 2017. 2. Fundusze na start i rozwój - po co i jak aplikować . Przewodnik po Funduszach Unijnych na lata 2014-2020, pod red. A. Iwaniak, Warszawa 2015. 3. Fundusze unijne i krajowe dla kultury 2016, pod red. R. Kajewskiej, Warszawa 2015. 4. Lachiewicz Wojciech, Talik Arkadiusz, Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2017. 5. Podręcznik wnioskodawcy. Jak aplikować o środki, pod red. K. Tylus-Sowy, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Adamiak Piotr, Współpraca w obszarze kultury. Samorządy, publiczne, instytucje kultury, organizacje pozarządowe, Kraków 2014. 2. Administracyjnoprawne aspekty działalności kulturalnej - zagadnienia wybrane, pod red. A. Gronkiewicz, A. Ziółkowskiej, Włocławek 2016. 3. Barański Robert, Finansowanie działalności kulturalnej, Warszawa 2016. 4. Finansowanie kultury z funduszy europejskich w Polsce w latach 2004-2006. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Departament Strategii Kultury i Spraw Europejskich, Warszawa 2006. 5. Ilczuk Dorota, Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Warszawa 2003. 6. Lipiec-Warzecha Ludmiła, Dyscyplina finansów publicznych w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2016. 7. Ocalone dziedzictwo. Ochrona zabytków w latach 2008-2015. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2015 8. System regulacji w kulturze - finansowanie, zarządzanie, współdziałanie, pod red. R. Borowieckiego, Kraków 2005. 9. Zarządzanie finansami publicznymi a efektywność, pod red. M. Będzieszek, T. Lubińskej, N. Marskiej-Dzioby, Warszawa 2015. 2. Kosztorysowanie Katalog Nakładów Rzeczowych 19-01 (Roboty budowlano-konserwatorskie, T. I-III), Zasadami wynagrodzenia artystów plastyków konserwatorów-restauratorów dóbr kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Finansowanie Metody oceniania: -indywidualne przygotowanie projektu -aktywność Zaliczenie na ocenę na podstawie indywidualnego opracowania projektu o finansowanie prac konserwatorskich ze środków publicznych ndst – 0-10 pkt (0-50%) dst- 11- 12 pkt (51-60%) dst plus- 13-14 pkt (61-70%) db- 15-16 pkt (71-80%) db plus- 17-18 pkt (81-90%) bdb- 19-20 pkt (91-100%) 2. Kosztorysowanie Ocena wystawiana jest na podstawie obecności (50%-10 pkt) oraz wykonanego przykładowego kosztorysu (50%-10 pkt). Student może otrzymać maksymalnie 20 pkt. ndst - 11 pkt (55%) dst- 12-13 pkt (60%-65%) dst plus- 14-16 pkt (70%-80%) db- 17 pkt (85%) db plus- 18 pkt (90%) bdb- 19-20 pkt (95-100%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.