Grafika artystyczna XIX-XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-GA-1Zka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika artystyczna XIX-XXI w. |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna orientacja z zakresu sztuki nowoczesnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 h; 1 ECTS konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżuru: 15 h; 0,5 ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, przygotowanie do dyskusji, zapoznanie się z literaturą, zbieranie materiałów do referatu, pisanie recenzji i/ lub eseju: 30 h; 1 ECTS - przygotowanie prezentacji w grupie (zapoznanie się z literaturą, przygotowanie materiału ilustracyjnego, zebranie informacji, konsultacje z osobą/osobami z grupy): 45 h; 1,5 ECTS - czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną –przyswojenie materiału ilustracyjnego, powtórzenie materiału do kolokwium końcowego): 30 h; 1 ECTS Łącznie 150 godzin (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka: W1 zna elementarną terminologię z dziedziny grafiki artystycznej, pomocną w dalszej nauce; orientuje się w specyfice poszczególnych technik graficznych (technik wklęsłodruku, wypukłodruku, druku płaskiego i grafiki multimedialnej oraz tzw. technik z pogranicza) i literaturze przedmiotu (K_W02) W2 ma wiedzę z zakresu historii grafiki artystycznej XIX-XXI wieku (K_W04) W3 posiada podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej badań krytyki grafiki nowoczesnej i współczesnej (K_W06) W4 zna zasady wydzielenia grafiki jako odrębnego pola badawczego wśród dyscyplin sztuk pięknych (K_W09) W5 zna i rozumie podstawowe metody opisu, analizy i interpretacji dzieł grafiki artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem grafiki XIX-XXI w. (K_W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka: U1 wyszukuje i przetwarza informacje z zakresu historii grafiki XIX-XXI w. (K_U01) U2 na poziomie podstawowym rozpoznaje i datuje dzieła grafiki artystycznej nowoczesnej i współczesnej, potrafi określić styl i wskazać środowisko artystyczne, w którym powstało (K_U05, K_U6) U3 charakteryzuje dzieło grafiki nowoczesnej i współczesnej od strony formy artystycznej/ oddziaływania artystycznego, krytycznie je analizuje i interpretuje, określając jego rolę w ewolucji sztuki; potrafi określić specyfikę przemian w nowoczesnej i współczesnej grafice artystycznej (K_U07) U4 posiada elementarne umiejętności pozwalające na opracowanie i przedstawienie wyników pracy w formie pisemnej (w tym: potrafi merytorycznie argumentować i formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów teoretyków i krytyków sztuki w zakresie grafiki artystycznej (K_U10; K_U08) U5 ma podstawy profesjonalnego warsztatu krytyka sztuki (grafiki artystycznej) (K_U04, K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/studentka: K1 ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K01) K2 posiada zrozumienie dla nowych idei (społecznych i in.) oraz ich związku z nowatorskimi zjawiskami w grafice artystycznej (K_K05) K3 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym, artystycznym i społecznym, śledząc bieżące wydarzenia (wystawy i przeglądy / konkursy grafiki), dyskusje programowe na temat kondycji i grafiki współczesnej i jej interakcji z innymi obszarami sztuki, nowe publikacje dotyczące grafiki) (K_K08) K4 potrafi współdziałać i współpracować w grupie przygotowującej prezentację (analiza porównawcza twórczości dwóch/dwojga artystów/artystek); w związku z tym zadaniem potrafi odpowiednio określić priorytety służące jego realizacji (K_K02, K_K03) K5 posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju, Europy z zakresu grafiki dawnej i nowoczesnej (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | • zapoznanie studentów z podstawami warsztatu graficznego w zakresie wklęsłodruku, wypukłodruku, druku płaskiego w trakcie wykładu oraz prezentacji procesu wykonywania odbitki w różnych technikach graficznych „na żywo” w poszczególnych pracowniach graficznych WSP UMK; w roku 2020/21 możliwe jedynie za pośrednictwem filmów • wykład problemowy / konwersatoryjny z prezentacją multimedialną zakończony z dyskusją ze studentami • metoda studium przypadku na podstawie wybranego dzieła / dzieł grafiki nowoczesnej / współczesnej • dyskusja w oparciu o przeczytane teksty moderowana przez prowadzącego • komentarz prowadzącego na temat przygotowanej przez studenta prezentacji twórczości wybranego artysty grafika /grafików; dyskusja na temat jakości poszczególnych prezentacji • komentarz prowadzącego na temat pisemnych wypowiedzi studentów: 1) próby recenzji wystawy grafiki nowoczesnej/ współczesnej lub eseju 2) próby krytycznego odniesienia się do wskazanego tekstu W roku 2020/21 zajęcia odbywają się zdalnie, synchronicznie poprzez MS Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu; zaznajamia studentów z technikami grafiki artystycznej w XIX – XXI w., terminologią, przemianami w zakresie ikonografii, formy, stylu, technologii i nowych materiałów stosowanych od 2. poł. XX w. do chwili obecnej oraz miejscem grafiki wśród innych dyscyplin sztuki. Zajęcia mają na celu zbudowanie profesjonalnego warsztatu krytyka w zakresie współczesnej grafiki opartej na właściwej interpretacji dzieła / obiektu, znajomości terminologii z zakresu grafiki, technik grafiki warsztatowej i specyfiki tzw. technik mieszanych (własnych), obiektów graficznych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej z tego obszaru. Zajęcia zdalne synchroniczne będę prowadzone za pośrednictwem Microsoft Teams, materiały dydaktyczne będą udostępniane na dysku Google i drogą U-mailową. |
Pełny opis: |
Celem i oczekiwanym efektem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest znajomość i umiejętność zastosowania podstawowych pojęć z dziedziny grafiki artystycznej, świadomość przemian, które nastąpiły w grafice od pocz. XIX w. do chwili obecnej. Student zdobędzie wiedzę z zakresu technik graficznych, które uprawiano w tym okresie, włączając modyfikacje technik tradycyjnych i powstanie nowych oraz tzw. technik na pograniczu. Pozna twórczość najwybitniejszych grafików w kontekście epoki, stylu i relacji z innymi dziedzinami sztuki. Student zapozna się z literaturą dotyczącą przedmiotu i będzie potrafił ją wykorzystać dla pogłębienia wiedzy; zdobędzie umiejętność określania podstawowych technik grafiki artystycznej, umiejętność analizy i interpretacji dzieła grafiki artystycznej nowoczesnej i współczesnej. Student zdobędzie wiedzę na temat problematyki współczesnej grafiki artystycznej jako dziedziny wychodzącej poza tradycyjny warsztat i anektującej różne media, w tym cyfrowe; pozna konkursy i przeglądy grafiki w Polsce i na świecie. Znając poglądy współczesnych krytyków, historyków sztuki oraz artystów grafików - będzie potrafił zająć stanowisko w dyskusji na temat statusu i kondycji współczesnej grafiki, jej miejsca w sztuce najnowszej. Zagadnienia: 1. Wprowadzenie do specyfiki grafiki warsztatowej / artystycznej/ oryginalnej. Grafika autorska, grafika interpretacyjna. 2 h 2. Terminologia, klasyfikacja technik graficznych; grupy technik - charakterystyka. Matryca - proces graficzny - odbitki. 4 h 3. Wizyta w poszczególnych pracowniach grafiki warsztatowej na WSzP UMK (pracownia wypukłodruku, wklęsłodruku, litografii, serigrafii). Poznanie specyfiki technik, narzędzi, procesu graficznego 4 h 4. Techniki mieszane; techniki unikatowe / autorskie; techniki „na pograniczu”. Graficzne formy przestrzenne, obiekty graficzne. Druk cyfrowy. 4 h 5. Przemiany w grafice XIX – XXI w. Grafika na przełomie XIX i XX w. – proces usamodzielniania się. Pluralizm nurtów, tendencji i postaw w grafice XX w. Specyfika grafiki na przełomie XX i XXI w. jako dziedziny na pograniczu sztuk, wykorzystującej różne media, w tym cyfrowe. Warsztat. Nowe tworzywa. Redefinicja matrycy. 10 h 6. Współczesna dyskusja dotycząca miejsca, statusu grafiki we współczesnym świecie i kondycji medium. Hybrydowość grafiki; granice grafiki. 3 h 7. Współczesne konkursy i przeglądy grafiki na świecie i w Polsce. 1 h 8. Wspólne wyjście na wystawę - dyskusja, komentarz, recenzja. 2 h |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach): -Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, tłum. Marta Boberska, konsultacja i uzupełnienia tekstu Jolanta Talbierska, Warszawa 2004. -Folga-Januszewska D., Współczesne grafiki techniczne [I], I – III 1992, Muzeum Narodowe w Warszawie, [kat. wraz z A. Manicką] [II], XII 1992 – II 1993, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1993. -Folga-Januszewska D., Co to jest oryginał graficzny?, „Pokaz” Pismo Galerii Krytyków, VIII 1994, nr 4 [7] -Folga-Januszewska D., Niepowtarzalność i oryginał. Dylematy grafiki współczesnej, [w:] 75 razy Irena Jakimowicz, Muzeum narodowe w Warszawie, Warszawa 1997, -Folga-Januszewska D., Podwójny byt grafiki / The double beeing of print-making art, [w:] D. Folga-Januszewska, Grafika współczesna między unikatem a elektroniczną kopią, materiał sesji zorganizowanej w ramach MTG Kraków ’97, Kraków 1999, s. 28-31. -Grafika wczoraj i dziś, Materiały sesji Rola i miejsce grafiki współczesnej zorganizowanej 17 -18 maja 1972 r. przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współudziale Komitetu IV Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie Warszawa 1974. [wybrane teksty] -Grafika współczesna: między unikatem a elektroniczną kopią : referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków '97 / red. nauk. Tomasz Gryglewicz; Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Kraków 1999. [wybrane teksty] -Graf/o/mania. Teksty o współczesnej grafice warsztatowej, BWA Wrocław, ASP we Wrocławiu, Wrocław 2012. -Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej. Warszawa 1975 [wybrane fragmenty] -Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984 [wybrane fragmenty] -Kroki w historii grafiki. Katalog wydany do Sesji Naukowej Jubileuszu 40-lecia MTG w Krakowie, red. R. Lewandowski, Kraków 2006. -Noyce R., Contemporary graphic art in Poland, Sydney 1997. -Noyce R., Critical Mass: Printmaking Beyond the Edge, 2010. [wybrane fragmenty] -Wielość w jedności - katalogi wystaw polskiej grafiki artystycznej i powiązane z nimi tomy pokonferencyjne (red. M. F. Woźniak, B. Chojnacka), wydane przez Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy w latach 2009-2019 (Drzeworyt polski po 1900 r.; Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 r.; Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 r.; Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej) - wskazane przez prowadzącą konkretne teksty Literatura uzupełniająca: -Adhemar J., Twentieth-Century Graphics, London 1971. -Castleman R., Prints of the 20th Century. A History, London 1997. -Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963. -Folga-Januszewska D., Grafika – między historią kultury a żywą sztuką, w: Polskie kolekcjonerstwo grafiki. Ludzie i instytucje, pod red. E. Frąckowiak, A. Grochali, Warszawa 2008, s.11-13. Grafika artystyczna. Podręcznik warsztatowy, red. J. Ficner, A. Romaniuk, ASP Poznań 2007. -Grońska M., Nowoczesny drzeworyt polski (do 1945 r.), Ossolineum 1971. -Interpretacje: tradycje warszawskiej grafiki warsztatowej /Interpretations : Warsaw printmaking traditions / red. Anna Grochala, Warszawa 2008. -Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, Warszawa 1997. -Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972. -Kossowska I., Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000. - Kulpińska K., Matryce, odbitki - ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudziestoleciu międzywojennym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2017 [wybrane fragmenty] -Kulpińska K., Polska grafika artystyczna dwudziestolecia międzywojennego - spór o miejsce wśród sztuk plastycznych w ówczesnej teorii i krytyce [w:] Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, pod red. J. Talbierskiej, Warszawa 2014. - Kulpińska K., Codzienność przez pryzmat litografii. Grafika amerykańskich i polskich artystek lat 30. XX w., w: Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku. Materiały z sesji naukowej, Wyd. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015, s. 69-82. -Kulpińska K., Polskie krytyczki dwudziestolecia międzywojennego o grafice. Przegląd wybranych tekstów w: Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI w., pod red. B. Łazarz, J. M. Sosnowskiej, IS PAN, Warszawa 2019. -Stubbe W., Die Graphik des zwanzigsten Jahrhunderts, Berlin 1962 / wyd. ang.: Graphic Art in the Twentieth Century, New York 1963. -Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972. -Wilder H., Grafika. Drzeworyt, miedzioryt, litografia. Wskazówki dla bibliotekarzy i miłośników sztuki, Lwów 1922. -Wprowadzenie do problemów i warsztatu grafiki artystycznej, praca zbiorowa pod kierownictwem prof. Mieczysława Wejmana, "Zeszyty Naukowe" ASP w Krakowie nr 3, Kraków 1969. • „Zeszyty Artystyczne” (ASP Poznań) 2011, nr 20, BGS 1999–2009 / GRAFIKA (monograficzny numer dotyczący zagadnień współczesnej grafiki) • pismo krytyki artystycznej „Pokaz” (1997, nr 19; 2000, nr 29) • comiesięczne Newslettery Stowarzyszenia MTG Prowadząca zapewnia także dostęp do własnych zbiorów (artykuły przesyłane w formie pdf lub skany tekstów zamieszczone na dysku Google Suit z podanym linkiem dostępu) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po I semestrze. Na ocenę końcową składają się następujące oceny cząstkowe: - ocena z testu otwartego: ocenie podlega poprawność stosowania terminologii, identyfikacji grup technik tradycyjnych i unikatowych (W1,W2,W3, U2), umiejętności podstawowej atrybucji i przybliżonego datowania dzieł grafiki (W5, U05), umiejętność określenia kierunków ewolucji w grafice artystycznej w ciągu XIX, XX i pocz. XXI w. Punktacja: 15-16 pkt: bdb (5) 14 pkt: db+ (4+) 12-13 pkt: db (4) 11 pkt: dst+ (3+) 9-10 pkt: dst (3) - ocena recenzji z wystawy grafiki (lub pisemnego komentarza do wskazanego tekstu dot. współczesnej grafiki) oraz prezentacji przygotowanej przez studenta na zadany temat (W1, W2, W5, U1, U3, U4, U5, K2, K4, K5) - ocenianie ciągłe - weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta w prowadzoną dyskusję w oparciu o podaną literaturę oraz umiejętności, w oparciu o zdobytą wiedzę, zaprezentowania własnego stanowiska (W3, W4, W5, U1, U3, K1, K2, K3) W roku 2020/21 zaliczenia mogą odbywać się zdalnie, synchronicznie poprzez MS Teams. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.