Historia filozofii z elementami estetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HFE-1Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii z elementami estetyki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań. Zajęcia będę prowadzone za pośrednictwem programu Microsoft Teams, materiały dydaktyczne będą udostępniane drogą mailową i poprzez platformę MS Teams. Egzamin będzie oparty na pracy pisemnej i należy go przesłać pocztą u-mail. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie 100 godzin. W tym: - 30 godz. wykład (zajęcia z nauczycielem), - 60 godz. praca własna (lektury; przygotowanie i opracowanie zagadnień egzaminacyjnych). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: • Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach i kierunkach filozofii (od starożytności do czasów współczesnych) w relacji do wybranych wydarzeń z historii powszechnej. • Zna podstawową terminologię, periodyzację oraz systematykę filozoficzną. • Uświadamia sobie zakres, różnorodność i złożoność nauk humanistycznych oraz znaczenie filozofii w ich powstaniu i formowaniu się. • Ma elementarną wiedzę o metodologii nauk humanistycznych (orientuje się w głównych zagadnieniach teorii poznania, metodach badawczych, walorach i ograniczeniach nauk humanistycznych). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: • Potrafi odnosić posiadaną wiedzę szczegółową (z zakresu historii sztuki) do zdobytej wiedzy z zakresu historii filozofii. • Stawia tezy i poprawnie je uzasadnia (posługując się odpowiednią terminologią i wiedzą historyczno-filozoficzną). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: • Docenia znaczenie norm moralnych (w tym norm moralnych określających standardy pracy naukowej). • Rozumie i szanuje różnorodność stanowisk i poglądów (stara się poznać ich przyczyny i docenić ich walory). |
Metody dydaktyczne: | Wykład częściowo ilustrowany prezentacjami multimedialnymi. Podczas zajęć wykorzystywane są teksty źródłowe. Pod koniec wykładu przewidziany jest czas na pytania i dyskusję. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych zagadnień z zakresu historii filozofii i podstaw estetyki. Przedmiot oparty jest na cyklu wykładów poświęconych określonym momentom w historii ludzkości, kiedy to dochodziły do głosu najważniejsze systemy filozoficzne, a wraz z nimi i myśl estetyczna. Omawiane są zarówno klasyczne pojęcia i kategorie, jak i te bardziej peryferyjne, czy zapomniane idee. Uzupełnienie wykładu stanowią fragmenty słuchowisk, spektakli teatralnych i filmów. |
Pełny opis: |
Ze względu na powiązanie tematyki filozoficznej z estetyczną przyjmuję historyczny sposób wyłożenia poszczególnych koncepcji filozoficznych wraz z towarzyszącymi im poglądami natury estetycznej. Dzięki temu student widzi te wzajemne powiązania, które świadczą o charakterystyczności i odrębności poszczególnych systemów myślowych i może śledzić, jak z myśli filozoficznej wyrastają estetyczne analizy. Poza tym, dzięki tej metodzie, można lepiej dostrzec związki zależności, jakie łączą następujące po sobie koncepcje filozoficzne. Celem wykładu jest więc zapoznanie studenta z najważniejszymi systemami filozoficznymi i podstawami estetyki filozoficznej. Będzie on mógł poznać takie pojęcia i kategorie jak: idea, substancja, przedmiot, podmiot, zmysły, wyobraźnia, rozum, intelekt, smak, geniusz, twórczość, piękno czy wzniosłość. Poza tym, każda przywołana koncepcja omówiona jest wraz ze swym tłem historycznym i podłożem, z którego wyrosła. Jest to więc dodatkowa okazja do lepszego zrozumienia człowieka w otaczającym go świecie i sposobie, w jaki w nim się orientuje. |
Literatura: |
Arystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, [w:] Dzieła wszystkie, tom 2, PWN, Warszawa. Arystoteles, O duszy, tłum. P. Siwek [w:] Dzieła wszystkie, tom 3, PWN, Warszawa. Bacon F., Novum Organum, tłum. J. Wikariak, BKF, Warszawa. Bergson H., Śmiech. Esej o komizmie, tłum. S. Cichowicz, Wydanie dowolne. Berkeley G., Traktat o zasadach ludzkiego poznania, tłum. J. Salamon, Kraków. Burke E., Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 (Wstęp, cz. I - III) Cassirer E., Sztuka. [w:] Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1971, 1998. Claude L. S., Wiedza konkretu. [w:] Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 2001, s. 9-52. Copleston F., Historia filozofii, t. 4 i 5, PAX, Warszawa. Crombie A. C., Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej, tom II, PAX, Warszawa Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, UKF, Warszawa. Descartes R., Rozprawa o metodzie, UKF, Warszawa. Descartes R., Zasady filozofii, UKF, Warszawa. Dilthey W., O istocie filozofii, PWN, Warszawa Gadamer H. G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993. Gasset J. O., Dehumanizacja sztuki, [w:] Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklowicz, Warszawa 1996. Gasset J. O., Wokół Galileusza, Wydawnictwo SPACJA, Warszawa Grzeliński A., Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje Shaftesbury’ego i Burke’a, Toruń 2001. Grzeliński A., Kategorie „podmiotu” i „przedmiotu” w Dawida Hume`a nauce o naturze ludzkiej, Wydawnictwo UMK, Toruń. Hazard P., Myśl europejska w XVIII wieku od Monteskiusza do Lessinga, PWN, Warszawa Hegel G. W. F., Fenomenologia ducha, Aletheia, Warszawa. Hegel G. W. F., Wykłady z historii filozofii, PWN, Warszawa . Hegel, Wstęp do estetyki [w:] Wykłady o estetyce, t. I, Warszawa 1964. Heidegger M., Źródło dzieła sztuki, przeł. L. Falkiewicz „Sztuka i filozofia" 1992. nr 5. lub [w:] Drogi lasu. przeł. J. Mizera, Fundacja Aletheia. Warszawa 1997. Hobbes T., Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa. Hume D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. J. Łukasiewicz i K. Twardowski, PWN, Warszawa. Hume D., Sprawdzian smaku [w:] Eseje z dziedziny moralności i literatury, tłum. T Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955 Hume D., Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Cz. Znamierowski, Aletheia, Warszawa. Kant I., Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, PWN, Warszawa . Kant I., Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, PWN, Warszawa. Kant I., Rozważania o uczuciu piękna i wzniosłości Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Kęty. Kaśkiewicz K., Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych osiemnastego wieku na klasyczną estetykę niemiecką, Toruń 2010. Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa – wydanie dowolne. Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, PWN, Warszawa. Locke J., Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, PWN, Warszawa. Locke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. J. Gawecki, PWN,Kraków. Platon, Fajdros, wydanie dowolne Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Antyk, Kęty. Platon, Uczta, wydanie dowolne Pseudo–Longinos, O górności, [w:] Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo–Longinos, przeł. T. Sinko, Wrocław 1951. Reale G., Historia filozofii starożytnej t. 1- 5, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin. Rousseau J. J., Trzy rozprawy z filozofii społecznej, PWN, Warszawa. Rousseau, J. J. Szkic o pochodzeniu języków, tłum. B. Banasiak, Kraków 2001. Sartre J.-P., Dzieło sztuki, [w:] tegoż., Wyobrażenie, Warszawa, s. 343-354. Scheler M., O zjawisku tragiczności, [w:] Arystoteles, Hume, Scheler, O tragedii i tragiczności, Kraków 1976. Schiller F., Kallias, czyli o pięknie, tłum. K. Kaśkiewicz, s. 53-67, Kęty 2007. Schiller F., O istocie piękna. [w:] M. J. Siemek, Fryderyk Schiller Schiller F., O wzniosłości, tłum. J. Prokopiuk. [w:] Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy. Warszawa 1972. Shaftesbury, Moraliści, [w:] List o entuzjazmie. Moraliści, przeł. A. Grzeliński, Toruń 2007. Suchodolski B., Narodziny nowożytnej filozofii człowieka, PWN, Warszawa Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa – wydanie dowolne. Wawrzonkowski K., Smak, geniusz, sztuka. Filozofia piękna Alexandra Gerarda w świetle estetyki kantowskiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009. Wawrzonkowski K., Wyobraźnia i wzniosłość. Teoriopoznawcze podstawy wybranych brytyjskich koncepcji estetycznych XVIII wieku, Tako, Toruń 2010. Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, wydanie dowolne. Żelazny M., Idea wolności w filozofii Kanta, Wydawnictwo Rolewski, Toruń. Żelazny M., Wolność jako problem estetycznej i teleologicznej władzy sądzenia, [w:] Idea wolności w filozofii Kanta. Toruń 1994 . |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady kończą się egzaminem pisemnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w sposób zdalny. Link do kanału MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad4ed25b4cd1a48a595b25df71bc71700%40thread.tacv2/Wyk%25C5%2582ady?groupId=b1a6c422-473c-4079-85ae-656ee83d6f92&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Pełny opis: |
j. w. |
|
Literatura: |
j. w. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w sposób zdalny. Link do kanału MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad4ed25b4cd1a48a595b25df71bc71700%40thread.tacv2/Wyk%25C5%2582ady?groupId=b1a6c422-473c-4079-85ae-656ee83d6f92&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Pełny opis: |
j. w. |
|
Literatura: |
j. w. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w sposób zdalny. Link do kanału MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad4ed25b4cd1a48a595b25df71bc71700%40thread.tacv2/Wyk%25C5%2582ady?groupId=b1a6c422-473c-4079-85ae-656ee83d6f92&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Pełny opis: |
j. w. |
|
Literatura: |
j. w. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.