Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia grafiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HGR-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia grafiki
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 g wykładu + 5 g konsultacji z nauczycielem akademickim podczas dyżuru (1 ECTS)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj.zapoznanie się z literaturą, stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, ogląd wskazanych prac w formie zdigitalizowanej w wysokiej rozdzielczości ze zbirów muzeów światowych: 30 g (1 ECTS)

3. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu: 30 g (1 ECTS)


Łącznie 80 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ studentka:

-W1 posiada gruntowną wiedzę teoretyczną niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną (K_W01)

-W2 posiada poszerzoną i samodzielnie rozwijaną wiedzę na temat kontekstu historycznego i kulturowego grafiki warsztatowej dawnej i nowoczesnej (m. in. w zakresie chronologii poszczególnych technik graficznych i ich odmian, dorobku wybitnych artystów grafików i specyfiki graficznych środowisk artystycznych; w zakresie przemian dotyczących statusu grafiki i jej miejsca wśród innych dyscyplin plastycznych) (K_W02)

-W3 zna podstawy historii grafiki, potrafi dokonać interpretacji i wartościowania dzieł grafiki z danej epoki (K_W07)

- W4 zna podstawowe techniki grafiki artystycznej (wraz z odmianami i metodami autorskimi), podział na zasadnicze grupy wg rodzaju matrycy, historię kolejnych odkryć i udoskonaleń K_W09, K_W11


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ studentka:

- U1 potrafi określić i pogrupować rodzaje technik grafiki artystycznej (K_U10)

- U2 posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnej lub ustnej na temat wybranego artysty-grafika lub wskazanego dzieła grafiki artystycznej z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych, wskazanych przez prowadzącego źródeł (K_U18)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ studentka:

- K1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł grafiki artystycznej oraz faktu, że każda odbitka ma wartość oryginału; ma świadomość ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01

-K2 ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła grafiki artystycznej / użytkowej (plakatu litograficznego) w decyzjach konserwatorskich (K_K04 )

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, ogląd zdigitalizowanych w wysokiej rozdzielczości grafik ze zbiorów muzeów światowych.

W roku akademickim 2020/21 wykład prowadzony w formie zdalnej synchronicznej za pomocą MS Teams.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z

uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików od A. Dürera po P. Picasso i dzieł o przełomowym znaczeniu.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym.

Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej. Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, rycina, sztych, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych.

Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego

okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki.

Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny.

Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem.

Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury

(do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca).

Literatura:

Literatura podstawowa (do zapoznania się ze wskazanymi fragmentami):

Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957.

Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.

Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963.

Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985

Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997.

Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.

Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999

Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.

Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296

Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124.

Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994.

Literatura uzupełniająca (do zapoznania się ze wskazanymi fragmentami):

Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988.

Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987.

Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975.

Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965.

Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965.

Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999

Encyklopedia wiedzy o książce, praca zbior., Wrocław 1971.

Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978.

Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991.

Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938.

Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.

Kulpińska K., Matryce, odbitki - ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudziestoleciu międzywojennym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2017.

Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005.

Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954.

UIewicz A., Dąbrowski J., Filigrany w zasobie Archiwum Państwowego w Olsztynie. Wydawca: Archiwum Państwowe w Olsztynie. Olsztyn 2018

- - -

The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach

Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie egzaminu złożonego z części ustnej i części pisemnej. Obowiązuje znajomość historii poszczególnych technik, twórczości wybitnych grafików i środowisk (atrybucja, datowanie i wskazanie techniki najważniejszych prac), znajomość terminologii. (W1-3; U1-2, K1-2).

W roku akademickim 2020/21 obowiązuje egzamin ustny przeprowadzony za pomocą MS Teams.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kulpińska
Prowadzący grup: Katarzyna Kulpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików i dzieł o

przełomowym znaczeniu.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym.

Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej.Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych.

Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego

okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki.

Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny.

Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem.

Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury

(do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957.

Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.

Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963.

Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999

Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978.

Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985

Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997.

Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938.

Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.

Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999

Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, wstęp St. Sawicka, praca zbiorowa, red. naukowa Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka, Warszawa 1980

Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963

Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.

Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296

Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124.

Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994.

Werner J., Techniki i technologie sztuk graficznych, Kraków 1972

Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986

Literatura uzupełniająca:

Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988.

Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987.

Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975.

Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965.

Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965.

Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017.

Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971.

Grycz J., Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951.

Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960.

Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991.

Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963.

Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.

Lane R. , Masters of the Japanese Print, London 1962.

Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005.

Munsterberg H., Dictionary of Chinese and Japanese art, New York 1981.

Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954

- - -

The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach

Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923

Uwagi:

w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kulpińska
Prowadzący grup: Katarzyna Kulpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików i dzieł o

przełomowym znaczeniu.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym.

Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej.Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych.

Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego

okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki.

Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny.

Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem.

Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury

(do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957.

Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.

Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963.

Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999

Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978.

Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985

Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997.

Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938.

Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.

Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999

Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, wstęp St. Sawicka, praca zbiorowa, red. naukowa Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka, Warszawa 1980

Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963

Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.

Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296

Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124.

Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994.

Werner J., Techniki i technologie sztuk graficznych, Kraków 1972

Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986

Literatura uzupełniająca:

Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988.

Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987.

Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975.

Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965.

Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965.

Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017.

Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971.

Grycz J., Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951.

Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960.

Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991.

Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963.

Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.

Lane R. , Masters of the Japanese Print, London 1962.

Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005.

Munsterberg H., Dictionary of Chinese and Japanese art, New York 1981.

Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954

- - -

The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach

Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923

Uwagi:

w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kulpińska
Prowadzący grup: Katarzyna Kulpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików i dzieł o

przełomowym znaczeniu.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym.

Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej.Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych.

Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego

okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki.

Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny.

Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem.

Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury

(do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957.

Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.

Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963.

Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999

Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978.

Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985

Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997.

Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938.

Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.

Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999

Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, wstęp St. Sawicka, praca zbiorowa, red. naukowa Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka, Warszawa 1980

Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963

Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.

Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296

Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124.

Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994.

Werner J., Techniki i technologie sztuk graficznych, Kraków 1972

Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986

Literatura uzupełniająca:

Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988.

Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987.

Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975.

Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965.

Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965.

Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017.

Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971.

Grycz J., Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951.

Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960.

Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991.

Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963.

Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.

Lane R. , Masters of the Japanese Print, London 1962.

Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005.

Munsterberg H., Dictionary of Chinese and Japanese art, New York 1981.

Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954

- - -

The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach

Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923

Uwagi:

w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)