Historia grafiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HGR-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Historia grafiki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 g wykładu + 5 g konsultacji z nauczycielem akademickim podczas dyżuru (1 ECTS) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj.zapoznanie się z literaturą, stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, ogląd wskazanych prac w formie zdigitalizowanej w wysokiej rozdzielczości ze zbirów muzeów światowych: 30 g (1 ECTS) 3. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu: 30 g (1 ECTS) Łącznie 80 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ studentka: -W1 posiada gruntowną wiedzę teoretyczną niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną (K_W01) -W2 posiada poszerzoną i samodzielnie rozwijaną wiedzę na temat kontekstu historycznego i kulturowego grafiki warsztatowej dawnej i nowoczesnej (m. in. w zakresie chronologii poszczególnych technik graficznych i ich odmian, dorobku wybitnych artystów grafików i specyfiki graficznych środowisk artystycznych; w zakresie przemian dotyczących statusu grafiki i jej miejsca wśród innych dyscyplin plastycznych) (K_W02) -W3 zna podstawy historii grafiki, potrafi dokonać interpretacji i wartościowania dzieł grafiki z danej epoki (K_W07) - W4 zna podstawowe techniki grafiki artystycznej (wraz z odmianami i metodami autorskimi), podział na zasadnicze grupy wg rodzaju matrycy, historię kolejnych odkryć i udoskonaleń K_W09, K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ studentka: - U1 potrafi określić i pogrupować rodzaje technik grafiki artystycznej (K_U10) - U2 posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnej lub ustnej na temat wybranego artysty-grafika lub wskazanego dzieła grafiki artystycznej z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych, wskazanych przez prowadzącego źródeł (K_U18) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ studentka: - K1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł grafiki artystycznej oraz faktu, że każda odbitka ma wartość oryginału; ma świadomość ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01 -K2 ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła grafiki artystycznej / użytkowej (plakatu litograficznego) w decyzjach konserwatorskich (K_K04 ) |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, ogląd zdigitalizowanych w wysokiej rozdzielczości grafik ze zbiorów muzeów światowych. W roku akademickim 2020/21 wykład prowadzony w formie zdalnej synchronicznej za pomocą MS Teams. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików od A. Dürera po P. Picasso i dzieł o przełomowym znaczeniu. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej. Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, rycina, sztych, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych. Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki. Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny. Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem. Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury (do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca). |
Literatura: |
Literatura podstawowa (do zapoznania się ze wskazanymi fragmentami): Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957. Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000. Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963. Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985 Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997. Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984. Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999 Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011. Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296 Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124. Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994. Literatura uzupełniająca (do zapoznania się ze wskazanymi fragmentami): Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965. Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965. Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999 Encyklopedia wiedzy o książce, praca zbior., Wrocław 1971. Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978. Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991. Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938. Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972. Kulpińska K., Matryce, odbitki - ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudziestoleciu międzywojennym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2017. Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005. Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954. UIewicz A., Dąbrowski J., Filigrany w zasobie Archiwum Państwowego w Olsztynie. Wydawca: Archiwum Państwowe w Olsztynie. Olsztyn 2018 - - - The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie egzaminu złożonego z części ustnej i części pisemnej. Obowiązuje znajomość historii poszczególnych technik, twórczości wybitnych grafików i środowisk (atrybucja, datowanie i wskazanie techniki najważniejszych prac), znajomość terminologii. (W1-3; U1-2, K1-2). W roku akademickim 2020/21 obowiązuje egzamin ustny przeprowadzony za pomocą MS Teams. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kulpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików i dzieł o przełomowym znaczeniu. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej.Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych. Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki. Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny. Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem. Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury (do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957. Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000. Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963. Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999 Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978. Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985 Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997. Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938. Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984. Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999 Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, wstęp St. Sawicka, praca zbiorowa, red. naukowa Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka, Warszawa 1980 Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963 Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011. Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296 Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124. Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994. Werner J., Techniki i technologie sztuk graficznych, Kraków 1972 Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965. Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965. Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971. Grycz J., Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951. Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960. Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991. Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963. Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972. Lane R. , Masters of the Japanese Print, London 1962. Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005. Munsterberg H., Dictionary of Chinese and Japanese art, New York 1981. Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954 - - - The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923 |
|
Uwagi: |
w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kulpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików i dzieł o przełomowym znaczeniu. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej.Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych. Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki. Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny. Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem. Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury (do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957. Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000. Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963. Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999 Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978. Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985 Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997. Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938. Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984. Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999 Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, wstęp St. Sawicka, praca zbiorowa, red. naukowa Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka, Warszawa 1980 Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963 Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011. Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296 Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124. Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994. Werner J., Techniki i technologie sztuk graficznych, Kraków 1972 Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965. Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965. Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971. Grycz J., Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951. Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960. Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991. Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963. Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972. Lane R. , Masters of the Japanese Print, London 1962. Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005. Munsterberg H., Dictionary of Chinese and Japanese art, New York 1981. Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954 - - - The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923 |
|
Uwagi: |
w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kulpińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kulpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Prezentowany w czasie wykładu materiał obejmuje historię grafiki od średniowiecza do 1. połowy XX wieku w układzie chronologicznym z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych technik i ich odmian, szkół i środowisk, twórczości wybitnych artystów grafików i dzieł o przełomowym znaczeniu. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej.Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, grafika kolorowana, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i znaków wodnych, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych. Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki. Ilustracje graficzne w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny. Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem. Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury (do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957. Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000. Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963. Dossi B., Albertina, The History of the Collection and its Masterpieces, Prestel, 1999 Grafika szkół obcych w zbiorach polskich, red. M. Mrozińska, S. Sawicka, Warszawa 1978. Hütt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985 Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997. Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, 1-2, 1938. Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984. Krużel Krzysztof , Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia opracowania formalnego dawnej grafiki, Wydawnictwo Naukowe DWN, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999 Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, wstęp St. Sawicka, praca zbiorowa, red. naukowa Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka, Warszawa 1980 Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963 Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011. Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296 Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124. Ukiyo-e: obraz przepływającego świata: grafika japońska od XVIII do XX w., katalog wystawy MNP, Poznań 1994. Werner J., Techniki i technologie sztuk graficznych, Kraków 1972 Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. Bieńkowska B., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Warszawa 1975. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965. Ditrich H., Hofstätter H., Holzschnitt, Kupferstich, Lithographie und Serigraphie [w:] Geschichte der Kunst und künstlerischer Techniken, München 1965. Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971. Grycz J., Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951. Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960. Hillier J., Japanese Colour Prints, 1991. Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963. Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972. Lane R. , Masters of the Japanese Print, London 1962. Maleszko K., Krajobrazy Japonii. Drzeworyt japoński ukiyo-e i shin hanga ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005. Munsterberg H., Dictionary of Chinese and Japanese art, New York 1981. Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954 - - - The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach Briquet C.M. , Les filiqranes. Dictionnaire historique des Marques du papier..., Leipzig 1923 |
|
Uwagi: |
w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.