Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Konwersatorium z okresów historii sztuki (sztuka nowoczesna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HS-KE-NOWOC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium z okresów historii sztuki (sztuka nowoczesna)
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem prowadzącej:


- udział w zajęciach – 30 godz.

- konsultacje z prowadzącą - 10 godz.



Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki/-a:


- czytanie literatury - 25 godz.

- przygotowanie referatu z materiałem ilustracyjnym - 25 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/-ka rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami oraz zjawiskami historyczno-artystycznymi w różnych okresach przeszłości i w czasach obecnych (K_W02).

W2: Student/-ka zna różne kierunki badań z zakresu historii sztuki (historia kultury materialnej, ikonografia wraz i pokrewnymi jej badaniami nad treścią dzieła sztuki, socjologia i psychologia historii sztuki, antropologia historii sztuki) (K_W04).

W3: Student/-ka definiuje miejsce historii sztuki wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań w ramach tej dyscypliny. Rozumie i objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych a w szczególności historii sztuki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych (K_W06).

W4: Student/-ka rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk. Dostrzega i rozumie obecność elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki (K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/-ka wyniki kwerendy opracowuje i prezentuje w postaci wystąpień, publikacji i wystaw z zastosowaniem różnorodnych metod i technik wizualizacji (K_U04).

U2: Student/-ka posiada podstawową umiejętność opisu, analizy i klasyfikacji dzieła sztuki pod względem tematycznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Potrafi w praktyce zastosować różnorodne narzędzia analityczne wypracowane w historii badań nad obiektami kultury wizualnej (K_U05).

U3: Student/-ka potrafi wyszukać, usystematyzować i poddać krytycznej interpretacji różnego typu źródła informacji o sztuce i kulturze wizualnej (dokumenty archiwalne, relacje pisemne i ustne, teksty teoretyczne, dokumentacja projektowa, technologiczna i wizualna) (K_U06).

U4: Student/-ka formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów różnych autorów opracowań w zakresie znanej mu literatury fachowej (K_U08).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02 - Student/-ka uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli.

K_K03 - Student/-ka docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne, kulturowe i artystyczne Polski, swojego regionu i Europy.

K_K04 - Student/-ka dostrzega rolę i znaczenie historii sztuki i dziedzin jej pokrewnych oraz przedmiotów będących obiektem ich badań w kształtowaniu świadomości kulturowej i artystycznej, pogłębianiu więzi społecznych i kulturowych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.

K_K05 - Student/-ka ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijania kontaktów społecznych.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu historii kultury materialnej XIX-XX wieku, analizowanym z perspektywy historyczno-artystycznej oraz kulturoznawczej. Tematyka fakultetu koncentruje się na obecności rzeczy w życiu człowieka oraz ich postrzeganiem, pełnionej roli, nadawanym znaczeniom itd.

Pełny opis:

Kultura materialna epoki nowoczesnej – wybrane zagadnienia

Zakres tematyczny zajęć:

1. Zajęcia wprowadzające

2-3. Dziewiętnastowieczne wnętrza mieszkalne

4. Dyskretny urok codzienności – sztuka użytkowa w XIX-wiecznych domach

5-6. Higiena w XIX i na początku XX wieku

7. Zabójcza cena piękna czyli historia kosmetyków

8. Narodziny konsumenta – reklama i handel w XIX wieku

9. Moda na sport

10. Dzieciństwo bez smartfona i konsoli – zabawki w XIX i 1 połowie XX wieku

11-12. Wielkomiejska kultura popularna – prasa, fotografia, kino

13. Osobliwości świata nauki – wynalazki XIX i 1 połowy XX wieku

14. Kultura kiczu i gadżetu w II poł. XX wieku

15. Rzeczy pospolite? O wzornictwie lat 50. i 60. w PRLu

Literatura:

Literatura podstawowa (wybrane fragmenty):

Historia kultury materialnej Polski w zarysie, t. V: Od 1795 do 1870 roku, red. E. Kowecka; t. VI: Od 1870 do 1918 roku, red. B. Baranowski, J. Bartysz, T. Sobczak, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1979.

Historia życia prywatnego, t. 4, red. M. Perrot, Wrocław 1999.

Salmi H., Europa XIX wieku. Historia kulturowa, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):

Chwalba A., Problem zdrowia i brudu na obszarze dawnej Rzeczypospolitej w XIX wieku, [w:] Celem nauki jest człowiek. Studia z historii społecznej i gospodarczej ofiarowane Helenie Madurowicz - Urbańskiej, pod red. F. Franaszka, Kraków 2000, s. 65-71.

Molik W., Życie codzienne ziemiaństwa w Wielkopolsce w XIX i na początku XX wieku. Kultura materialna, Poznań 1999.

Możdżyńska-Nawotka M., O modach i strojach, Wrocław 2003.

Sieradzka A., Artyści i krawcy. Moda Art Deco, Warszawa 1993.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest:

- zaprezentowanie podczas zajęć odpowiednio opracowanego i zilustrowanego referatu (uczestnicy otrzymują listę obowiązujących zagadnień wraz z literaturą, spośród których dokonują wyboru jednego tematu).

- systematyczne uczestnictwo i aktywność w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Ziółkowska-Ganc
Prowadzący grup: Emilia Ziółkowska-Ganc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu historii kultury materialnej XIX-XX wieku, analizowanym z perspektywy historyczno-artystycznej oraz kulturoznawczej. Tematyka fakultetu koncentruje się na obecności rzeczy w życiu człowieka oraz ich postrzeganiem, pełnionej roli, nadawanym znaczeniom itd.

Pełny opis:

Historia kultury materialnej XIX i XX wieku – wybrane zagadnienia

Zakres tematyczny zajęć:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Zwiedzanie wystawy czasowej w Muzeum Okręgowym w Toruniu

3-4. Dziewiętnastowieczne wnętrza mieszkalne

5. Dyskretny urok codzienności – sztuka użytkowa w XIX-wiecznych domach

6-7. Higiena w XIX i na początku XX wieku (15 i 22 XI)

8. Zabójcza cena piękna czyli historia kosmetyków (29 XI)

9. Narodziny konsumenta – reklama i handel w XIX wieku (6 XII)

10. Moda na sport w XIX i na początku XX wieku - ewolucja damskiego ubioru a zmiany obyczajowe (13 XII)

11. Dzieciństwo bez smartfona i konsoli – zabawki w XIX i 1 połowie XX wieku (20 XII)

12. Wielkomiejska kultura popularna – kino, fotografia, prasa (10 I)

13. Osobliwości świata nauki – wynalazki XIX i 1 połowy XX wieku (17 I)

14. Kultura kiczu i gadżetu w II poł. XX wieku (24 I)

15. Rzeczy pospolite? O wzornictwie lat 50. i 60. w PRLu (30 I)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Ziółkowska-Ganc
Prowadzący grup: Emilia Ziółkowska-Ganc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Ziółkowska-Ganc
Prowadzący grup: Emilia Ziółkowska-Ganc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)