Wykład monograficzny (Sztuka średniowieczna - nowe perspektywy badawcze)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HS-WM-49 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny (Sztuka średniowieczna - nowe perspektywy badawcze) |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. letni Historia sztuki (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: - obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt. ECTS Praca własna studenta: - przeanalizowanie problematyki podanej na wykładach, lektury uzupełniające, zdobywanie informacji we własnym zakresie, 25 godz, - przygotowanie do zaliczenia 5 godz. = 1 pkt. ECTS Łącznie 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 (K_W01) - student ma pogłębioną wiedzę w zakresie różnych nowych możliwości badań sztuki średniowiecznej W2 (K_W02) rozpoznaje zależności między różnymi zjawiskami artystycznymi średniowiecza a zjawiskami kultury, które wymieniane były w kontekście poruszanej na wykładzie problematyki W3 (K_W03) - jest świadomy różnorodności źródeł informacji i ich różnego wykorzystania w zakresie badań nad sztuką średniowieczną. W04 (K_W04) – orientuje się w zakresie nowych metod badań nad sztuką średniowieczną, stosuje odpowiednią terminologię. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 (K_U01) – student umie samodzielnie pozyskać wiedzę niezbędną do różnych sposobów interpretacji sztuki średniowiecznej wykorzystując różne źródła informacji U2 (K_U03) – umie wyszukać, opracować i usystematyzować dzieła sztuki średniowiecznej wg omawianych na wykładzie kryteriów U3 (K_U05) – potrafi właściwie zaklasyfikować, analizować dzieła sztuki średniowiecznej objęte zakresem tematycznym wykładu, jak i wskazać analogiczne do nich inne przykłady. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 (K_K02) student szanuje różne punkty widzenia, różne interpretacje dzieł, wykazuje zrozumienie dla tej różnorodności K2 (K_K03) - docenia znaczenie sztuki średniowiecznej dla kształtowania się kultury europejskiej i rozumie potrzebę upowszechniania tej wiedzy K3 (K_K05) – wykazuje się odpowiedzialnością w zakresie rzetelnego rozpowszechniania wiedzy zgodnie z aktualnym stanem badań |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład jest zaliczany na ocenę dostateczną na podstawie obecności studentów (maksymalnie 2 nieobecności). Studenci, chcący otrzymać wyższą ocenę, mogą przystąpić do zaliczenia w formie rozmowy, zdalnie, na platformie Microsoft Teams. Kryteria oceniania: ocena db. -znajomość materiału prezentowanego na wykładach - 70-80% ocena db+ j.w. w 80-90% ocena bdb - j.w. 90-100% oraz znajomość kilku wybranych pozycji z uzupełniającej literatury przedmiotu. (W2, W4, U1, U2, U3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Błażejewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zaprezentowanie studentom różnorodnych nowych propozycji badawczych w zakresie sztuki średniowiecznej w Europie i jednocześnie zwrócenie uwagi na tę epokę artystyczną jako wciąż zagadkową, stanowiącą nadal duże wyzwanie dla jej badaczy. Prezentowane będą zarówno propozycje nowego ujęcia problematyki związanej ze sztuką średniowieczną zastosowane przez znanych i cenionych europejskich badaczy-mediewistów jak też nowe kierunki badawcze w historii sztuki pod kątem ich „użyteczności” dla nowych możliwości badawczych w zakresie sztuki średniowiecznej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny wykładu obejmuje następujące zagadnienia: 1. Sztuka średniowieczna badaniach historii sztuki dawniej i dziś; sztuka średniowieczna w kontekście nowych kierunków badawczych w historii sztuki – wprowadzenie. [1 wykł.] 2. Średniowiecze jako odrębna epoka i epoka artystyczna; mity o średniowieczu; jej jednorodność i różnorodność; granice czasowe, periodyzacja, różne kryteria kwalifikacyjne; dzieła sztuki średniowiecznej w opiniach jej współczesnych (jej twórców, teologów, filozofów, odbiorców) [2 wykł.] 3. Średniowieczne systemy obrazowania (prezentacja badań W. Kempa) [1 wykł.] 4. Ikonograficzność-nowa ikonografia – alternatywna propozycja w zakresie systematyki i semantyki sztuki średniowiecznej [1 wykł.]. 5. Hermeneutyka historii sztuki a badania nad sztuką średniowieczną – nowe możliwości interpretacji? [1 wykł.] 6. Czy w średniowieczu znano metaobrazy? [1 wykł.] 7. Media sztuki średniowiecznej. Multi- , trans-, intermedialność, instalacje i performance a kategorie sztuki średniowiecznej – problem anachronizmu [2 wykł.] 8. Aspekt antropologiczny- w kręgu relacji: obraz- medium -ciało: [3 wykł.] a/ ciało jako obraz (casus św. Franciszka z Asyżu) b/ ciało (autora) i medium (ciało obrazu), obrazy jak ciała: obrazy „namaszczone”, „zranione”; obrazy-odbicia. 9. Wizualność a widzialność, uobecnienie a przedstawienie - Didi-Hubermanowskie inspiracje dla badań nad sztuką średniowieczną; Didi -Huberman i jego koncepcja „zabicia średniowiecza” jako początku historii sztuki [1-2 wykł.] 10. Badania nad architekturą średniowieczną w dobie nauk o obrazie [1 wykł.] 11. Podsumowanie i ewentualnie - dyskusja. |
|
Literatura: |
Studentów obowiązuje zakres wiedzy z wykładów. Literatura podana niżej jest literaturą uzupełniającą. J. Baschet, Inwencyjność i seryjność średniowiecznych przedstawień wizualnych, w: Konteksty, 2005, nr 3 (270), s. 49-70; A. Błażejewska, E. Pilecka, Średniowieczne malowidło na wschodniej ścianie prezbiterium kościoła św. Jakuba w Toruniu. Transmedialna struktura obrazowa? w: Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne, nr 113, 2020, s. 5- 26; G.Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2006 (wybrane fragmenty); G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011; M. Imdahl, Składnia i semantyka obrazu. O „Karcie Setnika” z kodeksu Egberta, Quart 2(16), 2010, s. 77-89. (dostępny w wersji elektronicznej); W. Kemp, Christliche Kunst. Ihre Anfänge, ihre Strukturen, München 1994; W. Kemp, Mittelalterliche Bildsysteme, Marburger Jahrbuch f. Kunstwissenschaft 22, 1989, s. 121-134; V. Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011 (wybrane fragmenty). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.