Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wykład monograficzny (Sztuka średniowieczna - nowe perspektywy badawcze)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HS-WM-49
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny (Sztuka średniowieczna - nowe perspektywy badawcze)
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. letni Historia sztuki (s2)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

- obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt. ECTS


Praca własna studenta:

- przeanalizowanie problematyki podanej na wykładach, lektury uzupełniające, zdobywanie informacji we własnym zakresie, 25 godz, - przygotowanie do zaliczenia 5 godz. = 1 pkt. ECTS


Łącznie 2 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 (K_W01) - student ma pogłębioną wiedzę w zakresie różnych nowych możliwości badań sztuki średniowiecznej

W2 (K_W02) rozpoznaje zależności między różnymi zjawiskami artystycznymi średniowiecza a zjawiskami kultury, które wymieniane były w kontekście poruszanej na wykładzie problematyki

W3 (K_W03) - jest świadomy różnorodności źródeł informacji i ich różnego wykorzystania w zakresie badań nad sztuką średniowieczną.

W04 (K_W04) – orientuje się w zakresie nowych metod badań nad sztuką średniowieczną, stosuje odpowiednią terminologię.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 (K_U01) – student umie samodzielnie pozyskać wiedzę niezbędną do różnych sposobów interpretacji sztuki średniowiecznej wykorzystując różne źródła informacji

U2 (K_U03) – umie wyszukać, opracować i usystematyzować dzieła sztuki średniowiecznej wg omawianych na wykładzie kryteriów

U3 (K_U05) – potrafi właściwie zaklasyfikować, analizować dzieła sztuki średniowiecznej objęte zakresem tematycznym wykładu, jak i wskazać analogiczne do nich inne przykłady.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 (K_K02) student szanuje różne punkty widzenia, różne interpretacje dzieł, wykazuje zrozumienie dla tej różnorodności

K2 (K_K03) - docenia znaczenie sztuki średniowiecznej dla kształtowania się kultury europejskiej i rozumie potrzebę upowszechniania tej wiedzy

K3 (K_K05) – wykazuje się odpowiedzialnością w zakresie rzetelnego rozpowszechniania wiedzy zgodnie z aktualnym stanem badań


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Metody i kryteria oceniania:

Wykład jest zaliczany na ocenę dostateczną na podstawie obecności studentów (maksymalnie 2 nieobecności). Studenci, chcący otrzymać wyższą ocenę, mogą przystąpić do zaliczenia w formie rozmowy, zdalnie, na platformie Microsoft Teams.

Kryteria oceniania:

ocena db. -znajomość materiału prezentowanego na wykładach - 70-80%

ocena db+ j.w. w 80-90%

ocena bdb - j.w. 90-100% oraz znajomość kilku wybranych pozycji z uzupełniającej literatury przedmiotu.

(W2, W4, U1, U2, U3)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Błażejewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład ma na celu zaprezentowanie studentom różnorodnych nowych propozycji badawczych w zakresie sztuki średniowiecznej w Europie i jednocześnie zwrócenie uwagi na tę epokę artystyczną jako wciąż zagadkową, stanowiącą nadal duże wyzwanie dla jej badaczy. Prezentowane będą zarówno propozycje nowego ujęcia problematyki związanej ze sztuką średniowieczną zastosowane przez znanych i cenionych europejskich badaczy-mediewistów jak też nowe kierunki badawcze w historii sztuki pod kątem ich „użyteczności” dla nowych możliwości badawczych w zakresie sztuki średniowiecznej.

Pełny opis:

Zakres tematyczny wykładu obejmuje następujące zagadnienia:

1. Sztuka średniowieczna badaniach historii sztuki dawniej i dziś; sztuka średniowieczna w kontekście nowych kierunków badawczych w historii sztuki – wprowadzenie. [1 wykł.]

2. Średniowiecze jako odrębna epoka i epoka artystyczna; mity o średniowieczu; jej jednorodność i różnorodność; granice czasowe, periodyzacja, różne kryteria kwalifikacyjne; dzieła sztuki średniowiecznej w opiniach jej współczesnych (jej twórców, teologów, filozofów, odbiorców) [2 wykł.]

3. Średniowieczne systemy obrazowania (prezentacja badań W. Kempa) [1 wykł.]

4. Ikonograficzność-nowa ikonografia – alternatywna propozycja w zakresie systematyki i semantyki sztuki średniowiecznej [1 wykł.].

5. Hermeneutyka historii sztuki a badania nad sztuką średniowieczną – nowe możliwości interpretacji? [1 wykł.]

6. Czy w średniowieczu znano metaobrazy? [1 wykł.]

7. Media sztuki średniowiecznej. Multi- , trans-, intermedialność, instalacje i performance a kategorie sztuki średniowiecznej – problem anachronizmu [2 wykł.]

8. Aspekt antropologiczny- w kręgu relacji: obraz- medium -ciało: [3 wykł.]

a/ ciało jako obraz (casus św. Franciszka z Asyżu)

b/ ciało (autora) i medium (ciało obrazu), obrazy jak ciała: obrazy „namaszczone”, „zranione”; obrazy-odbicia.

9. Wizualność a widzialność, uobecnienie a przedstawienie - Didi-Hubermanowskie inspiracje dla badań nad sztuką średniowieczną; Didi -Huberman i jego koncepcja „zabicia średniowiecza” jako początku historii sztuki [1-2 wykł.]

10. Badania nad architekturą średniowieczną w dobie nauk o obrazie [1 wykł.]

11. Podsumowanie i ewentualnie - dyskusja.

Literatura:

Studentów obowiązuje zakres wiedzy z wykładów. Literatura podana niżej jest literaturą uzupełniającą.

J. Baschet, Inwencyjność i seryjność średniowiecznych przedstawień wizualnych, w: Konteksty, 2005, nr 3 (270), s. 49-70;

A. Błażejewska, E. Pilecka, Średniowieczne malowidło na wschodniej ścianie prezbiterium kościoła św. Jakuba w Toruniu. Transmedialna struktura obrazowa? w: Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne, nr 113, 2020, s. 5- 26;

G.Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2006 (wybrane fragmenty);

G. Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki, Gdańsk 2011;

M. Imdahl, Składnia i semantyka obrazu. O „Karcie Setnika” z kodeksu Egberta, Quart 2(16), 2010, s. 77-89. (dostępny w wersji elektronicznej);

W. Kemp, Christliche Kunst. Ihre Anfänge, ihre Strukturen, München 1994;

W. Kemp, Mittelalterliche Bildsysteme, Marburger Jahrbuch f. Kunstwissenschaft 22, 1989, s. 121-134;

V. Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011 (wybrane fragmenty).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)