Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HSzA-2Zka-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego)
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - II rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1)
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

uczestnictwo w wykłądach 30 godz.

przygotowanie do zajęc, czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia 45 godz.

Łącznie 75 godz. 3 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1. Zna terminologię sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w. oraz ich ikonografię (K_W02)

W2. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w. (K_W03)

W3. Ma wiedzę o stylach i epokach sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w. oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05)

W4.Ma z wiedzę na temat sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w. oraz międzydyscyplinarnych, kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1. Rozpoznaje dzieło sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w. pod kątem materiału i techniki, datowania, określenia stylu i środowiska artystycznego (K_U05).

U2. Prowadzi analizę ikonograficzną oraz określa symboliczne treści i kulturowy kontekst dzieła sztuki pochodzącego z Indii XIV do połowy XVIII w. (hinduskie, muzułmańskie), chińskie i koreańskie (K_U06)

U3. Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji na temat sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w.; potrafi wziąć udział w debacie w języku polskim i języku angielskim na temat sztuki z tych kręgów kulturowych sztuki (K_U13).

U4. Ma warsztat naukowy w zakresie komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w., krytycznego omówienia dzieła sztuki pochodzącego z Chin, Korei i Indii, szczególnie związanego z hinduizmem i islamem (K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1.Posiada świadomość wartości, które do współczesności wnosi chińskie, koreańskie i indyjskie od XIV do połowy XVIII w. dziedzictwo kultury (K_K07).

K2.Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy na temat sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w. (K_K01)

K3.Posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Indii, Chin, Korei (K_K06).


Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny.

Możliwość przeprowadzenia zajęć zdalnych na platformie MS Teams.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są problematyce sztuki chińskiej, koreańskiej i indyjskiej od XIV do połowy XVIII w (sztuka muzułmańska, hinduska, malarstwo miniaturowe). Mają na celu: zapoznanie z ikonografią, stylem, nauczenie umiejętności rozpoznawania i analizy tych dzieł, a także uświadomienie ich wartości i miejsca w światowej kulturze.

Pełny opis:

Sztuka Chin i Korei 15 g

Zajęcia dotyczące sztuki chińskiej obejmują dynastię Ming (1368-1644) i okres dynastii Qing od 1644 r. do końca panowania cesarza Qianlonga (1796). Zajęcia poświęcone będą architekturze, rzeźbie, malarstwu oraz rzemiosłu artystycznemu.

Zajęcia dotyczące sztuki koreańskiej obejmują chronologicznie: sztukę prehistoryczną, okres Trzech Królestw (ok. III w. - 668), sztukę zjednoczonej dynastii Silla (668-935), dynastii Goryeo (918-1392), dynastii Joseon (1392-1910). Zajęcia poświęcone będą architekturze, rzeźbie, malarstwu oraz rękodzielnictwu.

Zajęcia poświęcone sztuce indyjskiej obejmują sztukę islamską, forty w Radźasthanie, sztukę Bengalu, południowych Indii, Maharasztry oraz problematykę malarstwa miniaturowego.

1. Sztuka chińska - dynastia Ming (1368-1644) malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne

Szkoły malarstwa Zhe, Wu

Architektura: rozbudowa Wielkiego Muru, Zakazane Miasto, Świątynia Niebios

Rzeźba: droga duchów, cesarskie grobowce

Rzemiosło artystyczne: porcelana (wytwórnia Jingdezheng, wyroby z laki)

Tekstylia: haft Gu, kostiumy, insygnia rang urzędniczych

2. Sztuka chińska - okres dynastii Qing od 1644 do końca panowania cesarza Qianlonga (1796)

Wpływ sztuki europejskiej w malarstwie (malarstwo olejne)

Artyści Zhu Da, Kun Can, Shitao, Gao Qipei, grupa Ośmiu Ekscentryków z Yangzhou

Architektura: Letni Pałac w stylu rokoko w Pekinie, Pałac Harmonii i Pokoju, cztery zespoły świątynne w Pekinie (Ołtarz Niebios, Ołtarz Ziemi, Ołtarz Słońca, Ołtarz Księżyca)

Ceramika/ moda na chinoiserie

Tekstylia w wystroju wnętrz, insygnia rang urzędniczych, kostiumy (Huangchao liqi tushi)

3. Sztuka koreańska – perhistoria, architektura

okresy prehistoryczna do III-IV w. p.n.e. – Seokjang-ri, okres Jeulmun, okres Mumun,

Okres Trzech Królestw (III-IV w.- 668) – fortyfikacje, świątynie buddyjskie (Mireuksa, Jeongnimsa, Gumgangsa, Cheomseongdae, Hwangnyongsa, Bunhwangsa), pałace, grobowce

Dynastia Silla (668-935) – świątynie buddyjskie (Bulguksa, Seokgatap, Dabotap, Seokguram), pałace

Dynastia Goryeo (918-1392) – świątynie buddyjskie (Sudeoksa, Buseoksa, Woljeong)

4. Sztuka koreańska – architektura, ogrody

Dynastia Joseon (1392-1910) – fortyfikacje i architektura obronna (Brama Namdaemun, pawilon Chokseok, Sangdang, Namhansanseong, Hwaseong), konfucjańska świątynia Jongmyo, Wongduan, świątynia Tongdosa, świątynia Geumsansa, świątynia Beopjusa, świątynia Gakhwangjoen, pałace (Gyeongbokgung, Changdeokgung, Deoksugung), założenia ruralistyczne (Yangdong, Hywanggyo, Hahoe)

wstęp do historia ogrodów

symbolika i style ogrodów

ogrody (Iseong, Anak, Anapji, Changdeok, Chongpyeongsa)

5. Sztuka koreańska – malarstwo, rzeźba, kaligrafia, rzemiosło artystyczne

malarstwo ścienne świątynne (Goguryeo)

buddyjska rzeźba okresu Baekje

złotnictwo królestwa Silla

malarstwo ścienne grobowców

ceramika celadon

rzemiosło artystyczne: wyroby ze szkła, bambusa, jadeitu, srebra, kości

malarstwo religijne: taoistyczne, buddyjskie, konfucjańskie,

malarstwo pejzażowe, chaekgeori i munjado

artyści: Yi Nyeong, Yi Je-hyeon, An Gyeon, Hwang Jipjung, Kim Hong Do, Sin Yun Bok, Yun Duseo, Jeong Seon, Jang Seungeop, Kang Sehwang

kaligrafia: jeonseo, choseo, haeseo, haengseo, yeseo

6. Wczesna sztuka islamska w Indiach

Kompleks Qutub Minar, Delhi

Forty w Delhi (m.in. Tughalakabad)

Grobowce w Delhi

7. Sztuka sułtanatów: Gulbarga, Bidar, Bidźapur, Hajdarabad (meczety, grobowce, medresy)

8. Indie mogolskie

Fatehpur Sikri

Agra, Sikandra, Delhi - grobowce, forty

Tadź Mahal

9. Późna sztuka mogolska (m. in. Aurangabad - mauzoleum, grobowiec Safadardźunga w Delhi)

10. Malarstwo miniaturowe, mogolskie, z sułtanatów, radźpuckie (radźasthańskie i z okolic górskich - pahari)

11. Forty i miasta w Radźasthanie (m.in. Amber, Dźajpur), obserwatoria astronomiczne

12. Królestwo Widźajanagary (analiza architektury świeckiej i hinduskiej)

13. Tamil Nadu (świątynia Ranganatha, Śrirangam, Minakszi – Sundareśwara, Madurai)

14. Bengal, gównie Biśnupur

Literatura:

Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach)

Künstler M. J., Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna 1991.

Lu Yunda, Sztuka chińska, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2019.

Miklos P., Malarstwo chińskie, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 1987.

Soper A., Sickman L., Sztuka i architektura w Chinach, Warszawa: PWN 1984.

Zemanek A. (red.), Estetyka chińska. Antologia, Kraków: Universitas 2007.

Yoon Yul Soo, Tradycyjne malarstwo koreańskie. Symbole i wierzenia, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog 2009.

Juhwan Cha, Young Jae Kim, Design Principles of Early Stone Pagodas in Ancient Korean Architecture: Case Studies on the Stone Pagodas at Chongnimsa and Kamunsa Buddhist Temples, [w:] Religions, 2019, 10, 208; doi:10.3390/rel10030208.

Smith J. G (ed.), The Arts of Korea: A Resource for Educators, New York: The Metropolitan Museum of Art 2001.

Auboyer J., Sztuka Indii, Warszawa 1975

Jakimowicz A., Sztuka Indii, Warszawa 1964

Craven R.C., Indian Art. A Concise History, London 1997.

Michell G., Hindu Art and Architecture, London 2000.

Mitter Partha, Indian Art, Oxford University Press, 2001

Literatura uzupełniająca (do zapoznania w wybranych fragmentach)

Chaitanya K., A History of Indian Paintings. Pahari Traditions, New Delhi 1984

Chaitanya K., A History of Indian Painting. Rajsthani Tradition, New Delhi 1982.

Seong Lyong Ryoo, Hyun Chul Youn, The Evolutionary Use of Curved Wood in Korean Traditional Architecture, [w:] Sustainability, 2019, 11, 6557.

Literatura uzupełniająca:

Eberhard W., Symbole chińskie. Słownik, Kraków: Universitas 2001.

Jacoby M., Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa: MNW 2009.

Malinowski J. (red.), Sztuka Chin, Warszawa: Neriton 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne- W1-3, U 1-3, K 1-3.

Kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie ustne

ndst – 0-50 pkt (0-50%)

dst- 55-60 pkt (55-60%)

dst plus- 65 pkt (65%)

db- 70 pkt (70%)

db plus- 75-90 pkt (75-90%)

bdb- 100 pkt (95-100%)

Możliwość przeprowadzenia zaliczenia zdalnie, na platformie MS Teams.

Zajęcia odbywają się zdalnie, na platformie MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

j.w.

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

j.w.

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Zapolska
Prowadzący grup: Dorota Kamińska-Jones, Katarzyna Zapolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

j.w.

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)