Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HSzA-3Zka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego) |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - III rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna z historii sztuki. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach 30 godz. praca własna studenta: czytanie literatury, przygotowanie do zajęć przygotowanie do egzaminu 70 godz. Łącznie 100 godz. 4 pkt |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1. Zna terminologię sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy oraz ich ikonografię (K_W02) W2. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_W03) W3. Ma wiedzę o stylach i epokach sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05) W4.Ma wiedzę na temat kambodżańskiego, tajskiego i birmańskiego dziedzictwa artystycznego oraz międzydyscyplinarnych, kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1. Rozpoznaje dzieło sztuk Kambodży, Tajlandii i Birmy pod kątem materiału i techniki, datowania, określenia stylu i środowiska artystycznego (K_U05). U2. Prowadzi wstępną analizę ikonograficzną oraz określa symboliczne treści i kulturowy kontekst dzieła sztuki pochodzącego z Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_U06) U3. Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji na temat sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy; potrafi wziąć udział w debacie w języku polskim i języku angielskim na temat sztuki z tych kręgów kulturowych sztuki (K_U13). U4. Ma warsztat naukowy w zakresie komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy, krytycznego omówienia dzieła sztuki pochodzącego z Chin i Indii, szczególnie związanego z hinduizmem i buddyzmem (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1.Posiada świadomość wartości, które do współczesności wnosi kambodżańskie, tajskie i birmańskie dziedzictwo kultury (K_K07). K2.Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy na temat sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_K01) K3.Posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wykład, możliwość formy zdalnej na MS Teams. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom sztuki Bliskiego Wschodu, Kambodży, Tajlandii i Birmy. Mają na celu: zapoznanie z ikonografią, stylem, nauczenie umiejętności rozpoznawania i analizy tych dzieł, a także uświadomienie ich wartości i miejsca w światowej kulturze. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omawiana jest także sztuka Kambodży - do państw Funan i Ćenli, poprzez fazę preangkorską, angkorską oraz Bajon; Tajlandii od najstarszych zabytków z czasów państwa Dwarawati (VI-IX w.); królestwo Sukhothai (XIII-XIV), czy późniejsze Ajutthai oraz Bangkok oraz Birmy do poł. XVIII w. Wstęp do sztuki Kambodży 2 g Księstwa Funan i Ćenla, rzeźby z Phnom Da 2 g Preah Ko, Roluos Group, Bakong, Phnom Bakheng, Pre Rup, Bantelay Srei 2 g Angkor Thom, Baphuon 2 g Angkor Wat, Bayon 2 g Wstęp do sztuki tajskiej 2 g Królestwo Dwarawati - rzeźba 2 g Sukhothai (m. in. Wat Sa Sri, Wat Mahathat) 2 g Ajutthaja (m. in. Wat Ratchaburana, Wat Phra Mahathat, Wat Phra Si Sampet, Wat Chaiwatthanaram) 2 g Bangkok (m. in. Wat Pho, Wat Arun) 2 g Wstęp do sztuki Birmy 2 g Klasztor Taung Kalat, góra Puppa 2 g Imperium Paganu (m. in. Lokananda) 2 g Pagoda Shwezigon, stupa Mingalazedi, świątynia Abejadana, Ananda, Sein Nyet Ama 2 g Szwedagon, Rangun 2 g |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (do zapoznania z wybranymi fragmentami) J. Audric, Angkor i Imperium Khmerskie, Warszawa 1979 Szafar Tadeusz, W cieniu świątyń Angkoru. Kambodża wczoraj i dziś. Warszawa 1971. Beek Steve Van, Arts of Thailand, Periplus Editions, 1998 Stadtner Donald, The Art of Burma: New Studies, Marg Pubns, 1999. Jessup Helen Ibbitson, Art & Architecture of Cambodia, Thames & Hudson, 2004. Rawson Philip S., The art of Southeast Asia: Cambodia, Vietnam, Thailand, Laos, Burma, Java, Bali, Thames & Hudson 1990. Literatura uzupełniająca: (do zapoznania z wybranymi fragmentami): Lee Sherman E., A History of Far Eastern Art, Prentice Hall Art, 1994. Fisher Robert E, Buddhist Art and Architecture, Thames & Hudson Ltd, 1993 Rojkowska-Tasak Halina, „Ramakerti” – chwała Ramy. Polichromia ścienna przy Srebrnej Pagodzie w Phnom Penh. [w:] Toruńskie studia o sztuce orientu, T.II, red. Malinowski Jerzy, Wojtczak Mirosław, Toruń 2005, s. 167-174. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny, W1-3, U 1-3, K 1-3. Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie ustne ndst – 0-50 pkt (0-50%) dst- 55-60 pkt (55-60%) dst plus- 65 pkt (65%) db- 70 pkt (70%) db plus- 75-90 pkt (75-90%) bdb- 100 pkt (95-100%) Możliwość przeprowadzenia zaliczenia zdalnie, na platformie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Dorota Kamińska-Jones | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia zdalne, na platformie MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Dorota Kamińska-Jones | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
Zajęcia zdalne, na platformie MS Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.