Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HSzA-3Zka-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego)
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - III rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna z historii sztuki.

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach 30 godz.

praca własna studenta:

czytanie literatury, przygotowanie do zajęć przygotowanie do egzaminu 70 godz.

Łącznie 100 godz. 4 pkt

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1. Zna terminologię sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy oraz ich ikonografię (K_W02)

W2. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_W03)

W3. Ma wiedzę o stylach i epokach sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05)

W4.Ma wiedzę na temat kambodżańskiego, tajskiego i birmańskiego dziedzictwa artystycznego oraz międzydyscyplinarnych, kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1. Rozpoznaje dzieło sztuk Kambodży, Tajlandii i Birmy pod kątem materiału i techniki, datowania, określenia stylu i środowiska artystycznego (K_U05).

U2. Prowadzi wstępną analizę ikonograficzną oraz określa symboliczne treści i kulturowy kontekst dzieła sztuki pochodzącego z Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_U06)

U3. Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji na temat sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy; potrafi wziąć udział w debacie w języku polskim i języku angielskim na temat sztuki z tych kręgów kulturowych sztuki (K_U13).

U4. Ma warsztat naukowy w zakresie komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy, krytycznego omówienia dzieła sztuki pochodzącego z Chin i Indii, szczególnie związanego z hinduizmem i buddyzmem (K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1.Posiada świadomość wartości, które do współczesności wnosi kambodżańskie, tajskie i birmańskie dziedzictwo kultury (K_K07).

K2.Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy na temat sztuki Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_K01)

K3.Posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Kambodży, Tajlandii i Birmy (K_K06).


Metody dydaktyczne:

Wykład, możliwość formy zdalnej na MS Teams.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są zagadnieniom sztuki Bliskiego Wschodu, Kambodży, Tajlandii i Birmy. Mają na celu: zapoznanie z ikonografią, stylem, nauczenie umiejętności rozpoznawania i analizy tych dzieł, a także uświadomienie ich wartości i miejsca w światowej kulturze.

Pełny opis:

Na zajęciach omawiana jest także sztuka Kambodży - do państw Funan i Ćenli, poprzez fazę preangkorską, angkorską oraz Bajon; Tajlandii od najstarszych zabytków z czasów państwa Dwarawati (VI-IX w.); królestwo Sukhothai (XIII-XIV), czy późniejsze Ajutthai oraz Bangkok oraz Birmy do poł. XVIII w.

Wstęp do sztuki Kambodży 2 g

Księstwa Funan i Ćenla, rzeźby z Phnom Da 2 g

Preah Ko, Roluos Group, Bakong, Phnom Bakheng, Pre Rup, Bantelay Srei 2 g

Angkor Thom, Baphuon 2 g

Angkor Wat, Bayon 2 g

Wstęp do sztuki tajskiej 2 g

Królestwo Dwarawati - rzeźba 2 g

Sukhothai (m. in. Wat Sa Sri, Wat Mahathat) 2 g

Ajutthaja (m. in. Wat Ratchaburana, Wat Phra Mahathat, Wat Phra Si Sampet, Wat Chaiwatthanaram) 2 g

Bangkok (m. in. Wat Pho, Wat Arun) 2 g

Wstęp do sztuki Birmy 2 g

Klasztor Taung Kalat, góra Puppa 2 g

Imperium Paganu (m. in. Lokananda) 2 g

Pagoda Shwezigon, stupa Mingalazedi, świątynia Abejadana, Ananda, Sein Nyet Ama 2 g

Szwedagon, Rangun 2 g

Literatura:

Literatura obowiązkowa (do zapoznania z wybranymi fragmentami)

J. Audric, Angkor i Imperium Khmerskie, Warszawa 1979

Szafar Tadeusz, W cieniu świątyń Angkoru. Kambodża wczoraj i dziś. Warszawa 1971.

 Beek  Steve Van, Arts of Thailand, Periplus Editions, 1998

Stadtner Donald, The Art of Burma: New Studies, Marg Pubns, 1999.

Jessup Helen Ibbitson, Art & Architecture of Cambodia, Thames & Hudson, 2004.

Rawson Philip S., The art of Southeast Asia: Cambodia, Vietnam, Thailand, Laos, Burma, Java, Bali, Thames & Hudson 1990.

Literatura uzupełniająca: (do zapoznania z wybranymi fragmentami):

Lee Sherman E., A History of Far Eastern Art, Prentice Hall Art, 1994.

Fisher Robert E, Buddhist Art and Architecture, Thames & Hudson Ltd, 1993

Rojkowska-Tasak Halina, „Ramakerti” – chwała Ramy. Polichromia ścienna przy Srebrnej Pagodzie w Phnom Penh. [w:] Toruńskie studia o sztuce orientu, T.II, red. Malinowski Jerzy, Wojtczak Mirosław, Toruń 2005, s. 167-174.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny, W1-3, U 1-3, K 1-3.

Kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie ustne

ndst – 0-50 pkt (0-50%)

dst- 55-60 pkt (55-60%)

dst plus- 65 pkt (65%)

db- 70 pkt (70%)

db plus- 75-90 pkt (75-90%)

bdb- 100 pkt (95-100%)

Możliwość przeprowadzenia zaliczenia zdalnie, na platformie MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kamińska-Jones
Prowadzący grup: Dorota Kamińska-Jones
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

j.w.

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

Zajęcia zdalne, na platformie MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kamińska-Jones
Prowadzący grup: Dorota Kamińska-Jones
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

j.w.

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

Zajęcia zdalne, na platformie MS Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)