Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia sztuki Europy ( w tym polskiej) do XVIII w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HSzE-2Zka-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki Europy ( w tym polskiej) do XVIII w.
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - II rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna podstawową terminologię sztuk plastycznych (w tym również techniki sztuk plastycznych oraz podstawy ikonografii sztuki europejskiej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- udział w wykładach 30 h (semestr zimowy)

- konsultacje z nauczycielem akademickim 5 h

- czytanie literatury 20 h

- przygotowanie do egzaminu 5 h

Łącznie 60 godz. 2 pkt ECTS

Łącznie 60 godzin: 2 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W 1

Student/ka ma ugruntowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej w odniesieniu do szeroko pojętej sztuki europejskiej (K_W01)

W 2

Student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną na poziomie podstawowym z zakresu nowożytnej historii sztuki polskiej i europejskiej (K_W03)

W 3

Student/ka ma uporządkowaną szczegółową wiedzę w zakresie polskiej i europejskiej sztuki nowożytnej (K_W04)

W 4

Student/ka ma zaawansowaną wiedzę o stylach epokach europejskiej i polskiej sztuki nowożytnej oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05)


W5

Ma zaawansowaną wiedzę na temat artystycznego nowożytnego dziedzictwa ludzkości oraz międzydyscyplinarnych, kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata (K_W07).



Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1

Student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę na temat europejskiej sztuki nowożytnej oraz rozwijać umiejętności badawcze korzystając z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; potrafi planować i organizować pracę indywidualną (K_U03)

U 2

Student/ka na poziomie podstawowym rozpoznaje dzieło sztuki pod kątem materiału i techniki, datowania, określenia stylu i środowiska artystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki nowożytnej w Polsce i Europie (K_U05)

U 3

Student/ka na poziomie podstawowym prowadzi wstępną analizę ikonograficzną oraz określa symboliczne treści i kulturowy kontekst dzieła sztuki, zwłaszcza sztuki nowożytnej (K_U06)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 1

Student/ka ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego oraz poznawania europejskiej nowożytności (K_K01).

K 2

Student/ka potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji, określonego przez siebie lub innych zadania badawczego dotyczącego np. malarstwa lub rzeźby nowożytnej w Polsce lub Europie (K_K03).

K 3

Student/ka posiada świadomość wartości, które do współczesności wnosi światowe dziedzictwo kultury, obejmujące sztukę i kulturę artystyczną Europy nowożytnej i mniejszości religijnych (kalwinizm i luteranizm) (K_K07).

Metody dydaktyczne:

wykład z wykorzystaniem materiału ilustracyjnego (tradycyjny lub online na platformie MSTeams).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

W trakcie zajęć zaprezentowane zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu europejskiej i polskiej architektury, malarstwa i rzeźby oraz myśli teoretycznej w odniesieniu do epoki nowożytnej w układzie chronologicznym. Cykl wykładów obejmuje również nakreślenie tła historycznego i religijnego epoki. Ponadto omówienie niektórych aspektów ówczesnych teorii artystycznych oraz pojęć odnoszących się do sztuki tego czasu.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują dwa duże bloki tematyczne dotyczące renesansu i baroku, oczywiście z uwzględnieniem manieryzmu i rokoka. Wykład obejmuje sztukę (architekturę, rzeźbę, malarstwo i rzemiosło) wczesnego renesansu florenckiego, dojrzałego rzymskiego, manieryzm rzymski i europejski, malarstwo niderlandzkie XV i XVI wieku, grafikę niemiecką, sztukę protestancką, malarstwo i architekturę Wenecji, malarstwo niderlandzkie i flamandzkie, wczesny i dojrzały barok rzymski, barok francuski, niemiecki i angielski oraz rokoko europejskie. Omawiane są pałace miejskie, wille podmiejskie, ikonografia malarstwa i grafiki oraz twórczość takich artystów jak Giotto, Ghiberti, Mantegna, Brunelleschi, Massacio, Michał Anioł, Rafael, Leonardo da Vinci, Giorgio Vasari, Micheleangelo Merisi da Caravaggio, Piotr Paweł Rubens czy Rembrandt. Wykład uzupełniają wiadomości z dziedziny kultury nowożytnej.

Dzieje sztuki polskiej obejmują okres od renesansu krakowskiego (Wawel, kaplica Zygmuntowska wraz z naśladownictwami, malarstwo tablicowe szkoły Cranachów czy Hansa Suessa, miniatorstwo) przez manieryzm (w architekturze, detalu), sztukę około 1600 (Lwów, Gdańsk, Toruń) do wczesnego i dojrzałego baroku w malarstwie, rzeźbie i architekturze (z cezurą potopu szwedzkiego).

Literatura:

Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach):

Sztuka europejska:

A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, T.1 i T. 2, Warszawa 1980.

P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999.

M. Levy, Wczesny renesans, Warszawa 1972.

M. Levy, Dojrzały renesans, Warszawa 1980

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2000

M. Rzepińska Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989.

M. Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980

J. Sherman, Manieryzm, Warszawa 1970

K. Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985

M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250- 1400, Warszawa 1980, s. 80-130.

Sztuka świata, t. 5-7, 2001.

Renesans w sztuce włoskiej. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, 2007.

Sztuka Baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo (red. R. Toman), Koningswinter 2004.

Z. Waźbiński, Malarstwo Quatrocenta, Warszawa 1989.

R. Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600-1700, London 1982.

J. Wrabec, Dintzenhoferowie na Śląsku, Wrocław 1000

M. Wyrzykowska, Escorial jako wzorzec ideowy i architektoniczny założeń klasztornych na terenie monarchii habsburskiej, w: "Dzieła i interpretacje", T. IV, 2000.

Michalczyk Z.,W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca (w wybranych fragmentach):

A. Blunt., Art and Architecture in France: 1500–1700, „The Pelican History of Art” 1977.

P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991.

A. Chastel, Sztuka włoska, t. 1–2, Warszawa 1978.

M. Levy, Painting and Sculpture in France in the 18th Century, „The Pelican History of Art” 1995.

A. Székely, Malarstwo hiszpańskie, Warszawa 1977.

R. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600–1750, „The Pelican History of Art” 1982.

Ziemba A., Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005.

Sztuka polska (w wybranych fragmentach):

T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998.

K. Cieślak, Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo, Wrocław 2000

M. Karpowicz, Sztuka XVII wieku, Warszawa 1975.

M. Karpowicz, Sztuka XVIII wieku, Warszawa 1985.

H. Kozakiewiczowa, Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1986.

H. S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1976.

A. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, Warszawa 1980.

M. Zlat, Sztuka polska. Renesans i manieryzm, Warszawa 2010

F. Skibiński, Willem Van Den Blocke. Niderlandzki rzeźbiarz nad Bałtykiem, Toruń 2015

J.Tylicki, Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI wieku i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005

J. Talbierska, Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca (w wybranych fragmentach):

T. Chrzanowski, M. Kornecki M., Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982

P. Birecki, Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej , Warszawa 2007

A. Fischinger, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969

A. Fischinger, Fabiański, Dzieje budowy renesansowego zamku na Wawelu, około 1504-1548, Kraków 2009

M. Karpowicz, Sztuka baroku w Polsce, Warszawa 1988.

M. Karpowicz, Sztuka oświeconego sarmatyzmu, Warszawa 1970.

J. Kowalczyk, Andrea Pozzo a późny barok w Polsce, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 27 (1975).

M. Morka, Sztuka dworu Zygmunta I Starego. Treści polityczne i propagandowe, Warszawa 2006.

S. Mossakowski, Kaplica Zygmuntowska (1515–1533). Problematyka artystyczna i ideowa mauzoleum króla Zygmunta I, Warszawa 2007.

M. Walicki, Gotyk – Renesans – Wczesny manieryzm, Warszawa 1963.

M. Walicki M, W. Tomkiewicz, M. Ryszkiewicz, Malarstwo polskie. Manieryzm – Barok, Warszawa 1971

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny. Student powinien wykazać się znajomością poruszanych w trakcie wykładu wybranych problemów z zakresu malarstwa, architektury i budownictwa oraz rzeźby oraz problematyką zaprezentowaną w zaleconej literaturze przedmiotu.

Powinien posiadać uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu sztuki europejskiej w zakresie sztuki nowożytnej oraz wiedzę o stylach artystycznych i epokach sztuki nowożytnej oraz ich współczesnych interpretacji

Kryteria oceniania (W 2, W 3, W 4, W 5, U 2, U 3, K 3)

Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu ustnego (w semestrze zimowym online MsTeams)

ndst - 1 pkt (50%)

dst- 2 pkt (60%)

dst plus- 3 pkt (70%)

db- 4 pkt (80%)

db plus- 5 pkt (90%)

bdb- 6 pkt (100%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Birecki, Dorota Kamińska-Jones, Franciszek Skibiński
Prowadzący grup: Piotr Birecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

w semestrze zimowym zajęcia i egzamin ustny online na platformie MsTeams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)