Historyczne techniki artystyczne-technika olejna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HTA-3Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Historyczne techniki artystyczne-technika olejna |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna znajomość technologii dawnych technik malarstwa sztalugowego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład i ćwiczenia: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 45 godzin (15 godź wykładów + 30 godź ćwiczeń) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 25 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania :20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wykład: -K_WO1 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_WO1 -K_W09, posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych,AJA_W04 -K_W10, posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, AJA_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykład: K_UO2,potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych AJA_U02,XJA_U02 -K_U4 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego AJA_U04 PJA_U03, HJA_U02 -K_U10, rozpoznaje techniki sztuk plastycznych,AJA_U08 -K_U15, potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w -celu wykonania kopii malarskiej AJA_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Wykład: K_KO1,ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji, AJ_K01,HJA_K01 -K_KO4, ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich, HJA_K02 -K_KO5 ,zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich -K_KO8,rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-resturatorskich,AJA_K07 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Wiadomości o technologii i technikach malarskich przekazywane są w trakcie wykładu z zastosowaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). |
Pełny opis: |
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw,pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od końca XV do XX wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Doerner M, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 2.Slánský B., Technika malarstwa, Arkady, Warszawa 1960. 3.Kania S., Materiały i techniki obrazów gotyckich warsztatu śląskiego z Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 1990, (maszynopis). 4.Périer-D’Ieteren C., La technique picturale de la peinture du XVe siècle, [w:] La pittura nel XIV e XV secolo: il contributo degi’analisi technica alla storia dell’arte, Clueb, Bologna 1983, s. 7-72. 5.Lalli C., Matteini M., Moles A., Nepoti M., R., Stesure artificiali di leganti pittorici – Oli, resine, cere, colle, uovo, preparati in miscele binarie: caratteristiche analitiche e proprietà, [w:] OPD Restauro 2, Opere 4 libri, Firenze 1989, s. 232-255. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykład :egzamin pisemny lub ustny Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego: ndst - 50 % dst-51-60%) dst plus- 61-70% db- 71-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% ćwiczenia : zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT PRC
ŚR PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Prowadzący grup: | Justyna Olszewska-Świetlik, Klaudia Rajmann, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wiadomości o technologii i technikach malarskich przekazywane są w trakcie wykładu z zastosowaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). |
|
Pełny opis: |
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw,pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od końca XV do XX wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Doerner M, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 2.Slánský B., Technika malarstwa, Arkady, Warszawa 1960. 3.Kania S., Materiały i techniki obrazów gotyckich warsztatu śląskiego z Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 1990, (maszynopis). 4.Périer-D’Ieteren C., La technique picturale de la peinture du XVe siècle, [w:] La pittura nel XIV e XV secolo: il contributo degi’analisi technica alla storia dell’arte, Clueb, Bologna 1983, s. 7-72. 5.Lalli C., Matteini M., Moles A., Nepoti M., R., Stesure artificiali di leganti pittorici – Oli, resine, cere, colle, uovo, preparati in miscele binarie: caratteristiche analitiche e proprietà, [w:] OPD Restauro 2, Opere 4 libri, Firenze 1989, s. 232-255. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik, Klaudia Rajmann, Bożena Szmelter-Fausek | |
Prowadzący grup: | Justyna Olszewska-Świetlik, Klaudia Rajmann, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wiadomości o technologii i technikach malarskich przekazywane są w trakcie wykładu z zastosowaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). |
|
Pełny opis: |
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw,pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od końca XV do XX wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Doerner M, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 2.Slánský B., Technika malarstwa, Arkady, Warszawa 1960. 3.Kania S., Materiały i techniki obrazów gotyckich warsztatu śląskiego z Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 1990, (maszynopis). 4.Périer-D’Ieteren C., La technique picturale de la peinture du XVe siècle, [w:] La pittura nel XIV e XV secolo: il contributo degi’analisi technica alla storia dell’arte, Clueb, Bologna 1983, s. 7-72. 5.Lalli C., Matteini M., Moles A., Nepoti M., R., Stesure artificiali di leganti pittorici – Oli, resine, cere, colle, uovo, preparati in miscele binarie: caratteristiche analitiche e proprietà, [w:] OPD Restauro 2, Opere 4 libri, Firenze 1989, s. 232-255. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik, Klaudia Rajmann, Bożena Szmelter-Fausek | |
Prowadzący grup: | Justyna Olszewska-Świetlik, Klaudia Rajmann, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wiadomości o technologii i technikach malarskich przekazywane są w trakcie wykładu z zastosowaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). |
|
Pełny opis: |
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw,pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od końca XV do XX wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Doerner M, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975. 2.Slánský B., Technika malarstwa, Arkady, Warszawa 1960. 3.Kania S., Materiały i techniki obrazów gotyckich warsztatu śląskiego z Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 1990, (maszynopis). 4.Périer-D’Ieteren C., La technique picturale de la peinture du XVe siècle, [w:] La pittura nel XIV e XV secolo: il contributo degi’analisi technica alla storia dell’arte, Clueb, Bologna 1983, s. 7-72. 5.Lalli C., Matteini M., Moles A., Nepoti M., R., Stesure artificiali di leganti pittorici – Oli, resine, cere, colle, uovo, preparati in miscele binarie: caratteristiche analitiche e proprietà, [w:] OPD Restauro 2, Opere 4 libri, Firenze 1989, s. 232-255. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.