Historyczne techniki artystyczne- technika temperowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HTA-tt-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Historyczne techniki artystyczne- technika temperowa |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zdolności artystyczne, systematyczność pracy, wybranie odpowiedniego motywu bizantyjskiego lub ruskiego malarstwa ikonowego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury 5 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (namalowanie pracy na ocen):25 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01 K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02 K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04 K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, AJA_W05 K_W11 zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych, AJA_W06 K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U10 rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, AJA_U08 K_U11 posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie, AJA_U09 K_U12 potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych), AJA_U10 K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych, AJA_U11, HJA_U04 K_U14 potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich, AJA_U12 K_U15 potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w celu wykonania kopii technologiczno-konserwatorskiej zabytku, AJA_U13 K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji ,AJA_K01, HJA_K01 K_KO5 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, AJA_K04, PJA_K01,XJA_K01,HJA_K03 K_K07 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, AJA_K06, PJA_K02, XJA_K02, HJA_K04 |
Metody dydaktyczne: | - praktyczny pokaz techniki malowania -indywidualne korekty błędów technologicznych powstałych w procesie malowania dla poszczególnych studentów |
Skrócony opis: |
Na ćwiczeniach studenci malują wybrane motywy XIV i XV-wiecznego malarstwa włoskiego na podstawie wybranych reprodukcji. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci samodzielnie przygotowują podobrazia jak i przygotowują farby temperowo-żółtkowe. Studenci wykonują kopie wybranych fragmentów obrazów wybranych ilustracji z albumów lub stron internetowych. Uwaga prowadzącego zajęcia koncentrowana jest na praktycznym i indywidualnym rozwiązywaniu problemów technologiczno-malarskich w trakcie malowania fragmentów obrazów przez poszczególnych studentów. |
Literatura: |
Dionizjusz z Furny , Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przełożył I. Kania, pod red. M. Smorąg Różyckiej ,Kraków 2003. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990. B. Slansky, Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960. A. W. Winnier, Materiały masljanoj żiwopisi. Moskwa 1950 D. J. Kiplik, „Technika żiwopisi”, Moskwa – Leningrad 1950. Stawicki S., Technika malowideł bizantyjsko-ruskich, Ochrona zabytków, nr 1, 1971. |
Metody i kryteria oceniania: |
elementy oceny: frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, umiejętność prawidłowego definiowania pojęć z zakresu technologii i technik malarskich, umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów malarskich, ocena wykonanej kopii. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.