Historia urbanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HUr-2Z-KO-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Historia urbanistyki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury (s1) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wstęp do historii sztuki, Historia sztuki starożytnej, średniowiecznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w ćwiczeniach – 15 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do ćwiczeń – 5 - wykonanie dokumentacji (zebranie materiałów i opracowanie) - 15 - czytanie literatury, analiza źródeł - 15 Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1 Zna na poziomie podstawowym rozwój historii urbanistyki wraz z identyfikacją poszczególnych przykładów miast na podstawie źródeł ikonograficznych i kartograficznych oraz identyfikuje czynniki miastotwórcze wpływające na charakter założeń miejskich i wiejskich (K_W02) W2 Zna fachową terminologię z zakresu urbanistyki, ruralistyki i architektury obronnej (K_W04) W3 Rozumie zależności pomiędzy historią architektury i urbanistyki oraz innymi aspektami z zakresu historii, filozofii i techniki (K_W03) W4 Zna metody analizy założenia urbanistycznego (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1 Potrafi przeprowadzić kwerendę źródłową i bibliograficzną dotyczącą historii układu przestrzennego wybranego miasta oraz dokonać ich krytycznej analizy (K_U02; K_U03). U2 Potrafi, przy pomocy źródeł dokonać analizy układu urbanistycznego i ruralistycznego, rozpoznać jego typologię, chronologię oraz dokonać opisu za pomocą fachowej terminologii (K_U02; K_U03; K_U04). U3 Potrafi wytypować, zanalizować i opisać za pomocą fachowej terminologii wnętrze urbanistyczne w warunkach terenowych (K_U04, K_U05). U4 Potrafi wykonać elementy dokumentacji historycznego ośrodka miejskiego (dokumentacji ewidencyjnej) - w zakresie historii układu urbanistycznego i opisu miasta a także zestawienia spisu źródeł, opracowań i publikacji(K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1 Ma świadomość konieczności pogłębiania swojej wiedzy z zakresu historii i analizy zabytkowych układów urbanistycznych i ruralistycznych, jako niezbędnych elementów warsztatu naukowego konserwatora zabytkoznawcy (K_K02). K2 Ma świadomość wagi ochrony dziedzictwa urbanistycznego i ruralistycznego (K_K06) K3 Jest przygotowany do kierowania się zasadami rzetelności i etyki zawodowej w realizacji zadań z zakresu dokumentowania dziedzictwa urbanistycznego i ruralistycznego (dokumentacja historyczna i identyfikacja zabytkowego układu) (K_K04; K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia z zajęciami terenowymi oraz przekazanie treści programowych z prezentacją multimedialną: pokaz, wykład konwersatoryjny, problemowy, metoda biograficzna, ćwiczeniowa, obserwacji, pomiaru w terenie, referatu, studium przypadku 2 zajęcia możliwe są do przeprowadzenia zdalnie w formie synchronicznej, na platformie MSTeams. Termin zajęć zostanie uzgodniony z grupą oraz zostanie przesłany link do zespołu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
W ramach ćwiczeń studenci są zapoznani z metodologią badań dziejów układów urbanistyczno-ruralistycznych, nabywają umiejętność samodzielnego gromadzenia materiałów źródłowych i ich analizy w celu przeprowadzenia rekonstrukcji rozwoju urbanistycznego wybranego ośrodka. Zajęcia terenowe mają za zadanie wykształcić umiejętność analizy i fachowego opisu struktur przestrzennych. Zapoznanie studentów z podstawową znajomością i umiejętnością analizy miejskich układów przestrzennych stanowi wiedzę rozwijaną w dalszej kolejności na zajęciach: Ochrona wartości kulturowych miejskich układów przestrzennych. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń studenci są zapoznani z metodologią badań dziejów układów urbanistyczno-ruralistycznych, nabywają umiejętność samodzielnego gromadzenia materiałów źródłowych i ich analizy w celu przeprowadzenia rekonstrukcji rozwoju urbanistycznego wybranego ośrodka. Zajęcia terenowe mają za zadanie wykształcić umiejętność analizy i fachowego opisu struktur przestrzennych. W ramach pracy własnej studenci przygotowują referat o rozwoju jednego wybranego miasta w Polsce. 1. Wstęp, dokumentacja historyczna miast: karta zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru, studium historyczno-urbanistyczne 2-4. Opis i Analiza struktury miasta i wnętrz urbanistycznych - ćwiczenia terenowe 5-7. Źródła do dziejów miast, analiza źródeł 8 Prezentacje studentów |
Literatura: |
Bogdanowski J., Architektura obronna w krajobrazie Polski, Warszawa-Kraków 2002. Książek M., Materiały pomocnicze do studiów w zakresie historii urbanistyki, Kraków 1994. Nowakowski M., Sto lat planowania przestrzeni polskich miast (1910-2010), Warszaw 2013. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Warszawa 2001. Słodczyk J., Historia planowania i budowy miast, Opole 2012. Tołwiński W., Urbanistyka, t.1-2, Warszawa 1947-1948. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971. Seria: Atlas historyczny miast polskich Źródła kartograficzne i ikonograficzne miast wybranych do dokumentacji. Literatura uzupełniająca: Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995. Kalinowski W., Rozwój miast w Polsce (w:) Zabytki architektury i urbanistyki w Polsce, Odbudowa i konserwacja, t. 1, Warszawa 1986, str. 16-47. Kalinowski W., Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku, Toruń 1966. Pawłowski K., Urbanistyka „à la française”. Tysiąc lat doświadczeń i europejskich innowacji. Dopełnienie obrazu, tom I: W poszukiwaniu źródeł urbanistyki europejskiej. Modele średniowiecznej organizacji przestrzeni południowej Francji, Kraków 2016; tom II: Francja nowożytna. Od narodzin absolutyzmu do epoki oświecenia, Kraków 2017. Sawczuk H., Historia budowy miast. Materiały pomocnicze, Białystok 1991. Wiśniewski M., Wiśniewska W., Urbanistyka "a la francaise". Tysiąc lat doświadczeń i europejskich innowacji. Dopełnienie obrazu, tom III: Od Wielkiej Rewolucji po nowe tysiąclecie. Wiek XIX, epoka pragmatyzmu. Wiek XX, laboratorium urbanistyki nowoczesnej, Kraków 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - zadania ćwiczeniowe - np. W1-W4, U1-U3, K1 - obecność i aktywność – U2, U3, K1-K3 - opracowanie dokumentacji – W1-W4, U1-U3 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywny udział w zajęciach, poprawne wykonanie zadań ćwiczeniowych, wskazanych elementów dokumentacji historycznej miasta (opis, historia układu urbanistycznego, wykaz źródeł) oraz prezentacja w/w dokumentacji w postaci referatu. Ocenie podlegać będzie umiejętność samodzielnej, krytycznej analizy źródeł i literatury oraz wykorzystania ich dla potrzeb dokumentacji, poprawność opisu, znajomość fachowej terminologii i właściwego jej wykorzystania przy opisach dokumentacyjnych, poprawność wykonanych w ramach dokumentacji fotografii. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Prowadzący grup: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
WYKŁADY W SEM. ZIMOWYM 2020/21 BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ON-LINE NA MS TEAMS a częściowo OFFLINE na Classroomie konta g.umk.pl. NA POCZĄTKU W GODZINACH WYKŁADÓW BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ĆWICZENIA TERENOWE. ĆWICZENIA 8 z 15 H w formie kontaktowej - zblokowane po 4 h w październiku w godzinach wykładu i ćwiczeń. Pierwsze spotkanie - przed Bramą św. Ducha Proszę o zapisanie się na zajęcia - w razie złej pogody będę informować o zmianie zajęć (odbędzie się wówczas Wykład i zdalne ćwiczenia). 7 z 15 H ćwiczeń w formie zdalnej w dalszej części semestru. Część zadań będzie do wykonania we własnym zakresie a omówiona na zajęciach zdalnych. W celu uczestnictwa w zajęciach zdalnych należy aktywować na USOS konto Office365 i zainstalować MS TEAMS. Należy także w USOSie zapisać się na wykład. Dzień przed zajęciami wpiszę osoby do zespołu i podeślę wg osób zapisanych w grupie (na USOS) link do zajęć. Kod do zajęć on line: g57q6yt Z wykładów Offline będą zadawane pytania (nie na ocenę) w celu kontrolowania przebiegu procesu dydaktycznego i realizacji efektów kształcenia, zgodnie z Zarządzeniem Rektora z 8 IX 2020 r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Prowadzący grup: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
WYKŁADY W SEM. ZIMOWYM 2020/21 BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ON-LINE NA MS TEAMS a częściowo OFFLINE na Classroomie konta g.umk.pl. NA POCZĄTKU W GODZINACH WYKŁADÓW BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ĆWICZENIA TERENOWE. ĆWICZENIA 8 z 15 H w formie kontaktowej - zblokowane po 4 h w październiku w godzinach wykładu i ćwiczeń. Pierwsze spotkanie - przed Bramą św. Ducha Proszę o zapisanie się na zajęcia - w razie złej pogody będę informować o zmianie zajęć (odbędzie się wówczas Wykład i zdalne ćwiczenia). 7 z 15 H ćwiczeń w formie zdalnej w dalszej części semestru. Część zadań będzie do wykonania we własnym zakresie a omówiona na zajęciach zdalnych. W celu uczestnictwa w zajęciach zdalnych należy aktywować na USOS konto Office365 i zainstalować MS TEAMS. Należy także w USOSie zapisać się na wykład. Dzień przed zajęciami wpiszę osoby do zespołu i podeślę wg osób zapisanych w grupie (na USOS) link do zajęć. Kod do zajęć on line: g57q6yt Z wykładów Offline będą zadawane pytania (nie na ocenę) w celu kontrolowania przebiegu procesu dydaktycznego i realizacji efektów kształcenia, zgodnie z Zarządzeniem Rektora z 8 IX 2020 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.