Historyczne, teoretyczne i organizacyjno-prawne aspekty ochrony zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-I-HTO-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Historyczne, teoretyczne i organizacyjno-prawne aspekty ochrony zabytków |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla Studium Podyplomowego Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Dziedzictwa Archn |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 23 Godziny realizowane bez udziału nauczyciela (godz.): - czas poświęcony na pracę indywidualną słuchacza studiów podyplomowy, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału) – 22 - czas potrzebny do przygotowania się do kolokwiów zaliczeniowych (opanowanie definicji, faktografii, powtórzenie zagadnień problemowych - 15 Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: Posiada wiedzę o zaleceniach wynikających z historii i teorii oraz współczesnych trendów konserwacji zabytków, w stopniu pogłębionym dotyczących zabytków architektury (K_W01). W 2: Ma pogłębioną świadomość problematyki wartościowania zabytków, jako kluczowego zagadnienia procesu konserwatorskiego (K_W04). W 3: Rozumie uwarunkowania przyjętych metod konserwacji i restauracji zabytków architektury (K_W07). W 4: Zna i rozumie funkcjonowanie i cele działań służb konserwatorskich (K_W08). W 5: Zna ogólne zasady prawa ochrony zabytków, a w stopniu pogłębionym jego wybrane problemy (K_W09). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: Potrafi dokonać identyfikacji i pogłębionej analizy złożonych wartości zabytków architektury (K_U02). U 2: Potrafi objaśnić i uzasadnić wybór koniecznych ingerencji konserwatorsko-restauratorskich w zabytkach architektury (K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: Rozumie znaczenie historii i dziedzictwa architektonicznego oraz konieczność jego zachowania dla przyszłych pokoleń (K_K01). K 2: W działaniach konserwatorskich i restauratorskich kieruje się szacunkiem wobec dziedzictwa w całej jego różnorodności starając się zachować indywidualny charakter każdego zabytku (K_K02). K 3: Jest gotów do współdziałania w zespole różnych specjalistów w procesie projektowania prac konserwatorsko-restauratorskich przy zabytkach architektury i posiada świadomość granic swoich kompetencji (K_K05). K 4: Jest przygotowany do skutecznego uzasadnienia inwestorowi potrzeby poszanowania wartości dawnej architektury (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W poszczególnych okresach historycznych materiał przekazywany jest w układzie problemowym. Wykładom towarzyszą prezentacje multimedialne, w których ilustracje zestawione są z tekstami (cytaty, komentarze, podsumowania poszczególnych wątków) o znaczeniu kluczowym dla zrozumienia poruszanych problemów. Zajęcia poświęcone organizacyjno-prawnym aspektom ochrony zabytków prowadzone także jako wykład konwersatoryjny. Wszystkie wykłady omawiające problematykę z zakresu historii i teorii ochrony zabytków kończą się podaniem pytań, które składają się na zestaw pytań egzaminacyjnych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchaczy do problematyki zabytkoznawczej i konserwatorskiej zabytków architektury. Omawiane są zagadnienia pomocne w zrozumieniu genezy postaw konserwatorskich oraz kulturowych i historycznych uwarunkowań rozwoju kultur zabytków w XIX i XX w. oraz ochrony dziedzictwa w czasach współczesnych. Słuchacze zdobywają wiedzę na temat organizacji państwowej i samorządowej służby konserwatorskiej oraz zapoznają się z zasadami zamówień publicznych warunkujących prace podejmowane przy zabytkach. Zagadnienia dotyczące prowadzenia działalności konserwatorskiej są ujmowane w kontekście prawnych problemów ochrony zabytków w przepisach państwowych. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów omawiane będą m.in. następujące zagadnienia: architektura historyczna jako zabytki, znaki pamięci i dziedzictwo; rozwój postaw konserwatorskich w czasach nowożytnych; ochrona pomników przeszłości w czasach rewolucji francuskiej; rozwój konserwatorstwa w XIX w.; przeciwnicy i zwolennicy restauracji pomników przeszłości; E. Viollet le Duc i jego teoria restauracji architektury; doktryna konserwatorska Camillo Boito – nowy głos w sporze o restaurację; rozwój teorii konserwacji zabytków w XX w.; teoria Aloisa Riegla; Karta Ateńska; postanowienia Karty Weneckiej i spory na temat jej aktualności w czasach ochrony dziedzictwa; Konwencja UNESCO w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego; Toruń na liście UNESCO, wartościowanie zabytków architektury i ocena wartości dziedzictwa; problemy prawne ochrony zabytków w przepisach państwowych; organizacja państwowej i samorządowej służby konserwatorskiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Arszyński Marian, Idea, pamięć, troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do poł. XX w., Malbork 2007. 2. Krawczyk Janusz, Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków, 2009 nr 2, s. 64-74. 3. Krawczyk Janusz (red.), Karta Wenecka i spór o zasady postępowania konserwatorskiego [w:] Karta Wenecka 1964-2014, W. Bukowska, J. Krawczyk (red.), Toruń 2015, s. 93-101. 4. Krawczyk Jarosław (red.), Zabytek i historia, Wokół problemów konserwacji i ochrony zabytków w XIX wieku. Antologia; Warszawa 2002. 5. Wytyczne dla realizacji konwencji dziedzictwa światowego [w] Vademecum konserwatora zabytków. Warszawa 1997-1999. s. 19-28. 6. Zeidler Kamil, Leksykon prawa ochrony zabytków. 100 podstawowych pojęć, (red.) K. Zeidler, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Frycz Jerzy, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa 1975. 2. Szmygin Bogusław, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin 2000. 3. Szmygin Bogusław (red.), Współczesne problemy teorii konserwatorskiej w Polsce, Warszawa-Lublin 2008. 4. Szmygin Bogusław (red.), System ochrony zabytków w Polsce – analiza, diagnoza, propozycje, PKN ICOMOS, Lublin-Warszawa 2011; 5. Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury (edycja 2015), PKN ICOMOS, Warszawa 2015. 6. Zeidler Kamil, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Kraków 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład: zaliczenie - W1, W2, W3, W 4, W5. Kryteria oceniania: Pisemne kolokwium zaliczeniowe obejmujące wypowiedź na temat 5 zagadnień z zestawu pytań obejmującego tematykę wykładów . Łączna ilość punktów 20- 100% 0-10 (50%) - ndst 11-12 (52-60%) - dst 13-14 (62-70%) - dst plus 15-16 (72-80%) - db 17-18 (82-90%) - db plus 19-20 (92-100%) - bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk, Kamil Zeidler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Kamil Zeidler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Kamil Zeidler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.