Zarys historii architektury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-I-ZHA-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zarys historii architektury |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla Studium Podyplomowego Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Dziedzictwa Archn |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu historii sztuki i kultury |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu, przewidziane w programie): 24 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu): 12 3. Czas, wymagany do przygotowania się do zaliczenia (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 12 Liczba pkt. ECTS = 2 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia – wiedza W1: Posiada uporządkowaną i uszczegółowioną wiedzę o stylach architektonicznych i typach architektonicznych - K_W02 (efekt kierunkowy) W2: Zna periodyzację kultury i zjawisk artystycznych w omawianym okresie, zna i rozumie ich ogólne historyczne konteksty - K_W02 W3: Ma pogłębioną wiedzę o dawnych technikach budowlanych występujących w zabytkach oraz ich problematyce konserwatorskiej – K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi dokonać rozpoznania rozwiązań historycznych i współczesnych występujących w zabytku celem ochrony tych pierwotnych - K_U01(efekt kierunkowy) U2: potrafi rozpoznawać różnice stylowe elementów architektonicznych i całych struktur budowlanych - K_U01 U3: potrafi w przybliżeniu określać czas powstania obiektów architektonicznych lub ich części celem dokonania wartościowania – K_U02 U4: potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii architektury do formułowania wytycznych i zaleceń konserwatorskich - K_U05 U5: potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii architektury do przygotowania/wykonania, w zależności od specjalności zawodowej, w oparciu o dobór wybranych metod i narzędzi z zakresu dyscypliny nauki o sztuce: prac przedprojektowych, wniosków i wytycznych lub projektu budowlano-konserwatorskiego architektury historycznej - K_U06 U6: potrafi – w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu historii architektury – samodzielnie zaplanować rozwój własnego warsztatu naukowego, w szczególności w związku z opracowaniem i realizacją projektu budowlano-konserwatorskiego lub elementów programu konserwatorskiego, w zależności od specjalności zawodowej – K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie znaczenie historii i dziedzictwa architektonicznego oraz konieczność jego przetrwania dla dobra przyszłych pokoleń, jak i współczesnej kultury - K_K01(efekt kierunkowy) K2: W oparciu o wiedzę z zakresu historii architektury kieruje się szacunkiem wobec dziedzictwa i różnorodności kulturowej - K_K02 K3: Rozpoznaje zagrożenia dla zabytku, a zwłaszcza jego pierwotnej substancji i nawarstwień, wynikające z braku wiedzy historycznej – K_K03 K4: Jest gotów do współdziałania w zespole różnych specjalistów, dzieląc się wiedzą z zakresu historii architektury, umiejętnością określenia proweniencji czy dokonania rozwarstwień stylowych, co jest niezbędne w procesie projektowania prac konserwatorsko-restauratorskich zabytków; posiada świadomość zakresu swoich kompetencji – K_K05 K5: Jest przygotowany do skutecznego uzasadnienia Inwestorowi poszanowania wartości dawnej architektury oraz ukierunkowania na budowie działań Wykonawców do stosowania dawnych technik budowlanych w oparciu o wiedzę z zakresu historii architektury K_K06. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych, wizualizacji, odpowiednio opisanych; stanowiący materiał obowiązkowy. Wykład informacyjny / problemowy / pokaz / studium przypadku Przewiduje się realizację 6 godzin w terenie – tj. w zabytkowych obiektach Torunia. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu uporządkowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu historii architektury od średniowiecza do XIX wieku. Osobnym zagadnieniem realizowanym w ramach przedmiotu są dzieje Torunia omawiane wraz prezentacją najważniejszych zabytków architektury sakralnej i świeckiej. W trakcie wykładu omawiane są - w układzie chronologicznym - najważniejsze zjawiska, osadzone na tle zmiennych uwarunkowań historycznych, społecznych i kulturowych oraz podkreślane są czynniki ideowe i funkcjonalne, decydujące o wyborze form architektonicznych, technik budowlanych i zdobniczych. Uwzględnione są budynki o różnych funkcjach (mieszkalne, sakralne, muzealne, municypalne). Niektóre zjawiska eksponowane są metodą case study – wykład skupia się na szczegółowym, kompleksowym omówieniu wybranego zagadnienia (studium przypadku). |
Pełny opis: |
Przedmiot podzielono na 5 bloków tematycznych: 1. Architektura średniowieczna 2. Architektura nowożytna 3. Architektura XIX i XX-wieczna 4. dzieje Torunia 5. prezentacja zabytków architektury Torunia |
Literatura: |
• Architektura gotycka w Polsce, red. T.Mroczko, M.Arszyński, , Warszawa 1995 • Dzieje architektury w Polsce, wyd. Kluszczyński, (b.r.w). • Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009 • Gąsiorowski E., Ratusz Staromiejski w Toruniu, Toruń 2004. • Jaroszewski T.S., Architektura doby Oświecenia w Polsce. Nurty i odmiany, Wrocław 1971. • Jaroszewski T.S., Od klasycyzmu do nowoczesności O architekturze polskiej XVIII, XIX i XX wieku, Warszawa 1996 • Jóźwiak S., Trupinda J., Organizacja życia na zamku krzyżackim w Malborku w czasach wielkich mistrzów (1309-1457), Malbork 2007. • Karpowicz M., Sztuka baroku w Polsce, Warszawa 1988 • Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987 • Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996 • Kozakiewiczowie H. i S., Renesans w Polsce, wyd. Arkady 1976 • Krajewski K., Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999. • Krassowski W., Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach Polski, Warszawa 1991 • Lorentz S., Rottermund A., Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984 • Gössel P., Leuthauser G., Architektura XX wieku, Köln 2006 (różne wydania). • Miłobędzki A., Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1989 • Mikulski K., Przestrzeń i społeczeństwo Torunia od końca XIV do początku XVIII wieku, Toruń 1999. • Nawrocki Z., Układ przestrzenny trzynastowiecznego Torunia, [w:] Sztuka Torunia i ziemi chełmińskiej 1233-1815, Toruń 1986. • Narocki Z., Zamek krzyżacki w Toruniu XIII-XXI wiek, cz. 1, Budowa, upadek i ponownie zagospodarowanie, Toruń 2017. • Nawrocki Z., Pięć kamienic przy ul. Kopernika w Toruniu, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki t.XXX, z. 2, 1985 • Nawrocki Z., Nowożytne przekształcenia średniowiecznych fortyfikacji Torunia, Rocznik Toruński 1997. • Nawrocki Z., Zespół kamienic przy ul. Wielkie Garbary 7 w Toruniu, [w:] Zabytkowe Kamienice Toruńskie adaptowane dla potrzeb instytucji finansowych, Toruń 1995. • Narocki Z., Toruń, Zespół staromiejski na liście światowego dziedzictwa UNESCO, Toruń 1997. • Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 • Renesans w sztuce włoskiej. Architektura-rzeźba-malarstwo-rysunki, red. R.Toman, Köln 2000. • Simson O., Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989. • Stefański K., Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, Warszawa 2005 • Sztuka romańska: architektura, rzeźba, malarstwo, red. R. Toman, Köln 2000. • Sztuka gotyku: architektura, rzeźba, malarstwo, red. R. Toman, Köln 2000. • Sztuka baroku: architektura, rzeźba, malarstwo, red. R. Toman, Köln 2007. • Świechowski Z., Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000 • Walis M., Secesja, Warszawa 1984 • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001. • Zachwatowicz J., Architektura polska, Warszawa 1986. • Zarnecki J., Sztuka romańska, Kraków 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Jedno kolokwium uwzględniające wszystkie przedmioty składające się na moduł kształcenia, złożone z pytań testowych oraz analizy materiału graficznego; obecność na zajęciach. Wymagania egzaminacyjne: Rozpoznawanie dzieł na slajdach, wraz z datowaniem do ćwierćwiecza [obowiązuje znajomość dzieł, omawianych na wykładach] (K_W02; K_W03; K_U01) Umiejętność przyporządkowania stylu do dzieła; architekta do dzieła (K_U01, K_U02 ) Objaśnianie terminologii dot. architektury i budownictwa [definicje należy opracować samodzielnie, wg wykładów oraz podanych opracowań słownikowo-encyklopedycznych] (K_W02; K_U01) Rozwinięcie podanego zagadnienia omawianego na zajęciach (K_W02; K_U01; K_U02;) Forma egzaminu: Egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia mają charakter teoretyczny; jednak uzupełnienie wiedzy na temat zabytkowej architektury Torunia nastąpi w trakcie zajęć terenowych (6 godz.) w wybranych obiektach Torunia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Izabela Brzostowska, Joanna Kucharzewska, Maciej Prarat, Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Izabela Brzostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Izabela Brzostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.