Zagadnienia ekspozycji muzealnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-I.ZEM-M-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia ekspozycji muzealnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla Studium podyplomowego w zakresie ochrony i zarządzania kolekcją muzealną |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw muzeologii oraz historii sztuki polskiej i powszechnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych z zakresu muzeologii, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności profesjonalnej W02: zna terminologię sztuk plastycznych odnoszącą się do problrmatyki wystawienniczej W03: zna na poziomie poszerzonym i szczegółowym dzieje, teorie, doktryny wystawiennicze; rozumie ich uwarunkowania W06: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi, wynikających ze specyfiki muzeologii e kontekście wystawienniczym W07: rozumie interdyscyplinarny charakter komunikatu wystawy muzealnej (z uwzględnieniem jego funkcji społecznej oraz kontekstu filozoficznego, teologicznego itd.) W14: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej w obszarach muzealnictwa w kontekście wystawienniczym W16Ł ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu artystycznymi działaniu instytucji kultury i sztuki (muzea, galerie itp.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: potrafi samodzielnie przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym –niepublikowanych i archiwalnych), ICT U02: w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia zastaną literaturę przedmiotu, w oparciu o którą przygotowuje krytyczny stan badań do problemu i wyprowadza z niego szczegółowy kwestionariusz badawczy U03:samodzielnie argumentuje z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków i syntezy U05: samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie analiz, z wykorzystaniem różnych form i w różnych mediów U07: podejmuje działania autonomiczne, zmierzające do kierowania własną praktyką zawodową (uczestnictwo w konferencjach naukowych, wybór i organizacja indywidualnych praktyk zawodowych, udział w projektach realizowanych na uniwersytecie, działalność w kołach naukowych) U10: jest przygotowany do samodzielnego przygotowania wystawy muzealnej U15: posiada pogłębioną umiejętność przygotowania klarownych wystąpień ustnych, dotyczących wystawiennictwa i popularyzacji mhistorii sztuki, ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 01: posiada samodzielność i niezależność myślenia, ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego,którego kierunki sam wyznacza K 03, 04, 05: posiada świadomość wagi dziedzictwa kultury i złożoności jego rozumienia, K 06: posiada świadomość znaczenia wizualno-przestrzennych form komunikacji we współczesnej rzeczywistości kulturalno-artystycznej. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie słuchaczy w problematykę budowania strategii ekspozycyjnych oraz prezentacji dzieł, w tym szczególnie wykorzystania potencjału nowych mediów, (w przypadku dzieł kreowanych w technologiach cyfrowych i dedykowanych wirtualnym środowiskom). Punkt wyjścia stanowią tu ramy teoretyczne definiowania sztuki w sytuacji ekspozycji oraz w realiach rzeczywistości wirtualnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu obejmują prezentację i pogłębioną analizę następujących zagadnień: Ekspozycje muzealne; typologia wystaw; oryginał, kopia, symulakrum; koncepcja i scenariusz, aranżacja przestrzeni, narracja, światło, dźwięk i inne środki techniczne; katalog i inne teksty; organizacja wystawy, praca zespołowa - Wykorzystanie nowych technologii w narracjach muzealnych (prezentacja) - Problematyka rzeczywistości wirtualnej (zagadnienia teoretyczne): czym są nowe media i jaki jest ich potencjał twórczy oraz prezentacyjny w sztukach wizualnych? sztuka kreowana cyfrowo – jej byt wirtualny i rzeczywisty (teoria i praktyka) medialne hybrydy i ich efemeryczny byt oraz otwarta struktura sztuka sieci – wykorzystanie nowych form komunikacji w kreacji artystycznej problem ekspozycji w rzeczywistości wirtualnej wirtualne zbiory: problem klasyfikacji, archiwizacji oraz prezentacji. interfejs i jego symboliczne oraz praktyczne znaczenie w prezentacji sztuki nowych mediów. |
Literatura: |
ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski (Szkolenia NIMOZ, 1), Warszawa 2012 ŚWIECIMSKI Jerzy, Muzea i wystawy muzealne, t. 1-5, Kraków 1992 – 1998 OBRIST, Hans Ulrich, A Brief History of Curating, JRP/Ringier – Presse du Réel, Dijon-Zurich 2009. GUZEK ŁUKASZ, Sztuka instalacji, Neriton, Warszawa 2007 (gł. rozdział Wystawiennictwo). Thinking about Exhibition, red. GREENBERG Reesa, FERGUSON Bruce W., NAIRINE Sandy, Routledge, London – New York 1996. O’DOHERTY Brian, Inside of White Cube, University of California Press, San Francisco 1999. Muzeum Sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. Maria Popczyk, Muzeum Śląskie, Katowice 2006 (gł. cz. Artyści i kuratorzy). CRIMP Douglas On the Museum’s Ruins, MIT Press, Cambridge-London 2000 (gł. cz. Postmodern History, rozdział The Art of Exhibition) STANISZEWSKI Mary Ann, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum Of Modern Art, MIT, Cambridge 1999 POPCZYK Maria, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas, Kraków 2008. Muzeum Sztuki. Antologia, red. Maria POPCZYK, Universitas, Krakow 2005 (gł. cz. Przestrzeń ekspozycji). Dietz S., Collecting New-Media Art: Just Like Anything Else, Only Different, [w:] Collecting the New, Altshuler B. wyd., Princeton-Oxford 2005, s. 85-101 Fortnum R., C. Smith, The Problerm of Documenting Fine Art Practices and Processes, “Journal of Visual Art Practice” vol. 6, n.3 (2007), s. 167-175 Lyman P., Archiving the World Wide Web, [w:] Building a National Strategy for Preservation: Issues in Digital Media Archiving; Library of Congress, April 2002, http://www.clir.org/pubs/reports/pub106/web.html Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006 Stallabrass J., Internet Art. The online Clash of Culture and Commerce, Londyn 2003 Archiving the Avant-Garde: Documenting and Preserving Digital/Variable Media Art, http://www.bampfa.berkley.edu/about_bampfa/avant-garde.html |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena na zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Sebastian Dudzik, Dariusz Kacprzak, Anna Kroplewska-Gajewska, Joanna Sójka, Małgorzata Wawrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Sebastian Dudzik, Dariusz Kacprzak, Anna Kroplewska-Gajewska, Joanna Sójka, Małgorzata Wawrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.