Ikonoklazm i ikonofilia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-IKO-L-N12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Ikonoklazm i ikonofilia |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n1) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Rozpoznanie dziejów sztuki europejskiej na poziomie średnim. Poznawanie zagadnień związanych z ikonoklazmem wymaga znajomości dzieł sztuki od starożytności do współczesności oraz umiejętności posługiwania się językami obcymi (lektura publikacji) |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w wykładzie 2 h/ 1,5 ECTS - konsultacje z nauczycielem akademickim 8 h/0,5 ECTS - czytanie literatury, przygotowanie do aktywnego udziału w wykładzie, aktywny udział w dyskusji - 70 h/ 4 ECTS Łącznie 80 godzin: 5 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) H1A_W01 - zna podstawową terminologię sztuk plastycznych (w tym także: technika i technologia sztuk plastycznych, typologia, ornamentyka, ikonografia) (K_W02) H1A_W02 A1_W10 - ma gruntowną uporządkowaną wiedzę z zakresu dziejów europejskiej sztuki starożytnej (w ujęciu chronologicznym i tematycznym) (K_W03) H1A_W03 H1A_W04 - zna na poziomie podstawowym dzieje i rozwój historii sztuki, rozumie jego uwarunkowania (K_W04), H1A_KW03 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie powiązań i wzajemnych uwarunkowań pomiędzy liturgią a architekturą i sztukami plastycznymi (K_W08), H1A_W03 A1_W12 - ma elementarną wiedzę o powiązaniach pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi, wynikających ze specyfiki ochrony dóbr kultury (K_W10), H1A_W05 - rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji dzieła sztuki w różnych aspektach (z uwzględnieniem historii, filozofii, teologii, technik i technologii sztuk plastycznych itd.) (K_W11) H1A_W05 A1_W10 A1_W13 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki (K_W14), H1A_W07 - ma świadomość złożoności i historycznej zmienności języka, ze szczególnym uwzględnieniem języka specjalistycznego w ramach studiowanego kierunku (K_W19), H1A_W09 - ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu artystycznymi działaniu instytucji kultury i sztuki (muzea, galerie itp.) (K_W2), H1A_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi przeprowadzić kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym – niepublikowanych), (K_U01) ICT, H1A_U01 - ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury z dziedziny historii sztuki (typy publikacji, charakter wywodów, ocena argumentacji itd.) (K_U03), H1A_U02 - na poziomie podstawowym analizuje problemy badawcze historii sztuki, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, wskazanymi przez opiekunów naukowych (analiza stylistyczno-formalna, ikonograficzna, typologiczna itp.) (K_U04), H1A_U02 - samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie poszukiwań bibliograficznych i analitycznych w ramach różnych przedmiotów kierunkowych (K_U05), H1A_U02 - rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii epoki, style, kierunki w sztuce od prehistorii do późnego cesarstwa rzymskiego (K_U08), H1A_U05 - charakteryzuje twórczość najważniejszych twórców (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.)w dziedzinie malarstwa, rzeźby i architektury od antyku do współczesności (K_U09), H1A_U05 - rozpoznaje i datuje najważniejsze dzieła sztuki prehistorycznej, egipskiej, greckiej i rzymskiej (K_U10), H1A_U05 - opisuje od strony formy i analizuje dzieła: architektury, rzeźby, malarstwa (o różnej klasie artystycznej i różnym poziomie wartości), wiążąc je z poszczególnymi okresami w sztuce starożytnej (K_U11), H1A_U05 - rozpoznaje najważniejsze dzieła, typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki (K_U13), H1A_U05 A1_U21 - identyfikuje podstawowe materiały plastyczne występujące w zabytkach, na podstawie analizy wizualnej określa techniki sztuk plastycznych (K_U14), H1A_U05 A1_U16 A1_U21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - potrafi przeprowadzić kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym – niepublikowanych), (K_U01) ICT, H1A_U01 - ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury z dziedziny historii sztuki (typy publikacji, charakter wywodów, ocena argumentacji itd.) (K_U03), H1A_U02 - na poziomie podstawowym analizuje problemy badawcze historii sztuki, posługując się metodami i narzędziami badawczymi, wskazanymi przez opiekunów naukowych (analiza stylistyczno-formalna, ikonograficzna, typologiczna itp.) (K_U04), H1A_U02 - samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie poszukiwań bibliograficznych i analitycznych w ramach różnych przedmiotów kierunkowych (K_U05), H1A_U02 - rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii epoki, style, kierunki w sztuce od prehistorii do późnego cesarstwa rzymskiego (K_U08), H1A_U05 - charakteryzuje twórczość najważniejszych twórców (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.)w dziedzinie malarstwa, rzeźby i architektury od antyku do współczesności (K_U09), H1A_U05 - rozpoznaje i datuje najważniejsze dzieła sztuki prehistorycznej, egipskiej, greckiej i rzymskiej (K_U10), H1A_U05 - opisuje od strony formy i analizuje dzieła: architektury, rzeźby, malarstwa (o różnej klasie artystycznej i różnym poziomie wartości), wiążąc je z poszczególnymi okresami w sztuce starożytnej (K_U11), H1A_U05 - rozpoznaje najważniejsze dzieła, typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki (K_U13), H1A_U05 A1_U21 - identyfikuje podstawowe materiały plastyczne występujące w zabytkach, na podstawie analizy wizualnej określa techniki sztuk plastycznych (K_U14), H1A_U05 A1_U16 A1_U21 |
Metody dydaktyczne: | wykład konwencjonalny, z elementami konwersatorium oraz dyskusją po wykładzie. |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje zjawisko niszczenia obrazów od starożytności do współczesności. Omawiane są akty destrukcji różnych wizerunków ze względów religijnych społecznych czy politycznych. |
Pełny opis: |
Ikonoklazm mnie jest tylko zjawiskiem religijnym. Jego korzenie sięgają starożytności i obejmują akty niszczenia wizerunków faraonów i wyobrażeń zmarłych aby uniemożliwić im zmartwychwstanie lub bogów (za Echnatona) aby wprowadzić religię monoteistyczną. W Rzymie ikonoklazm związany był z damnatio memoriae, a w czasach wczesnochrześcijańskich z niszczeniem wizerunków obcych bogów. Osobny wykład poświęcony jest średniowiecznej obecność i obrazu jako pośrednika pomiędzy Bogiem a człowiekiem. okresie średniowiecza oraz rewolucja husytów jako przykład ikonoklazmu politycznego W dalszej kolejności omawiane są akty ikonoklastyczne w czasach reformacji w Niemczech, Anglii, Holandii i Francji, ich przyczyny i skutki. Następnie prezentowany jest okres rewolucji francuskiej, hiszpańskiej, chińskiej i radzieckiej jako przykłady ikonoklazmu kulturowego i politycznego. Wykład kończą współczesne przykłady działań ikonoklastycznych w państwie talibów, w konfliktach z Islamem czy na Ukrainie. |
Literatura: |
• H. Belting, Bild und Kult, Verlag C.H. Beck, Muenchen 2005 • H. Belting, Likness and Presence, The University Chicago Press, Chicago 2007 • P. M. Crew, Calvinist Preaching and Iconoclasm in the Netherlands, Cambridge 2007 • D. Gamboni, The Destruction of Art, Reaktion Books, London 1997 • Ch. R. Joby, Calvinism and the arts, Peeters, Leuveen 2007 • J. L. Koerner, The Reformation of the image, The University Chicago Press, Chicago 2008 • A. Besacon, The forbidden Image, The University Chicago Press, Chicago 2000 • C. Eire, War against the Idols, Cambridge, London 2003 • T. Noble, Images, Iconoclasm and the Carolingians, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 2009 The additonal literature: • H. Belting, Das echte Bild, Verlag C. H. Beck, Muenchen 2005 • P. Lehfeldt, Luthers Verhältnis zu Kunst und Künstlern, Verlag Rockstuhl, Berlin 2012 • D. Freedberg, Potęga wizerunków, Wydawnictwo UWr, Kraków 2005 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w wykładzie i dyskusja po jego zakończeniu. Zaliczenie na obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.