Krytyka architektoniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KA-2Zka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Krytyka architektoniczna |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - II rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe przewidziane w programie): 30 godz. /1 pkt. [w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie] 2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru, korekty pracy pisemnej: 30 godz. /1 pkt. [w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie; w godzinach dyżuru] 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu: zebranie bibliografii do zadanego/opracowywanego tematu, przygotowanie prezentacji wraz z referatem w celu zaprezentowania postępów prac nad zadanym tematem: 30 godz. /1pkt. 4. Napisanie pracy proseminaryjnej: 30 godz./1 pkt. Łączna liczba pkt. ECTS = 4 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; rozumie elementarne wyzwania studiów z historii sztuki i krytyki artystycznej oraz ogólną problematykę badawczą w tej dyscyplinie naukowej (K_W03, K_W04, K_W11) W2: Ma wiedzę o stylach architektonicznych sztuki światowej oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05) W3: Posiada szczegółową wiedzę w zakresie opracowywanego tematu a także ogólną orientację w zakresie innych tematów, poruszanych w ramach proseminarium (K_W03, K_W04) W4: Posługuje się właściwą terminologią architektoniczną i wykorzystuje odpowiednia metodologię w tym zakresie (K_W06) W5: Charakteryzuje i rozpoznaje problemy badawcze dotyczące opracowywanego zagadnienia (K_W08, K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Opracowuje swój temat wskazując na określoną metodologię, wybiera świadomie aparat przypisów i konsekwentnie go stosuje; formułuje problemy badawcze oraz z zakresu krytyki architektonicznej (K_U02) U2: Posługuje się aparatem naukowym (system przypisów, odsyłaczy, spis lit., spis treści, ilustracji itd.). (K_U11) U3: Potrafi przeprowadzić podstawową kwerendę bibliograficzną i przedstawić problemy badawcze w oparciu o literaturę przedmiotu (K_U01) U4: Formułuje logiczne wnioski. Wypracowuje styl językowy, charakterystyczny dla dyscypliny (sformułowania, terminy). (K_U04) U5: Posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na wybrany podczas zajęć temat; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04). U6: Dla interpretacji dzieła architektonicznego wykorzystuje swoją wiedzę pozyskaną w trakcie rozmów z przedstawicielami innych dyscyplin - np. historykami, filologami, artystami w trakcie konferencji, seminariów, plenerów, za pośrednictwem mediów społecznościowych (K_U09) U7: Zdobywa pod kierunkiem opiekuna naukowego wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie, analizę i interpretację problemów badawczych i krytyczno-artystycznych (K_U10, K_U11) w tym potrafi sporządzić recenzję (K_U012) U8: posiada umiejętność charakteryzowania dzieła architektonicznego pod względem stylistycznym, artystycznym, ikonograficznym, symbolicznym; potrafi wykazać jego oddziaływanie posługując się merytorycznymi argumentami własnymi lub poznanymi dzięki literaturze (K_U07, K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student ma świadomość poziomu swej wiedzy. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące opracowaniu zadanego na zajęciach tematu (K_K01) K2: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w zakresie dziedzin humanistycznych, w szczególności nauk o sztuce, a także dyscyplin artystycznych; potrafi określić priorytety swojego zadania badawczego (K_K03) K3: Potrafi współdziałać w grupie, zabiera głos w dyskusji i umiejętnie argumentuje (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład konwersatoryjny Metoda dydaktyczna poszukująca: - ćwiczeniowa - seminaryjna - referatu - dyskusji [w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie] |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy podstawowemu przygotowaniu studenta do pisania prac monograficznych w oparciu o warsztat badawczy historyka sztuki i krytyka sztuki. Zajęcia pozwalają na poznanie aparatu naukowego. Celem jest zebranie stanu badań na wybrany temat oraz napisanie - w oparciu o zebrany materiał, pracy pisemnej według kryteriów ustalonych na zajęciach. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć prezentowany jest warsztat badawczy historyka sztuki i krytyka artystycznego, omawiana jest techniczna strona pracy badawczej – m.in. typy publikacji, sposoby sporządzania przypisów, zasady korzystania z literatury naukowej – źródłowej i opracowań. W trakcie zajęć wybierany jest indywidualny tematu do monograficznego opracowania. Poznanie aparatu badawczego odbywa się w trakcie indywidualnej pracy studenta poprzez zebranie stanu badań na zadany temat, celem wyprowadzenia podstawowych problemów badawczych (wprowadzenie do kwestionariusza badawczego, kwerenda biblioteczna – sporządzenie bibliografii z uwzględnieniem literatury rodzimej i w miarę możliwości obcojęzycznej, przygotowanie pisemnego stanu badań) Kolejnym etapem ćwiczeń jest przygotowanie konspektu i praca nad zestawieniem wiedzy dotyczącej wybranego tematu, z wykorzystaniem podstawowych metod krytyki architektonicznej i historii sztuki (uporządkowanie wiedzy pod kątem historycznym, stylistyczno-formalnym, ikonograficznym, typologicznym etc.). Kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych. Student uczestnicząc w zajęciach zdobywa szczegółową wiedzę na temat opracowywanego przez siebie zagadnienia, ale również poznaje ogólną problematykę badawczą innych prezentowanych tematów. |
Literatura: |
Wybrana literatura: - Teksty modernizmu. Antologia polskiej teorii i krytyki architektury 1918-1981 T 1-2, Warszawa 2018 - „Krytyka Architektury” – czasopismo - Co to jest architektura? Antologia tekstów, red. Budak Adam, Kraków: Bunkier Sztuki, 2002. - Zevon Susan, Wewnątrz architektury. Architekci twórcami wnętrz, Warszawa: Murator, 1999. Literatura zależna od tematyki pracy proseminaryjnej. Literatura metodologiczna zalecana grupie: R. Zenderowski, Praca magisterska, licencjat. przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, wyd. XI, 2020; R.Chwałowski, Typografia typowej książki, wyd. Helion 2002 (tylko wybrane fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (także w przypadku formy zdalnej na MS Teams, synchronicznie), podejmowanie dyskusji (W1, W2, W3, U6, K3) oraz efektywna praca nad zadanym tematem proseminaryjnym: - umiejętność robienia przypisów i spisów bibliograficznych (U2, U3) - przygotowanie stanu badań do wybranego tematu (W3, W5, U5) - systematyczne referowanie postępów pracy (W4 , U7, U8, K1, K2) - przedstawienie do oceny pracy końcowej w formie pisemnej (U1, U4) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PSEM
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Grąbczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot służy podstawowemu przygotowaniu studenta do pisania prac monograficznych w oparciu o warsztat badawczy historyka sztuki i krytyka sztuki. Zajęcia pozwalają na poznanie aparatu naukowego. Celem jest zebranie stanu badań na wybrany temat oraz napisanie - w oparciu o zebrany materiał, pracy pisemnej według kryteriów ustalonych na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
W trakcie pierwszych zajęć omawiane są cele i zadania badawcze. Ustala się obszar zainteresowań uczestników zajęć i na tej podstawie przydzielane są tematy badawcze do monograficznego opracowania Następnie omawiana jest techniczna strona pracy badawczej – m.in. typy publikacji, sposoby sporządzania przypisów, zasady korzystania z literatury naukowej – źródłowej i opracowań. Dalej studenci sami przystąpują do indywidualnej pracy, pojegającej na zebraniu literatury. Określają typ i charakter zebranej bibliografii, źródeł pisanych, ikonograficznych, kartograficznych, opracowań, dokumentacji itp. Określają przydatność zebranego materiału do pracy. Uczą się sporządzania przypisów, spisu bibliograficznego z uwzględnieniem literatury rodzimej i w miarę możliwości obcojęzycznej. Przygotowują pisemny stan badań. Kolejnym etapem ćwiczeń jest przygotowanie konspektu i praca nad zestawieniem wiedzy dotyczącej wybranego tematu, z wykorzystaniem podstawowych metod historii sztuki (uporządkowanie wiedzy pod kątem historycznym, stylistyczno-formalnym, ikonograficznym, typologicznym etc.). Kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych. Student uczestnicząc w zajęciach zdobywa szczegółową wiedzę na temat opracowywanego przez siebie zagadnienia, ale również poznaje ogólną problematykę badawczą innych prezentowanych tematów. |
|
Literatura: |
Wybrana literatura: - Teksty modernizmu. Antologia polskiej teorii i krytyki architektury 1918-1981 T 1-2, Warszawa 2018 - „Krytyka Architektury” – czasopismo - Co to jest architektura? Antologia tekstów, red. Budak Adam, Kraków: Bunkier Sztuki, 2002. - Zevon Susan, Wewnątrz architektury. Architekci twórcami wnętrz, Warszawa: Murator, 1999. Literatura zależna od tematyki pracy proseminaryjnej. Literatura metodologiczna zalecana grupie: R. Zenderowski, Praca magisterska, licencjat. przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, wyd. XI, 2020; R.Chwałowski, Typografia typowej książki, wyd. Helion 2002 (tylko wybrane fragmenty). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Grąbczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot służy podstawowemu przygotowaniu studenta do pisania prac monograficznych w oparciu o warsztat badawczy historyka sztuki i krytyka sztuki. Zajęcia pozwalają na poznanie aparatu naukowego. Celem jest zebranie stanu badań na wybrany temat oraz napisanie - w oparciu o zebrany materiał, pracy pisemnej według kryteriów ustalonych na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
W trakcie pierwszych zajęć omawiane są cele i zadania badawcze. Ustala się obszar zainteresowań uczestników zajęć i na tej podstawie przydzielane są tematy badawcze do monograficznego opracowania Następnie omawiana jest techniczna strona pracy badawczej – m.in. typy publikacji, sposoby sporządzania przypisów, zasady korzystania z literatury naukowej – źródłowej i opracowań. Dalej studenci sami przystąpują do indywidualnej pracy, pojegającej na zebraniu literatury. Określają typ i charakter zebranej bibliografii, źródeł pisanych, ikonograficznych, kartograficznych, opracowań, dokumentacji itp. Określają przydatność zebranego materiału do pracy. Uczą się sporządzania przypisów, spisu bibliograficznego z uwzględnieniem literatury rodzimej i w miarę możliwości obcojęzycznej. Przygotowują pisemny stan badań. Kolejnym etapem ćwiczeń jest przygotowanie konspektu i praca nad zestawieniem wiedzy dotyczącej wybranego tematu, z wykorzystaniem podstawowych metod historii sztuki (uporządkowanie wiedzy pod kątem historycznym, stylistyczno-formalnym, ikonograficznym, typologicznym etc.). Kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych. Student uczestnicząc w zajęciach zdobywa szczegółową wiedzę na temat opracowywanego przez siebie zagadnienia, ale również poznaje ogólną problematykę badawczą innych prezentowanych tematów. |
|
Literatura: |
Wybrana literatura: - Teksty modernizmu. Antologia polskiej teorii i krytyki architektury 1918-1981 T 1-2, Warszawa 2018 - „Krytyka Architektury” – czasopismo - Co to jest architektura? Antologia tekstów, red. Budak Adam, Kraków: Bunkier Sztuki, 2002. - Zevon Susan, Wewnątrz architektury. Architekci twórcami wnętrz, Warszawa: Murator, 1999. Literatura zależna od tematyki pracy proseminaryjnej. Literatura metodologiczna zalecana grupie: R. Zenderowski, Praca magisterska, licencjat. przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, wyd. XI, 2020; R.Chwałowski, Typografia typowej książki, wyd. Helion 2002 (tylko wybrane fragmenty). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PSEM
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Grąbczewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Grąbczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.