Pracownia konserwacji dzieł sztuki orientu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KDO-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji dzieł sztuki orientu |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - pozytywnie zaliczone przedmioty oraz praktyki w poprzednich semestrach studiów (I - IX) na kierunku Konserwacja Restauracja Dzieł Sztuki, specjalności Konserwacja papieru i skóry |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:75 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.): - systematyczne przygotowanie studenta do zajęć - 10 godz. - opracowanie projektu konserwatorskiego, wykonanie dokumentacji konserwatorskiej – 15godz. Łącznie: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - posiada podstawową wiedzę dotyczącą konserwacji-restauracji zabytków sztuki Orientu przydatną do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z tworzeniem projektów konserwatorskich dla obiektów tego typu znajdujących się w polskich zbiorach muzealnych i prywatnych - K_W01; - wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów obejmujących tematykę konserwacji wybranych zabytków/ dzieł sztuki Orientu, a także potrafi zastosować posiadaną wiedzę w sposób praktyczny dostosowując strategie i projekty konserwatorskie indywidualnie, zależnie do rozpatrywanego przypadku (zwój pionowy/ thanka/ ukiyo-e/ itp.) K_W02; - ma bazową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie konserwacji-restauracji wybranych dzieł sztuki/ zabytków Orientu K_W03; - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków orientalnych - K_W04; - posiada elementarną wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej zabytków sztuki Orientu na papierze oraz wykorzystywanych materiałów konserwatorskich - K_W05; - zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania wybranych zabytków/ dzieł sztuki Orientu - K_W06; - ma konieczną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wymaganej podczas przeprowadzania zabiegów konserwatorskich - K_W13; - posiada elementarną wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych stosowanych w zabytkach sztuki Orientu - K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania wybranych zabytków Orientu, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich-restauratorskich uwzględniając specyfikę tych zabytków – K_U01; – potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną wybranego dzieła sztuki i zabytku Dalekiego Wschodu z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych - K_U02; – potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku i zasad etyki konserwatorskiej obowiązujących w danym kręgu kulturowym - K_U03; – posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego dla zabytków sztuki Orientu - K_U04; – posiada umiejętność wykonywania zabiegów konserwatorskich- restauratorskich w zakresie wybranych obiektów orientalnych - K_U05; – potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki pochodzących z kręgów kulturowych Orientu - K_U06; – posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej K_U09; – umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji przydzielonych w trakcie zajęć prac konserwatorskich – K_U16; – jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych, jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach – K_U17; – ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w wykładanym zakresie K_U19; – posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków/ dzieł sztuki Orientu - K_U21. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytków i dzieł sztuki Orientu, ich nieodtwarzalności i obowiązku respektowania specyficznych dla kręgu kulturowego zabytku wartości w procesie konserwacji-restauracji - K_K01; - ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich-restauratorskich - K_K02 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - K_K03 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich - K_K04; - poznał ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do, rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05; - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania – K_K06; - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego zabytków pochodzących z pozaeuropejskiego kręgu kulturowego - K_K07; - rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich - K_K08 |
Metody dydaktyczne: | - zapoznawanie się z literaturą związaną z techniką wykonania, historią oraz metodami konserwacji obiektów poddawanych pracom konserwatorskim; - samodzielne wykonanie projektu konserwatorskiego oraz dokumentacji opisowej i fotograficznej dla danego zabytku; - prowadzenie problemowych dyskusji inicjujących i podsumowujących przeprowadzone działania konserwatorskie; - zrealizowanie zabiegów konserwatorskich-restauratorskich indywidualnie i zespołowo pod nadzorem prowadzącego |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów 5 roku specjalizacji konserwacja papieru i skóry. W ramach przedmiotu student zapoznaje się z podstawowymi metodami konserwacji-restauracji obiektów zabytkowych Orientu (głównie) na podłożu papierowym. Uzyskana wiedza jest niezbędna do prawidłowego planowania i przeprowadzenia zabiegów konserwacji-restauracji zabytków z omawianego kręgu kulturowego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej specyficznych materiałów i technik stosowanych w wybranych zabytkach/ dziełach sztuki Orientu (wykonanych głównie na papierach dalekowschodnich), specyficznych zniszczeń, a także podstaw metodyki konserwacji-restauracji tych obiektów. W ramach przedmiotu pod kierunkiem prowadzącego wykonywane są prace konserwatorskie-restauratorskie dotyczące wybranego zabytku/ dzieła sztuki Orientu. Podczas zajęć studenci samodzielnie opracowują projekt konserwatorski dla wybranego zabytku: opisują i diagnozują jego stan zachowania, analizują technikę wykonania, wykonują dokumentację fotograficzną obiektu (przed, w trakcie prac i po zrealizowanej konserwacji-restauracji), ustalają program postępowania konserwatorskiego, który po dyskusji z prowadzącym zajęcia i zespołem uczestników zajęć – wdrażany jest do realizacji. Student proponuje również bezpieczny sposób przechowywania obiektu zabytkowego oraz jego ekspozycji; opracowuje zalecenia dla właściciela. Uczestników zajęć obowiązuje opracowanie (w/g Schematu) dokumentacji przeprowadzonych prac konserwatorskich-restauratorskich. Złożona problematyka zabytków i często ich multitechnologiczny charakter pozwalają na ugruntowanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w ramach wykładu: Metody Konserwacji Dzieł Sztuki Orientu. |
Literatura: |
• Dokumentacje prac konserwatorskich oraz prace magisterskie (zasób Biblioteki ZKPiS). • Bell L. A., Papyrus, tapa, amate and rice paper: papermaking in Africa, the Pacific, Latin America and Southeast Asia, McMinnville 1983 • Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991 • Fiske B., Stiber Morenus L., Ultraviolet and Infrared Examination of Japanese Woodblock Prints: Identifying Reds and Blues, “The Book and Paper Group Annual”, nr 23, 2004 • Gordon A., The Iconography of Tibetan Lamaism, New York 1958 • Görlich A., Olszewska M., Parawan japoński. Sosna, żuraw i góra Fuji, Kraków 2014 • Gulik R.H., Chinese pictorial art as viewed by the connoisseur: notes on the means and methods of traditional Chinese connoisseurship of pictorial art, based upon a study of the art of mounting scrolls in China and Japan, Rome 1958 • Helman-Ważny A., Sztuka Tybetańskich ksiąg klasztornych, Warszawa 2009 • Helman-Ważny A., The archaeology of Tibetan books, Leiden 2014 • Helman-Ważny A., Asian paper in works of art: a comparative fiber analysis, “Hand Papermaking”, 21 (2), 2006 • Hunter D., Papermaking. The History and Technique of an Ancient Craft, New York: Dover Publications 1978. • Jackson D., Jackson J., Tibetan Thangka Painting, Methods and Materials, London 1994. • Jacoby M., Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, Warszawa 2009 • Król A., Zanikająca tradycja – Ise katagami i kimono, Kraków 2006 • Lee V., Kamba N., Tsuchiya Y., Huan-Shen Lin, A new approach to the conservation and presentation of ukiyo-e prints, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 36, 2013 • Łakomska B., Miłośnicy “chińskości” w dawnej Polsce, Warszawa 2008 • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.1, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2004. ISBN 83-231-1716-0 1. Garczewska K., Technika wykonania tanek – religijnych obrazów buddyjkich, s.129-137 2. Romanowicz B., Obraz-pismo –znak. O odczytywaniu japońskiego drzeworytu, s.55-63 • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.2, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 83-231-1977-5 • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.3, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 978-83-231-2209-8 1. Wojtczak M., Chińskie malarstwo na „papierze ryżowym”. s.61 2. Więch U., Metody konserwacji a technika wykonania drzeworytów ukiyo-e. s.155 • Malinowski J. (red.) Studia o sztuce bliskiego i środkowego wschodu, Warszawa 2009 • Masako Koyano, Japanese Scroll Paintings. A Handbook of Mounting Techniques, F.A.I.C 1979. • Miklos P., Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego. Warszawa 1978. • Miller Kanada M., Color Woodblock Printmaking. The Traditional Method of Ukiyo-e, Tokyo 1992 • Munn J., Side-stitched books of China, Korea and Japan in western collections, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009, s. 103-127. • Murase M., Sześć wieków malarstwa japońskiego, Warszawa 1996 • Nishio Yoshiyuki, Maintenance of East Asian Painting (Examination), “The Book and Paper Group Annual”, nr 12, 2002 • Nishio Yoshiyuki, Maintenance of Asian Paintings II: Minor Treatment of Scroll Paintings, “The Book and Paper Group Annual”, 2002 • Reyden D., Technology and treatment of a folding screen: comparison of oriental and western techniques, [w:] Conservation of Far Eastern art: preprints of the contributions to the Kyoto Congress, 19-23 September 1988, p.64-68 (1988) • Romanowicz B., Manga : komiksowość i animacja w sztuce japońskiej, Kraków 2001 • Song M., The history and characteristics of traditional Korean books and bookbinding, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009 • Strzechowska M., Muzeum Azji i Pacyfiku. Historia i zbiory, [w:] Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Orient w kulturze polskiej, Warszawa 2000 • Trzeciak P., Idea i tusz. Malarstwo w kręgu buddyzmu chan/zen. Warszawa 2002 • Whitmore P.M., Cass G.R., The Ozone Fading of Traditional Japanese Colorants, “Studies in Conservation”, nr 33, 1988, s. 29-40 • Wojtczak M., Charakterystyka technik wykonania wybranych typów zabytków sztuki wschodniej na papierze i tkaninie, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej; Toruń, UMK 1993 • Wong F., Oriental Watercolor Techniques, London 1983 • Yuuko Suzuki, Kaligrafia japońska, Warszawa 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę; Warunki zaliczenia: przedstawienie dokumentacji opisowej i fotograficznej realizowanego zadania - projektu konserwatorskiego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jakość merytoryczną, poprawność i zaplecze naukowo-badawcze; prowadzenie dziennika prac konserwatorskich; weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć, ocena prac wykonanych w trakcie zajęć i zadań poleconych przez prowadzącego – ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokładność i estetykę pracy; zaangażowanie; umiejętność dobrej organizacji pracy i efektywnego wykorzystywania materiałów; umiejętność pracy w zespole; obecność na zajęciach (dozwolone max. dwie usprawiedliwione nieobecności, które student musi odrobić – formę i czas uzgadnia z prowadzącym). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
w cyklu 2020/21 prowadzono konserwację-restaurację przy następujących obiektach: |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
w cyklu 2020/21 prowadzono konserwację-restaurację przy następujących obiektach: |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska, Katarzyna Zapolska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
w cyklu 2020/21 prowadzono konserwację-restaurację przy następujących obiektach: |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.