Konserwacja murów ceglanych i architektury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KMC-4Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Konserwacja murów ceglanych i architektury |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Opanowanie wiedzy w zakresie: chemii konserwacji zabytków, żywic sztucznych w konserwacji zabytków, metodyki konserwacji zabytków kamiennych, historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach - 30 godz. 1p. ECTS Nauka własna wraz z przygotowaniem się do egzaminu 30 godz. - 1p ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 Ma wiedzę ogólną na temat teorii konserwacji oraz ochrony zabytków architektury. K_W03 ma elementarną wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w zakresie materiałów budowlanych. K_W04 Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników na materię zabytków architektonicznych. K_W05 Posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa historycznych i współczesnych materiałów budowlanych. K_W06 Ma wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników atmosferycznych na naturalne i sztuczne kamienie i umie przeanalizować procesy niszczące. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić podstawowe przyczyny zniszczenia. K_U02 Potrafi rozpoznać podstawowe materiały budowlane. K_U03 Potrafi określić główne cele służące realizacji zadania konserwatorskiego przy zabytkach architektonicznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej i użytkowej) zabytku architektonicznego. K_K02 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasada etyki zawodowej. K_K04 Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich związane z zastosowaniem odpowiednich metod, środków i preparatów bezpiecznych dla obiektu zabytkowego, środowiska naturalnego i wykonawcy prac konserwatorskich. K_K07 Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego. |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacjami. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Na wykładach omawiana jest problematyka konserwacji i restauracji murów ceglanych i architektury. Studenci zapoznają się z ogólnymi tendencjami panującymi w konserwacji zabytków architektury, w szczególności obiektami wykonanymi z cegły spoinowanej zaprawą. Omówione zostaną zagadnienia technologii budowy murów ceglanych i właściwości materiałów budowlanych, a następnie założenia konserwatorskich i projektowe, podstawowe przyczyny zniszczeń i sposoby ich likwidacji. |
Pełny opis: |
Celem przeprowadzonych wykładów jest zapoznanie studentów z problematyką technologiczną i konserwatorską architektury w tym szczególnie murów ceglanych. W ramach tego tematu omówione zostaną: 1.Ogólne założenia dotyczące konserwacji architektury, w tym murów ceglanych 2. Technologia budowy murów ceglanych 3. Właściwości materiałów budowlanych, cegła, zaprawa, ceramika dekoracyjna i użytkowa. 4. Koncepcje konserwatorskie budynków architektury 5. Przyczyny zniszczeń występujących w architekturze 6. Metody i środki wykorzystywane w konserwacji architektury |
Literatura: |
1. Jan Tajchman, Konserwacja zabytków architektury – uwagi o metodzie, , OZ 1995, 48/2, 150-159. 2. W. Domasłowski, M. Kęsy-Lewandowska, J. W. Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998 3. Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dniach 19-20 listopada 1999 r. w Toruniu, red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999. 4. W. Domasłowski, Zasady konserwacji murów ceglanych i kamiennych detali architektonicznych, OZ 2005, nr 1, 97-112. 5. Maria Rudy, Zagadnienia technologiczne i estetyczne przy elewacjach gotyckiej architektury sakralnej na przykładzie ceglanego kościoła pw. Św. Jakuba w Toruniu oraz kamienno-ceglanego p.w. W NMP w Bierzgłowie koło Torunia, w: Materiały z międzynarodowej konferencji pt. Kolorystyka zabytkowych elewacji od średniowiecza do współczesności; Historia i konserwacja. W-wa 22-24 wrzesień 2010; 6. Karta Wenecka 1964 – 2014, pod redakcja Weroniki Bukowskiej i Janusza Krawczyka, Wydział sztuk pięknych UMK w Toruniu, Toruń 2015 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pisemnego egzaminu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Niemcewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Niemcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
j. w. |
|
Pełny opis: |
j. w. |
|
Literatura: |
j. w. |
|
Uwagi: |
j. w. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Niemcewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Niemcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Niemcewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Niemcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.