Pracownia kopii malarstwa nowożytnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KMN-5Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia kopii malarstwa nowożytnego |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | *podstawowa wiedza z zakresu historycznego warsztatu malarskiego *umiejętność posługiwania się podstawową terminologią z zakresu technik malarskich *podstawowe umiejętności w zakresie praktyki malarskiej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 105 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury: 45. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie pracy na zaliczenie wraz dokumentacją): 30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | • posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich. K_W05 • posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych. K_W09 • zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznym. K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02 • posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków. K_U07 • rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10 • potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w celu wykonania kopii technologiczno-konserwatorskiej zabytku. K_U15 • potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji. K_K01 • ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich HJA_K02 |
Metody dydaktyczne: | -bieżąca korekta przez prowadzącego postępów pracy studenta -prezentacja wyników pracy przez studenta - pokaz *wystawa prac |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest wykonanie przez studentów kopii malarskich w technice olejno-żywicznej |
Pełny opis: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie wykonanej przez studenta kopii malarskiej oraz dokumentacji opisowej i fotograficznej. Zajęcia mają na celu nauczenie studentów wykonywania kopii oryginalnego obrazu sztalugowego z uwzględnieniem jego budowy technicznej i stosowanych środków artystycznych. Studenci wybierają oryginalny obraz do kopiowania i analizują jego budowę (materiały, poszczególne etapy malarskie, środki artystyczne); studenci samodzielnie przygotowują podobrazia i malują kopię pod kontrolą prowadzącego zajęcia; prowadzone badania kopiowanego obrazu oraz przebieg procesu malowania studenci dokumentują w formie pisemnej i fotograficznej |
Literatura: |
1.Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989. 2.Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002 3.J. Białostocki, Innowacja i repetycja [w:] Oryginał, replika, kopia, Warszawa 1971 4.Flik J., Kopia, replika, rekonstrukcja w malarstwie sztalugowym, [w:] Problemy technologiczno- konserwatorskie malarstwa i rzeźby. Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Leonarda Torwirta, Toruń 1992. 5.Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. 6.Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994. 7.Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena semestralna elementy oceny: zaliczenie na podstawie zakończonego etapu pracy malarskiej (opisy sposobu malowania oryginału, przygotowanie podobrazia, podmalowanie); obecność na zajęciach; umiejętność zorganizowania warsztatu pracy, prawidłowe posługiwanie się pojęciami z zakresu technologii i technik malarskich |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
ŚR CZ PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
ŚR CZ PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.