Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Konwersatorium specjalistyczne z zabytkoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-KS-1L-MA-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium specjalistyczne z zabytkoznawstwa
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. letni -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień historii sztuki (w tym rzemiosła artystycznego) oraz ogólna wiedza na temat metod analizy zabytkoznawczej. Uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w semestrze zimowym.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (30 h):

udział w zajęciach - 30 h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (90 h):

przygotowanie do zajęć - 5 h

konsultacje z prowadzącym - 10 h

zapoznanie się z literaturą - 45 h

przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 h


Łącznie: 120 h (4 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dynamice rozwojowej historii sztuki i zabytkoznawstwa, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i zawodowej oraz integrować z metodami innych dyscyplin (K_W01).

W2: Zna podstawy metodologiczne badań naukowych w dyscyplinie nauki o sztuce, z uwzględnieniem metodologii rozwijanej w ramach ścieżki specjalnościowej zabytkoznawstwa i muzealnictwo (K_W02).

W3: Ma szczegółową orientację na obszarze zakresu problemowego, wybranego w ramach ścieżki specjalnościowej (K_W04).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Odpowiednio dobierając źródła i selekcjonując informacje, potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną, sformułować krytyczny stan badań i opracować pełny kwestionariusz badawczy do problemów z zakresu nauk o sztuce, który twórczo rozwiązuje i prezentuje z wykorzystaniem różnych form i mediów (K_U01).

U2: Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu nauk o sztuce (K_U04).

U3: Ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac naukowych oraz dokumentacyjnych w oparciu o warsztat badawczy z zakresu zabytkoznawstwa, z wykorzystaniem metod zależnych od charakteru tematu (K_U05).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem naukowym i karierą zawodową (K_K02).

K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania, a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą i samokrytycyzmem (K_K03).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia konwersatoryjne poświęcone metodyce badań nad zabytkami ze szczególnym uwzględnieniem obiektów rzemiosła artystycznego od starożytności po czasy współczesne.

Pełny opis:

W ramach zajęć prowadzonych w semestrze zimowym i letnim omawiana jest istotna rola badań proweniencyjnych, z uwzględnieniem definicji pojęcia proweniencji, historii tego rodzaju badań, celów i prawnych aspektów, w tym dotyczących rewindykacji dóbr kultury. Omawiane są metody pracy z różnego rodzaju źródłami oraz literaturą ze szczególnym uwzględnieniem interdyscyplinarnego charakteru badań proweniencyjnych, a także formułowania kwestionariusza badawczego w ramach kwerendy naukowej. Poruszane problemy analizowane są metodą studium przypadku. Analiza poszczególnych przypadków służy również ćwiczeniu umiejętności formułowania tezy badawczej, określania problemów związanych z danym obiektem, sposobu prowadzenia argumentacji oraz formułowania wniosków. Prowadzona jest również krytyczna analiza stanu badań w kontekście historycznych uwarunkowań polityczno-społecznych. W ramach zajęć zostanie poruszony również problem falsyfikatów – zakres znaczeniowy tego terminu w kontekście pojęcia oryginału, kopii, repliki czy reprodukcji.

W ramach zaliczenia studenci przeprowadzają analizę zabytkoznawczą i sporządzają opracowania do wybranych obiektów (karty naukowe, noty do katalogów muzealnych i aukcyjnych), prezentując je na zajęciach w formie ustnej oraz przygotowując je w formie pisemnej; uczestniczą także w dyskusji na zajęciach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Frank Arnau, Sztuka fałszerzy, fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji, tłum. Franciszek Buhl, Warszawa 1966 lub 1988.

Ekspert kontra dzieło sztuki. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. Ronald D. Spencer, tłum. Magdalena Iwińska, Warszawa 2009.

Falsyfikaty dzieł sztuki w zbiorach polskich. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej 21-22 maja 1999 roku przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Oddział Warszawski Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Zamek Królewski w Warszawie, red. Jerzy Miziołek, Mieczysław Morka, Warszawa [ca. 1999].

Anna Lewandowska, Karolina Zalewska, Katarzyna Zielińska, ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych (Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów 9), Warszawa 2015.

Maria Romanowska-Zadrożna, Badania proweniencyjne w Europie i Stanach Zjednoczonych, Muzealnictwo 56, 2015, s. 224-238.

Maria Romanowska-Zadrożna, Badania proweniencyjne w Polsce (część 1.), Muzealnictwo 57, 2016, s. 136-148.

Maria Romanowska-Zadrożna, Badania proweniencyjne w Polsce (część 2.), Muzealnictwo 58, 2017, s. 47-59.

Bożena Steinborn, Katalogi, których nam brak, Muzealnictwo 49, 2008, s. 389-399.

Nancy H. Yeide, Konstantin Akinsha, Amy L. Waish, The AAM Guide to Provenance Research, American Association of Museums, Washington 2001.

Literatura rozszerzona

Dobrana indywidualnie do opracowywanego obiektu.

Metody i kryteria oceniania:

Prace pisemne (karty naukowe, noty do katalogów muzealnych i aukcyjnych), zaprezentowane na zajęciach; aktywność, obecność na zajęciach (max 2 nieobecności).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Hübner
Prowadzący grup: Milena Hübner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Hübner
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Hübner
Prowadzący grup: Milena Hübner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)