Konwersatorium specjalistyczne z zabytkoznawstwa
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1402-KS-1L-MA-S2 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
| Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium specjalistyczne z zabytkoznawstwa |
| Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. letni -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień historii sztuki (w tym rzemiosła artystycznego) oraz ogólna wiedza na temat metod analizy zabytkoznawczej. Uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w semestrze zimowym. |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (30 h): udział w zajęciach - 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (90 h): przygotowanie do zajęć - 5 h konsultacje z prowadzącym - 10 h zapoznanie się z literaturą - 45 h przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 h Łącznie: 120 h (4 ECTS) |
| Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dynamice rozwojowej historii sztuki i zabytkoznawstwa, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i zawodowej oraz integrować z metodami innych dyscyplin (K_W01). W2: Zna podstawy metodologiczne badań naukowych w dyscyplinie nauki o sztuce, z uwzględnieniem metodologii rozwijanej w ramach ścieżki specjalnościowej zabytkoznawstwa i muzealnictwo (K_W02). W3: Ma szczegółową orientację na obszarze zakresu problemowego, wybranego w ramach ścieżki specjalnościowej (K_W04). |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Odpowiednio dobierając źródła i selekcjonując informacje, potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę merytoryczną, sformułować krytyczny stan badań i opracować pełny kwestionariusz badawczy do problemów z zakresu nauk o sztuce, który twórczo rozwiązuje i prezentuje z wykorzystaniem różnych form i mediów (K_U01). U2: Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu nauk o sztuce (K_U04). U3: Ma pogłębioną umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac naukowych oraz dokumentacyjnych w oparciu o warsztat badawczy z zakresu zabytkoznawstwa, z wykorzystaniem metod zależnych od charakteru tematu (K_U05). |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem naukowym i karierą zawodową (K_K02). K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania, a w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą i samokrytycyzmem (K_K03). |
| Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
| Metody dydaktyczne podające: | - opis |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Skrócony opis: |
Zajęcia konwersatoryjne poświęcone metodyce badań nad zabytkami ze szczególnym uwzględnieniem obiektów rzemiosła artystycznego od starożytności po czasy współczesne. |
| Pełny opis: |
W ramach zajęć prowadzonych w semestrze zimowym i letnim omawiana jest istotna rola badań proweniencyjnych, z uwzględnieniem definicji pojęcia proweniencji, historii tego rodzaju badań, celów i prawnych aspektów, w tym dotyczących rewindykacji dóbr kultury. Omawiane są metody pracy z różnego rodzaju źródłami oraz literaturą ze szczególnym uwzględnieniem interdyscyplinarnego charakteru badań proweniencyjnych, a także formułowania kwestionariusza badawczego w ramach kwerendy naukowej. Poruszane problemy analizowane są metodą studium przypadku. Analiza poszczególnych przypadków służy również ćwiczeniu umiejętności formułowania tezy badawczej, określania problemów związanych z danym obiektem, sposobu prowadzenia argumentacji oraz formułowania wniosków. Prowadzona jest również krytyczna analiza stanu badań w kontekście historycznych uwarunkowań polityczno-społecznych. W ramach zajęć zostanie poruszony również problem falsyfikatów – zakres znaczeniowy tego terminu w kontekście pojęcia oryginału, kopii, repliki czy reprodukcji. W ramach zaliczenia studenci przeprowadzają analizę zabytkoznawczą i sporządzają opracowania do wybranych obiektów (karty naukowe, noty do katalogów muzealnych i aukcyjnych), prezentując je na zajęciach w formie ustnej oraz przygotowując je w formie pisemnej; uczestniczą także w dyskusji na zajęciach. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Frank Arnau, Sztuka fałszerzy, fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji, tłum. Franciszek Buhl, Warszawa 1966 lub 1988. Ekspert kontra dzieło sztuki. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. Ronald D. Spencer, tłum. Magdalena Iwińska, Warszawa 2009. Falsyfikaty dzieł sztuki w zbiorach polskich. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej 21-22 maja 1999 roku przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Oddział Warszawski Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Zamek Królewski w Warszawie, red. Jerzy Miziołek, Mieczysław Morka, Warszawa [ca. 1999]. Anna Lewandowska, Karolina Zalewska, Katarzyna Zielińska, ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych (Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów 9), Warszawa 2015. Maria Romanowska-Zadrożna, Badania proweniencyjne w Europie i Stanach Zjednoczonych, Muzealnictwo 56, 2015, s. 224-238. Maria Romanowska-Zadrożna, Badania proweniencyjne w Polsce (część 1.), Muzealnictwo 57, 2016, s. 136-148. Maria Romanowska-Zadrożna, Badania proweniencyjne w Polsce (część 2.), Muzealnictwo 58, 2017, s. 47-59. Bożena Steinborn, Katalogi, których nam brak, Muzealnictwo 49, 2008, s. 389-399. Nancy H. Yeide, Konstantin Akinsha, Amy L. Waish, The AAM Guide to Provenance Research, American Association of Museums, Washington 2001. Literatura rozszerzona Dobrana indywidualnie do opracowywanego obiektu. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Prace pisemne (karty naukowe, noty do katalogów muzealnych i aukcyjnych), zaprezentowane na zajęciach; aktywność, obecność na zajęciach (max 2 nieobecności). |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Milena Hübner | |
| Prowadzący grup: | Milena Hübner | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Milena Hübner | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Milena Hübner | |
| Prowadzący grup: | Milena Hübner | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
