Krytyka sztuk wizualnych-proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KSzW-2Zka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Krytyka sztuk wizualnych-proseminarium |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - II rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii sztuki współczesnej oraz krytyki artystycznej. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela - 30h/1pkt. [w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez Google/ ew. Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie] 2. Konsultacje z wykładowcą, korekty pracy pisemnej: 30 godz. /1 pkt. 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (wybór i opracowanie koncepcyjne tematu, zebranie bibliografii, przygotowanie konspektu i stanu badań): 30h/1pkt. 4. Napisanie pracy proseminaryjnej: 30 godz./1 pkt. Łączna liczba pkt. ECTS = 4 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; rozumie elementarne wyzwania studiów z historii sztuki i krytyki artystycznej oraz ogólną problematykę badawczą w tej dyscyplinie naukowej (K_W03, K_W04, K_W11) W2: Ma wiedzę o tendencjach i kierunkach sztuki współczesnej oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05) W3: Posiada szczegółową wiedzę w zakresie opracowywanego tematu a także ogólną orientację w zakresie innych tematów, poruszanych w ramach proseminarium (K_W03, K_W04) W4: Posługuje się właściwą terminologią i wykorzystuje odpowiednia metodologię w tym zakresie (K_W06) W5: Charakteryzuje i rozpoznaje problemy badawcze dotyczące opracowywanego zagadnienia (K_W08, K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Opracowuje swój temat wskazując na określoną metodologię, właściwie wybiera/stosuje aparat przypisów i konsekwentnie go stosuje; formułuje problemy badawcze oraz z zakresu sztuki współczesnej (K_U02) U2: Wykorzystuje aparat naukowy (system przypisów, odsyłaczy, spis lit., spis treści, o ile to konieczne spis ilustracji itd.). (K_U11) U3: Potrafi przeprowadzić podstawową kwerendę bibliograficzną i przedstawić problemy badawcze w oparciu o literaturę przedmiotu (K_U01) U4: Formułuje logiczne wnioski. Wypracowuje styl językowy, charakterystyczny dla dyscypliny (sformułowania, terminy). (K_U04) U5: Posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na wybrany podczas zajęć temat; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04). U6: Dla interpretacji dzieła sztuki współczesnej wykorzystuje swoją wiedzę pozyskaną w trakcie rozmów z przedstawicielami innych dyscyplin - np. historykami, czy artystami w trakcie konferencji, seminariów, plenerów, za pośrednictwem mediów społecznościowych (K_U09) U7: Zdobywa pod kierunkiem opiekuna naukowego wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie, analizę i interpretację problemów badawczych i krytyczno-artystycznych (K_U10, K_U11) w tym potrafi sporządzić recenzję (K_U012) U8: posiada umiejętność charakteryzowania dzieła sztuki współczesnej pod względem stylistycznym, artystycznym, ikonograficznym, symbolicznym; potrafi wykazać jego oddziaływanie posługując się merytorycznymi argumentami własnymi lub poznanymi dzięki literaturze (K_U07, K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student ma świadomość poziomu swej wiedzy. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące opracowaniu zadanego na zajęciach tematu (K_K01) K2: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w zakresie dziedzin humanistycznych, w szczególności nauk o sztuce, a także dyscyplin artystycznych; potrafi określić priorytety swojego zadania badawczego (K_K03) K3: Potrafi współdziałać w grupie, zabiera głos w dyskusji i umiejętnie argumentuje (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład konwersatoryjny Metoda dydaktyczna poszukująca: - ćwiczeniowa - seminaryjna - referatu - dyskusji [w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie] |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podstawowym zadaniem przedmiotu Krytyka Sztuk Wizualnych - proseminarium jest przygotowanie studentek i studentów do przyszłej, samodzielnej pracy nad pracą licencjacką, w zakresie wstępnego opanowania warsztatu techniki pisania pracy: umiejętnego budowania problemów badawczych, określenia tematu i tytułu pracy, gromadzenia i analizy wybranej literatury (stan badań), zastosowania warsztatu badawczego historyka sztuki i krytyka/ określenie możliwych metod i sposobu i zakresu pracy nad tematem. Proseminarium jest poświęcone zagadnieniom z zakresu krytyki sztuki wizualnej ze wskazaniem na wiek XX i XXI. Realizowane w ramach proseminarium obszary dotyczą więc: malarstwa, rzeźby, fotografii i nowych mediów, z uwzględnieniem kontekstów teorii sztuki oraz krytyki artystycznej. |
Pełny opis: |
Podstawowym zadaniem przedmiotu Krytyka Sztuk Wizualnych - proseminarium jest przygotowanie studentek i studentów do samodzielnej pracy nad pracą licencjacką. Przedmiot obejmuje realizację zadanego lub wskazanego przez studenta/studentkę tematu (omówionego i zaakceptowanego przez wykładowczynię) w zakresie określonym ramami proseminarium. W ramach zajęć omówione zostaną również kwestie związane z procedurami dotyczącymi gromadzenia i pozyskiwania materiałów, pracy z tekstem, metodami konstruowania stanu badań. Etapy do samodzielnej realizacji (dotyczą tylko wskazanych 3 punktów): - zgromadzenie i przygotowanie bibliografii - omówienie typów publikacji, sposobów i miejsc ich pozyskiwania (kwerenda biblioteczna): weryfikacja i sposoby zapisu poszczególnych pozycji/przypisy + bibliografia (literatura rodzima i obcojęzyczna), wg. wskazanego schematu zapisu. Przyjęty schemat wg. Acta Universitatis Nicolai Copernici/Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo. - analiza zebranych pozycji bibliograficznych i treści tekstów i opracowanie stanu badań zrealizowany w formie pisemnej: kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych na temat dostępnej literatury. - omówienie i przedstawienie w formie indywidualnego wystąpienia możliwego rozwinięcia tematu: układ, problematyka/zakres tematu, pytania i ew. tezy jakie mogłyby pojawić się podczas rozwijania tematu. Kolejne etapy pracy są omawiane podczas zajęć, studenci/studentki indywidualnie prezentują postępy i trudności pojawiające się w trakcie pracy, omawiane są również sposoby komunikowania wyników swoich badań oraz umiejętności analizowania i interpretowania |
Literatura: |
Wybrana literatura: 1. Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945–1954, opr./wybór A. Pietrasik, P. Słodkowski, Fundacja Kultura Miejsca, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, warszawa 2016. 2. Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. J.Malinowski, M.Geron, DIG 2009. 3. Spór. Antologia internetowego „Obiegu” 2004–2015, red.Marcin Krasny, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2017. 4. Ziębińska-Lewandowska K., Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989" Wydawcy: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa 2014. Szczegółowa literatura zależna od realizowanej problematyki. Literatura metodologiczna: 5. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu warszawskiego, 2008. 6. Kulczycki E., Jak napisać dobry artykuł naukowy, czyli naukowo o pisaniu. Artykuł na blogu „Warsztat badacza komunikacji”, 2013. 7. Liśkiewicz G., Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego. Czyli jak przygotować, wysłać i promować artykuł naukowy, 2014, Dostęp on-line. 8. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (także w przypadku formy zdalnej na Google/MS Teams), realizacja poszczególnych etapów zadania, podejmowanie dyskusji (W1, W2, W3, U6, K3) oraz: - określenie tematu i stworzenie potencjalnego planu badawczego wraz z omówieniem. - zgromadzona, kompletna literatura tematu. Opracowanie spisu literatury w formie pisemnej, wg. wskazanego przez prowadzącą schematu (U2, U3). - przygotowanie stanu badań do wybranego tematu: pisemna analiza zgromadzonej literatury, określenie specyfiki tekstów, zakresu treści (U1, U5, W3, W5, U5). - systematyczne referowanie postępów pracy (W4 , U7, U8, K1, K2). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN PSEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jankowska, Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN PSEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jankowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Cytlak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cytlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.