Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zagadnienia marketingu muzeum i wystawy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-MMiW-2Z-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia marketingu muzeum i wystawy
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni-Ochrona dóbr kultury, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2)
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1077
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Metody dydaktyczne:

- analiza SWOT


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- panelowa
- projektu
- punktowana
- seminaryjna
- SWOT

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia związane z zastosowania metod marketingowych w muzeum. Kurs ma na celu wskazanie zakresu teoretycznego do zastosowania w działaniach promocyjnych wystaw, budowaniu relacji z mediami itp. w oparciu o studia przypadków, także w formie symulacji działań marketingowych (np. analiza SWOT), przydatnych w pracy muzealnika - kreatora wystaw, wydarzeń kulturalnych, publikacji itp.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki: definicja public relation i marketingu, elementy podstaw ekonomii oraz marketingu.

2. Analizy SWOT (mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń muzeum) oraz stakeholders (środowisk zainteresowanych działalnością instytucji muzealnej).

3. Cele, grupy docelowe, produkty kultury.

4. Formy komunikacji i dystrybucji.

5. Strategia marketingowa w muzeach polskich i zagranicznych na przykładach z ostatnich lat.

6. Działania public relation i marketingu na przykładzie toruńskich instytucji kultury (zajęcia terenowe).

7. Reklama i rynek mediów.

8. Sponsoring i patronat.

9. Pozyskiwanie środków.

Literatura:

Ogólna:

- Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków 1992;

- Bąk J., Stach P., Muzeum jako konkurujące przedsiębiorstwo - w poszukiwaniu dróg rozwoju, Zeszyty Naukowe nr 8, Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej, Warszawa 2001

- Górka J., Promocja wystaw, [w:] ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, Seria: Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony zabytków, red serii: Robert Pasieczny; 1/2012, s. 29-39;

- Huczek M., Marketing organizacji non profit, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu: Sosnowiec 2003;

- Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji non-profit w praktyce usług kultury i sztuki, [w:] Mazurek-Łopacińska, K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław 1997;

- Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji niedochodowych, [w:] Styś A. (red.), Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 2003;

- Iwaszkiewicz M., Marketing w kulturze, [w:] Menedżer kultury, M. Iwaszkiewicz (red.), Warszawa-Poznań 1995;

- Kowalczyk W., Marketing w muzeum, „Muzealnictwo”, 1995, nr 37;

- Kuhrt M., Reklama w placówkach kulturalnych, [w:] Leśniak, T. (red.), Zarządzanie kulturą: wybrane materiały seminarium dla menedżerów kultury, Kraków, marzec-kwiecień 1993, Międzynarodowe Centrum Kultury: Kraków 1995;

- Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, H. Wróblewska (współpraca, opr. pol. wersji i wstęp), Fundacja Aletheia: Warszawa 2006;

- Marketing w działalności instytucji i jednostek upowszechniania kultury, Z. Knechta i A. Styś (red.), Wydawnictwo Spółdzielcze: Warszawa 1990;

- Mazurek-Łopacińska, K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław 1997;

- Mazurek-Łopacińska K. (red.), Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław-Warszawa, 1999;

- Mudie P., Cottam A., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1998;

- Nowoczesne zarządzanie muzeum, J. Czaj (red.), Museum Vereniging, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków: Warszawa 2007 (zwłaszcza rozdz. 3: Marketing);

- Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna: Kraków 2004;

- Siskind B., Marketing wystawienniczy, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

- Blackall S., Meek J. (red.), Marketing the Arts: every Vital Aspect of Museum Management, The International Council of Museum, 1992;

- Bombol, M., Dąbrowska, A., Czas wolny. Konsument, rynek, marketing, Wydawnictwo K.E. LIBER: Warszawa 2003;

- Castenow D., Nowy marketing w praktyce, Warszawa 1996;

- Ilczuk D., Misiąg W., Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową: Warszawa 2003;

- Kössner B., Kunstsponsoring – Naue Initiativen der Wirtschaft für die Kunst, Signum Verlag: Wien 1995;

- Kössner B., Kunstsponsoring – Neue Trends und Entwicklungen, Signum Verlag: Wien 1998;

- Kotler Ph., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo FELBERG SJA: Warszawa 1999;

- Kotler Ph., Marketing für Nonprofit Organisationen, C.E. Poeschel Verlag, Stuttgart 1995;

- Leksykon marketingu, Altkorn J., Kramer T. (red.), Warszawa 1998;

- Payne A., Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 1996;

- Przybyłowski K., Hartley S. W., Kerin R. A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC: Warszawa 1998;

- Pukas A., Marketing-mix usług, [w:] Styś, A. (red.), Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 2003;

- Rogoziński K., Nowy marketing usług, Poznań 1998;

- Qubeck S., Museumsmarketing im Internet: Grundlagen – Anwendungen – Potentiale, Transcript Verlag: Bielefeld 1999.

www:

http://www.muzeoblog.org/wystawy/

http://rynkologia.pl/artykuly-info/

Metody i kryteria oceniania:

Jak w opisie na dany cykl.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Baka
Prowadzący grup: Małgorzata Baka
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1077
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1: 11.X.2021 (pon.)

2-3: 18.X (pon.)

4-5: 8.XI (pon.)

8-9: 22.XI (pon.)

10-11: 29.XI (pon.)

12-13: 7.XI (*wtorek - zajęcia terenowe w Muzeum Okręgowym w Toruniu godz. 13:30, spotkanie z p. Marcinem Zdanowskim z Działu Promocji)

14-15: 13.XII (pon.)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jędrzejewska
Prowadzący grup: Anna Jędrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gębarowska
Prowadzący grup: Katarzyna Gębarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)