Zagadnienia marketingu muzeum i wystawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-MMiW-2Z-S2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia marketingu muzeum i wystawy | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe -2 rok, sem. zimowy-Ochrona dóbr kultury, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Efekty uczenia się - wiedza: | Praktyczna znajomość zagadnień public relation i marketingu w instytucji muzealnej |
||
Metody dydaktyczne: | - konwersatorium; - ćwiczenia terenowe |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
praktyczna znajomość zagadnień public relation i marketingu w instytucji muzealnej |
||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki: definicja public relation i marketingu, elementy podstaw ekonomii oraz marketingu. 2. Analizy SWOT (mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń muzeum) oraz stakeholders (środowisk zainteresowanych działalnością instytucji muzealnej). 3. Cele, grupy docelowe, produkty kultury. 4. Formy komunikacji i dystrybucji. 5. Strategia marketingowa w muzeach polskich i zagranicznych na przykładach z ostatnich 5 lat. 6. Działania public relation i marketingu na przykładzie toruńskich instytucji kultury (zajęcia terenowe). 7. Reklama i rynek mediów. 8. Sponsoring i patronat. 9. Pozyskiwanie środków. |
||
Literatura: |
Ogólna: - Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków 1992; - Bąk J., Stach P., Muzeum jako konkurujące przedsiębiorstwo - w poszukiwaniu dróg rozwoju, Zeszyty Naukowe nr 8, Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej, Warszawa 2001 - Górka J., Promocja wystaw, [w:] ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, Seria: Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony zabytków, red serii: Robert Pasieczny; 1/2012, s. 29-39; - Huczek M., Marketing organizacji non profit, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu: Sosnowiec 2003; - Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji non-profit w praktyce usług kultury i sztuki, [w:] Mazurek-Łopacińska, K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław 1997; - Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji niedochodowych, [w:] Styś A. (red.), Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 2003; - Iwaszkiewicz M., Marketing w kulturze, [w:] Menedżer kultury, M. Iwaszkiewicz (red.), Warszawa-Poznań 1995; - Kowalczyk W., Marketing w muzeum, „Muzealnictwo”, 1995, nr 37; - Kuhrt M., Reklama w placówkach kulturalnych, [w:] Leśniak, T. (red.), Zarządzanie kulturą: wybrane materiały seminarium dla menedżerów kultury, Kraków, marzec-kwiecień 1993, Międzynarodowe Centrum Kultury: Kraków 1995; - Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, H. Wróblewska (współpraca, opr. pol. wersji i wstęp), Fundacja Aletheia: Warszawa 2006; - Marketing w działalności instytucji i jednostek upowszechniania kultury, Z. Knechta i A. Styś (red.), Wydawnictwo Spółdzielcze: Warszawa 1990; - Mazurek-Łopacińska, K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław 1997; - Mazurek-Łopacińska K. (red.), Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław-Warszawa, 1999; - Mudie P., Cottam A., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1998; - Nowoczesne zarządzanie muzeum, J. Czaj (red.), Museum Vereniging, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków: Warszawa 2007 (zwłaszcza rozdz. 3: Marketing); - Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna: Kraków 2004; - Siskind B., Marketing wystawienniczy, Warszawa 2005 Uzupełniająca: - Blackall S., Meek J. (red.), Marketing the Arts: every Vital Aspect of Museum Management, The International Council of Museum, 1992; - Bombol, M., Dąbrowska, A., Czas wolny. Konsument, rynek, marketing, Wydawnictwo K.E. LIBER: Warszawa 2003; - Castenow D., Nowy marketing w praktyce, Warszawa 1996; - Ilczuk D., Misiąg W., Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową: Warszawa 2003; - Kössner B., Kunstsponsoring – Naue Initiativen der Wirtschaft für die Kunst, Signum Verlag: Wien 1995; - Kössner B., Kunstsponsoring – Neue Trends und Entwicklungen, Signum Verlag: Wien 1998; - Kotler Ph., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo FELBERG SJA: Warszawa 1999; - Kotler Ph., Marketing für Nonprofit Organisationen, C.E. Poeschel Verlag, Stuttgart 1995; - Leksykon marketingu, Altkorn J., Kramer T. (red.), Warszawa 1998; - Payne A., Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 1996; - Przybyłowski K., Hartley S. W., Kerin R. A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC: Warszawa 1998; - Pukas A., Marketing-mix usług, [w:] Styś, A. (red.), Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 2003; - Rogoziński K., Nowy marketing usług, Poznań 1998; - Qubeck S., Museumsmarketing im Internet: Grundlagen – Anwendungen – Potentiale, Transcript Verlag: Bielefeld 1999. www: http://www.muzeoblog.org/wystawy/ http://rynkologia.pl/artykuly-info/ |
||
Metody i kryteria oceniania: |
a) pisemne przygotowanie planu marketingowego dla wybranego produktu b) aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Majoch | |
Prowadzący grup: | Sławomir Majoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Majoch | |
Prowadzący grup: | Sławomir Majoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Majoch | |
Prowadzący grup: | Sławomir Majoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Majoch | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.