Historia sztuki nowożytnej powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-NŻPO-2Z-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowożytnej powszechnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury (s1) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s1) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach – 60 - udział w ćwiczeniach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów - 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 10 - czytanie literatury – 15 - przygotowanie do kolokwium - 10 - przygotowanie do egzaminu - 15 Łącznie: 150 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1 Zna chronologię sztuki nowożytnej w Europie (K_W03) W2 Ma uporządkowaną wiedzę o najważniejszych zjawiskach w sztuce i architekturze europejskiej epoki nowożytnej, zna genezę form i typów architektonicznych oraz posiada wiedzę o przemianach zachodzących w tym zakresie, a także posiada wiedzę o stylu, funkcji i treściach ideowych sztuk plastycznych (rzeźba, malarstwo, grafika) (K_W03, K_W04, K_W09) W3 Zna kulturowy kontekst sztuki i architektury w tym okresie (uwarunkowania historii politycznej, społecznej i religijnej) (K_W04, K_W05, K_W08, K_W11) W4 Posiada ogólną świadomość problematyki badawczej sztuki nowożytnej (źródła poznawcze, interpretacja i spory naukowe) (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student U1 Rozpoznaje i datuje dzieła sztuki, potrafi wskazać ich pochodzenie i kontekst (K_U08, U10) U2 charakteryzuje najważniejsze problemy i zjawiska europejskiej sztuki i architektury epoki nowożytnej (K_U08, K_U09, K_U10, K_U11) U3 charakteryzuje kontekst sztuki i architektury epoki nowożytnej (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1 ma świadomość kulturowej doniosłości artystycznego i architektonicznego dziedzictwa sztuki i kultury europejskiej oraz konieczności jej zachowania dla dalszych pokoleń (K_K06) K2 ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone jako wykład informacyjny w układzie chronologicznym z uwzględnieniem zagadnień problemowych. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna obejmująca podstawowe informacje, materiał ikonograficzny, a także materiały pomocnicze. Wykładowi towarzyszą ćwiczenia, w ramach których studenci zapoznają się ze szczegółową literaturą dotyczącą wybranych zagadnień oraz przygotowują prace własne (referat, prezentacja). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Przedmiot w formie wykładu kursowego oraz ćwiczeń towarzyszących wykładowi. Tematem wykładu są zagadnienia artystyczne i historyczne związane z rozwojem sztuki nowożytnej w Europie. Prezentowany materiał w układzie chronologicznym ukazuje główne kierunki działań artystycznych, środowiska artystyczne - twórców i zleceniodawców. Wybrane zagadnienia artystyczne rozpatrywane są zarówno w aspekcie formalnym, jak i historycznym i kulturowym. |
Pełny opis: |
Przedmiot w formie wykładu kursowego oraz ćwiczeń towarzyszących wykładowi. Jego zakres obejmuje dzieje sztuki i architektury w Europie od XV do XVIII w. Przekrojowe ujęcie tematu obejmuje dzieje architektury sakralnej i rezydencjonalnej, rzeźby i małej architektury w kamieniu oraz drewnie, sztukaterii, malarstwa i dekoracji malarskiej oraz grafiki. Materiał prezentowany jest w układzie chronologicznym. W odniesieniu do architektury szczególna uwaga poświęcona jest historii typów architektonicznych oraz ich funkcjonalnym uwarunkowaniom, a także związkom architektury z dekoracją architektoniczną. Dzieła sztuk plastycznych omawiane są w kontekście stylu, treści i funkcji. Sztuka i architektura ukazywana jest w szerokim kontekście, ze szczególnym uwzględnieniem związków pomiędzy artystycznymi regionami nowożytnej Europy, jak Italia, północne i południowe Niderlandy, Francja, kraje niemieckie i tereny cesarstwa habsburskiego oraz kraje skandynawskie. W ramach wykładu poza zagadnieniami dotyczącymi stylu i typologii wiele uwagi poświęca się historycznemu i kulturowemu kontekstowi sztuki i architektury, a także kwestii organizacji produkcji artystycznej i architektonicznej i jej implikacjom dla sztuki i architektury. Tematy ramowe: Malarstwo, rzeźba i architektura w piętnastowiecznej Florencji Malarstwo, rzeźba i architektura dojrzałego renesansu w Italii Sztuka przełomu epok w Europie zaalpejskiej Pojęcie manieryzmu i sztuka XVI w. w Italii Sztuka XVI w. w Europie Północnej, ze szczególnym uwzględnieniem Francji i Niderlandów Obszar bałtycki jako region artystyczny Grafika europejska XVI w. Andrea Palladio Początki baroku w architekturze i rzeźbie włoskiej Tendencje klasycyzujące w architekturze europejskiej XVII w. Malarstwo niderlandzkie XVII w. Malarstwo, rzeźba i architektura baroku włoskiego Malarstwo i rzeźba francuska XVII w. Malarstwo, rzeźba i architektura francuska XVIII w. Klasycyzm europejski i amerykański 2 poł. XVIII w. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, wyd. 2, Warszawa 2004 Anthony Blunt, Art and architecture in France 1500-1700, New Haven – London 1999 Cammy Brothers, Michelangelo, drawing, and the invention of architecture, New Haven – London 2008 Sydney J. Freedberg, Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth 1975 Robert Genaille, Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa 2001 Robert Genaille, Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976 Peter Murray, Architektura renesansu, Wroclaw 1999 Peter Murray, Linda Murray, Sztuka renesansu, Warszawa 1999 Maria Rzepińska, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989 Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980 Krystyna Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985 Zygmunt Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989 Antoni Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005 John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bagliori Dorati. Il Gotico internazionale a Firenze 1375-1440, Firenze, Galleria degli Uffizi, 19 giugno - 4 novembre 2012, a cura di Antonio Natali, Enrica Neri Lusanna, Angelo Tartuferi, Firenze – Milano, 2012. Michael Baxandall: Painting and experience in fifteenth century Italy. A primer in the social history of pictorial style, Oxford 1991 Anthony Blunt: Borromini, Cambridge Mass. 1979 Anthony Blunt: Artistic theory in Italy 1450-1600, Oxford 1940 William E. Wallace: Michelangelo. The artist, the man, and his times, Cambridge 2010 Man, Myth and Sensual Pleasures. Jean Gossaert’s Renaissance, (Exhibition Catalogue) Metropolitan Museum New York, ed. Maryan W. Ainsworth, New Haven – London 2010 Ethan Matt Kavaler, Renaissance Gothic: architecture and the arts in Northern Europe 1470-1540, New Haven – London 2012 Wege zur Renaissance: Beobachtungen zu den Anfängen neuzeitlicher Kunstauffassung im Rheinland und den Nachbargebieten um 1500, hrsg. von Norbert Nußbaum, Claudia Euskirchen, Stephan Hoppe, Köln 2003 Caecilie Weissert, ‘Nova Roma. Aspekte der Antikenrezeption in den Niederlanden im 16. Jahrhundert’, Artibus et Historiae 58 (2008), 173-200 Unity and Discontinuity. Architectural Relations between the Southern and Northern Low Countries 1530 – 1700, eds. Krista De Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2007 David Young Kim, The Traveling Artist in the Italian Renaissance: Geography, Mobility, and Style, New Haven - London 2014 Francis Haskell, Nicholas Penny, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven – London 1982 Alina A. Payne, The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999 Paula Nuttall, From Flanders to Florence: The Impact of Netherlandish Painting 1400–1500, New Haven – London 2004 Fiamminghi a Roma, 1508-1608: kunstenaars uit de Nederlanden en het Prinsdom Luik te Rome tijdens de Renaissance, Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, Rome. Palazzo delle Esposizionied. Hans Devisscher, Brussel 1995 The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), (Architectura Moderna 8), red. Krista De Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013 Reframing the Danish Renaissance. Problems and Prospects in a European Perspective, eds. Michael Andersen, Birgitte Bøggild Johannsen, Hugo Johannsen, Copenhagen 2011 The Problem of the Classical Ideal in the Art and Architecture of the Countries around the Baltic Sea, eds. Krista Kodres, Piret Lindpere, Eva Näripea, s.l. 2003 Franciszek Skibiński, ‘Early Modern Netherlandish Sculptors in Danzig and East - Central Europe. A study in dissemination through interrelation and workshop practice’, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek, 63 (2013), s. 76-101 Franciszek Skibiński, 'Between Paris, the Low Countries and the Baltic: an episode in the history of artistic exchange in sixteenth-century Europe,' w: Arts et artistes du Nord a la cour de Francois Ier, red. Laure Fagnart, Isabelle Lecocq, Paris 2017, s. 99-113. Uylenburg & Son. Art and Commerce from Rembrandt to De Lairesse; 1625 – 1675, Dulwich Picture Gallery, London, 7 June - 3 September 2006, The Rembrand House Museum, Amsterdam, 16 September - 10 December 2006, eds. Friso Lammertse, Jaap van der Veen, Zwolle 2006 Badeloch Noldus, Trade in Good Taste. Relations in Architecture and Culture between the Dutch Republic and the Baltic World in the Seventeenth Century, (Architectura Moderna 2), Turnhout 2005 Die Geburt des Barock, Royal Academy of Arts, London, 20. Januar-16. April 2001; Palazzo Venezia, Rom, Mai-August 2001. hrsg. von Beverly Louise Brown, Stuttgart 2001 Hubertus Günther, Was ist Renaissance?, Darmstadt 2009 Stephan Hoppe, Was ist Barock?: Architektur und Städtebau Europas 1580-1770, Darmstadt 2003 Barbara Arciszewska, Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth-Century Britain, Warszawa. John Wyndham Pope-Hennessy, Italian Renaissance Sculpture, London 2002. John Wyndham Pope-Hennessy, Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 2002. Aleksandra Lipińska, Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeźba alabastrowa w Europie Środkowo-Wschodniej, Wrocław 2007. Hieronymus Cock. The Renaissance in print, eds. Joris van Grieken, Ger Luijten, Jan van der Stock, New Haven – London 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym obejmującym materiał omawiany w czasie wykładu oraz zawarty w podstawowej literaturze przedmiotu. Egzamin pisemny składa się z pytań opisowych i pokazu slajdów. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie 50% punków z obydwu części. Wymagania egzaminacyjne: - rozpoznawanie zabytków na slajdach (nazwa, funkcja, miejsce), z datowaniem do ćwierćwiecza (K_U08, K_U10) - rozwinięcie przedstawionego zagadnienia o tematyce ogólnej według treści kształcenia (wykład i podstawowa literatura przedmiotu) (K_W04, K_W05, K_W08, K_W11, K_U09, K_U10, K_K06) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Saar-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Saar-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Saar-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Saar-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Saar-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Saar-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.