Historia sztuki nowożytnej powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-NŻPO-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowożytnej powszechnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów - 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do egzaminu – 20 Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student student uzyskuje wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym z obszaru sztuki nowożytnej i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W01 głebokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę dla dalszego rozwoju K_W02 wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego K_W10 zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznym K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi określić główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku K_U03 wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone jako wykład informacyjny w układzie chronologicznym z uwzględnieniem zagadnień problemowych. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna obejmująca podstawowe informacje, obowiązujący materiał ikonograficzny, a także materiały pomocnicze. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Cel nauczania: na zajęciach studenci zapoznają się z malarstwem, rzeźbą i architekturą europejską doby nowożytnej w ujęciu historycznym z uwzględnieniem najnowszych badań metodologicznych Zakres: obejmuje materiał z dziedziny architektury i teorii architektury europejskiej, malarstwa i rzeźby od połowy XV wieku do około 1800 r. (renesans,manieryzm, barok, rokoko i pluralizm stylowy XVIII stulecia). |
Pełny opis: |
Określenie tła historycznego i duchowego epoki. Omówienie wybranych aspektów ówczesnych teorii artystycznych oraz pojęć odnoszacych się do sztuki tego okresu. Rozwój malarstwa i architektury w ramach najwazniejsxzych ośrodków artystycznych w Italii (Siena, Asyż, Florencja z Toskanią, Rzym, Mantua, Wenecja i Veneto, Lombardia, Neapol) poczynając od cimabuego. Podobna prezentacja w odniesieniu do krajów poþółnocnej stronie Alp (Francji, Niderlandów, Anglii). Przykłady międzynarodowej sztuki na dworch artystycznych XVI?XVII w.(Fontainebleau - Monachium - Praga). W trakcie zajęc powinny zostać zrealizowane następujące temarty: *zakres pojęcia "renesans" w ujęciu historycznym; renaissance de Lettyre; wpływ dzieł antycznych na koncepcje sztuki w renesansie *Specyfika sakralnej architektury toskańskiej i jej ewolucja od XIII do XVi w. Asyż jako ośrodek nowych rozwiązań formalnych w sztuce. Wpływ zakonów franciszkańskich i dominikańskich na rozwój sztuki. *Dylematy mistrzów epoki wczesnego renesansu: Brunelleschi i Alberti i ich stosunek do tradycji antycznej. Nowe tematy architektoniczne i sposoby rozwiązań. *Pałace miejskie Quatroccento oraz wille rodziny Medicci (Trbio, Cafagiuolo, Carregi, Pogio a Caiano) *Malarstwo toskańskiwe: problem perspektywy. Styl dekoracyjny, styl monumentalny i kompilacja obu stylistyk oraz przedstawiciele. *Wenecja jao centrum artystyczne w XVI w. Wpływ dozy Grittiego i jego zwolenników na rozwój artystyczny Wenecji. Działalnośc Sansovino i Palladia. Rozwój malarstwa. *Rozwój renesansu po północnej stronie ALP. Ośrodek artystyczny w Fontainebleau. Powstanie I i II szkoły malarskiej. *Escorial w kontekscie państwa Habsburgów i jako prototyp założeń klasztornych *Wprowadzenie do sztuki baroku. Narodziny Baroku w Rzymie. Główni przedstawiciele. *Turyn jako nowe centrum artystyczne sztuki. Guarino Guarini i nowe rozwiązani formalne. Filippo Juvara - klasycyzm barokowy w architekturze. *Działalnośc Dintzenhofferów w czechach i na Śląsku. Rozwój malarstwa iluzjonistycznego. *Rokoko a klasycyzm. Malarstwo pejzażowe: C. Lorrain, Watteau, Poussin, Piranessi. |
Literatura: |
J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, wyd. 2, Warszawa 2004 Robert Genaille, Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa 2001 Robert Genaille, Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976 Peter Murray, Architektura renesansu, Wroclaw 1999. Peter Murray, Linda Murray, Sztuka renesansu, Warszawa 1999 Maria Rzepińska, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989 Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980 Krystyna Secomska, Mistrzowie i książęta, Warszawa 1989, s. 98-132. Krystyna Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1 M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1200-1400, Warszawa Zygmunt Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989 Jan Wrabec Dintzenhoferowie na Śląsku, Wrocław 1998. Małgorzata Wyrzykowska, Escorial jako wzorzec ideowy i architektoniczny założeń klasztornych na terenie monarchii habsburskiej, w: "Dzieła i interpretacje", T.VI, 2000 Antoni Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca Man, Myth and Sensual Pleasures. Jean Gossaert’s Renaissance, (Exhibition Catalogue) Metropolitan Museum New York, ed. Maryan W. Ainsworth, New Haven – London 2010 Ethan Matt Kavaler, Renaissance Gothic: architecture and the arts in Northern Europe 1470-1540, New Haven – London 2012 Wege zur Renaissance: Beobachtungen zu den Anfängen neuzeitlicher Kunstauffassung im Rheinland und den Nachbargebieten um 1500, hrsg. von Norbert Nußbaum, Claudia Euskirchen, Stephan Hoppe, Köln 2003 Caecilie Weissert, ‘Nova Roma. Aspekte der Antikenrezeption in den Niederlanden im 16. Jahrhundert’, Artibus et Historiae 58 (2008), 173-200 Unity and Discontinuity. Architectural Relations between the Southern and Northern Low Countries 1530 – 1700, eds. Krista De Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2007 Stanisław Mossakowski, Kaplica Zygmuntowska (1515 – 1533). Problematyka artystyczna i ideowa mauzoleum króla Zygmunta I, Warszawa 2007 Jerzy Kowalczyk, Sebastiano Serlio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973 Michał Wardzyński, ‘Między Italią a Niderlandami. Środkowoeuropejskie ośrodki kamieniarsko-rzeźbiarskie wobec tradycji nowożytnej. Uwagi z dziedziny materiałoznawstwa’, [w:] Materiał rzeźby. Między techniką a semantyką, red. Aleksandra Lipińska, Wrocław 2009, s. 425 – 455 Mariusz Karpowicz, ‘Włoska awangarda artystyczna w Polsce w XVII w.’, Barok. Historia – Literatura – Sztuka, I/2 (1994), s. 15-46 Stanisław Mossakowski, Tylman z Gameren (1632-1706). Twórczość architektoniczna w Polsce, Warszawa-Berlin-Monachium 2012 Secondary literature: David Young Kim, The Traveling Artist in the Italian Renaissance: Geography, Mobility, and Style, New Haven - London 2014 Francis Haskell, Nicholas Penny, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven – London 1982 Leonard Barkan, Unearthing the Past: Archeology and Aesthetics in the Making of the Renaissance Culture, New Haven – London 1999 Philip Jacks, The Antiquarian and the Myth of Antiquity. The Origins of Rome in Renaissance Though, Cambridge 1993 Alina A. Payne, The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999 Paula Nuttall, From Flanders to Florence: The Impact of Netherlandish Painting 1400–1500, New Haven – London 2004 Fiamminghi a Roma, 1508-1608: kunstenaars uit de Nederlanden en het Prinsdom Luik te Rome tijdens de Renaissance, Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, Rome. Palazzo delle Esposizionied. Hans Devisscher, Brussel 1995 The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), (Architectura Moderna 8), red. Krista De Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013 Reframing the Danish Renaissance. Problems and Prospects in a European Perspective, eds. Michael Andersen, Birgitte Bøggild Johannsen, Hugo Johannsen, Copenhagen 2011 The Problem of the Classical Ideal in the Art and Architecture of the Countries around the Baltic Sea, eds. Krista Kodres, Piret Lindpere, Eva Näripea, s.l. 2003 Artists on the Move. Migrating artists from the Low Countries 1450-1700, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek, 63, 2013, ed. Dulcia Meijers, Frits Scholten, Joanna Woodall Uylenburg & Son. Art and Commerce from Rembrandt to De Lairesse; 1625 – 1675, Dulwich Picture Gallery, London, 7 June - 3 September 2006, The Rembrand House Museum, Amsterdam, 16 September - 10 December 2006, eds. Friso Lammertse, Jaap van der Veen, Zwolle 2006 Badeloch Noldus, Trade in Good Taste. Relations in Architecture and Culture between the Dutch Republic and the Baltic World in the Seventeenth Century, (Architectura Moderna 2), Turnhout 2005 Die Geburt des Barock, Royal Academy of Arts, London, 20. Januar-16. April 2001; Palazzo Venezia, Rom, Mai-August 2001. hrsg. von Beverly Louise Brown, Stuttgart 2001 Stephan Hoppe, Was ist Barock?: Architektur und Städtebau Europas 1580-1770, Darmstadt 2003 Barbara Arciszewska, Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth-Century Britain, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym obejmującym materiał omawiany w czasie wykładu oraz zawarty w podstawowej literaturze przedmiotu. Egzamin pisemny składa się z pytań opisowych i pokazu slajdów. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie 50% punków z obydwu części. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.