Naturalne i sztuczne kamienie w rzeźbie i architekturze - kamień sztuczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-NK-KS-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Naturalne i sztuczne kamienie w rzeźbie i architekturze - kamień sztuczny |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna orientacja w dziedzinie technologii marmoryzacji, stiuków, wyrobu cegieł mozaik |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:10 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną):5 - wszystkie problemy dokładnie i precyzyjnie omówione są w wykładach |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01 K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02 K_WO5 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich, PJA_W02, XJA_W02 K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich, AJA_U01, XJA_U01 K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych, AJA_U02, XJA_U02 K_UO4 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego, PJA_U03, HJA_U02 K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków, XJA_U05 K_UO8 potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych,XJA_U06, AJA_U06 K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk, AJA_U11, HJA_U04 K_U16 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich, AJA_U14 (odpowiednik - A2_U13) K_U17 jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach, AJA_U15 (odpowiednik - A2_U15) K_U18 posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, AJA_U16 (odpowiednik - A2_U18) K_U19 ma umiejętności językowe w zakresie sztuki oraz specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego, właściwego dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, (odpowiednik - A2_U19) K_U20 w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich, AJA_U16, HJA_U04 (odpowiednik - A2_U20 K_U21 posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków, AJA_U17, HJA_U05 K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji , AJA_K01, HJA_K01 K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, AJA_K02 K_K03 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, AJA_K03 K_K04, ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich, HJA_K02 K_KO5 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, JA_K04, PJA_K01, XJA_K01, HJA_K03 K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, AJA_K05 K_K07 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, AJA_K06, PJA_K02, XJA_K02, HJA_K04 K_K08 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich, AJA_K07 |
Metody dydaktyczne: | -wykład informacyjny(konwencjonalny) -biograficzna -klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z historycznymi metodami wytwarzania materiałów ceramicznych, zapraw wapiennych i gipsowych oraz materiałów stosowanych do dekoracji mozaikowych. |
Pełny opis: |
Wiadomości przekazywane są w trakcie wykładów z wykorzystaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). W trakcie zajęć, prezentowane są informacje o powstawaniu kamieni wapiennych i gipsowych oraz złóż gliny. Studenci zapoznają się z dawnymi metodami przygotowywania gliny i wytwarzania cegieł, dachówek oraz ceramicznych detali architektonicznych. Poznają dawne technologie wypalania i gaszenia wapna oraz zaprawy powietrzne, hydrauliczne i powietrzno-hydrauliczne. Omawiana jest również technologia stiuków wapiennych i marmoryzacji. Prezentowane są techniki wytwarzania stiuków gipsowych i sztukaterii. Studenci mają możliwość poznać technologie mozaik ściennych i podłogowych. |
Literatura: |
Colombo L., I colori degli antichi, Nardini Editore, Firenze 2003. Fiorentini-Roncuzzi I.: Mosaico – Materiali, Tecniche e Storia, MWEV Editore, Ravenna 2001. Barboni R., Fiori C., Macchiarola M., Vandini M., La catalogazione dei materiali musivi: tecniche e strumenti per la realizzazione di banche dati, [w:] Atti del V colloquio dell’Associazione Italia per Studio e la Conservazione del Mosaico (AISCOM), Roma, 3-6 novembre 1997, Edizioni del Girasole, Ravenna 1998. Fiori C., Barboni R., Saragoni L., Marmi e altre pietre nel mosaico antico e moderno – note storiche, classificazione e proprietá dei materiali, Quaderni IRTEC, vol. 8. C.N.R., Faenza-Ravenna 1998. Farneti M., Glossario Tecnico-Storico del Mosaico – Technical-Historical Glossary o Mosaic Art, Longo Editore, Ravenna 1993. Farneti M., Glossario Tecnico-Storico del Mosaico – Technical-Historical Glossary o Mosaic Art, Longo Editore, Ravenna 1993. Francesca Noto, Giacomo Serpota, Problemi di conservazione e restauro degli stucchi, Palermo 1992. Wolski Z., Sztukatorstwo, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. Lo stucco da Bisanzio a Roma barocca.Ravenna e l’Emilia Romagna: i segni di una tradizione ininterrotta, red. S. Onda, S. Celeghin, D. Vistoli, Il Cardo Editore, Venezia 1996. F. Noto, G. Serpota, Problemi di conservazione e restauro degli stucchi, Palermo 1992. Piva G., Manuale pratico di tecniche pittoriche, Hoepli, Milano 1984. Lavagne H., Il mosaico attraverso i secoli, Longo Editore, Ravenna 1988. de Bernardi D., Stucchi, tarda antichiatá, Bisanzio e medioevo europeo, [w:] Enciclopedia Universale dell’Arte, t. XIII, Venezia-Roma 1965. Hermel J., Tynki szlachetne stiuki sztukaterie, Arkady, Warszawa 1962.Pliniusz Starszy, Historia naturalna, Wrocław-Kraków 1961. Nechay J., Wyprawy szlachetne i kamień sztuczny, Arkady, Warszawa 1960. Dilis J., Sztukatorstwo, PWSzZ, Warszawa 1956.Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, PWN, Warszawa 1956. Krzemień A., Materiałoznawstwo tworzyw artystycznych i ich konserwacja, PWN, Łódź 1956. Aletti E., La tecnica dalla pittura greca e romana e l’eucausto, Roma, 1951. Venturini Papari T., La pittura ad encausto e l’arte degli stucchi al tempo di Augusto, Roma 1901. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub ustny Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego: ndst - 50 % dst-51-60%) dst plus- 61-70% db- 771-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.