Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Naturalne i sztuczne kamienie w rzeźbie i architekturze - kamień sztuczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-NK-KS-2L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Naturalne i sztuczne kamienie w rzeźbie i architekturze - kamień sztuczny
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ogólna orientacja w dziedzinie technologii marmoryzacji, stiuków, wyrobu cegieł mozaik

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:10

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną):5 - wszystkie problemy dokładnie i precyzyjnie omówione są w wykładach


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01

K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02

K_WO5 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich, PJA_W02, XJA_W02

K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich, AJA_U01, XJA_U01

K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych, AJA_U02, XJA_U02

K_UO4 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego, PJA_U03, HJA_U02

K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków, XJA_U05

K_UO8 potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych,XJA_U06, AJA_U06

K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk, AJA_U11, HJA_U04

K_U16 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich, AJA_U14 (odpowiednik - A2_U13)

K_U17 jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach, AJA_U15 (odpowiednik - A2_U15)

K_U18 posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, AJA_U16

(odpowiednik - A2_U18)

K_U19 ma umiejętności językowe w zakresie sztuki oraz specjalistycznego słownictwa konserwatorskiego, właściwego dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, (odpowiednik - A2_U19)

K_U20 w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich, AJA_U16, HJA_U04 (odpowiednik - A2_U20

K_U21 posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków, AJA_U17, HJA_U05

K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji , AJA_K01, HJA_K01

K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, AJA_K02

K_K03 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, AJA_K03

K_K04, ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich, HJA_K02

K_KO5 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, JA_K04,

PJA_K01, XJA_K01, HJA_K03

K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, AJA_K05

K_K07 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, AJA_K06, PJA_K02, XJA_K02, HJA_K04

K_K08 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich, AJA_K07



Metody dydaktyczne:

-wykład informacyjny(konwencjonalny)

-biograficzna

-klasyczna metoda problemowa


Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z historycznymi metodami wytwarzania materiałów ceramicznych, zapraw wapiennych i gipsowych oraz materiałów stosowanych do dekoracji mozaikowych.

Pełny opis:

Wiadomości przekazywane są w trakcie wykładów z wykorzystaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). W trakcie zajęć, prezentowane są informacje o powstawaniu kamieni wapiennych i gipsowych oraz złóż gliny. Studenci zapoznają się z dawnymi metodami przygotowywania gliny i wytwarzania cegieł, dachówek oraz ceramicznych detali architektonicznych. Poznają dawne technologie wypalania i gaszenia wapna oraz zaprawy powietrzne, hydrauliczne i powietrzno-hydrauliczne. Omawiana jest również technologia stiuków wapiennych i marmoryzacji. Prezentowane są techniki wytwarzania stiuków gipsowych i sztukaterii. Studenci mają możliwość poznać technologie mozaik ściennych i podłogowych.

Literatura:

Colombo L., I colori degli antichi, Nardini Editore, Firenze 2003.

Fiorentini-Roncuzzi I.: Mosaico – Materiali, Tecniche e Storia, MWEV Editore, Ravenna 2001.

Barboni R., Fiori C., Macchiarola M., Vandini M., La catalogazione dei materiali musivi: tecniche e strumenti per la realizzazione di banche dati, [w:] Atti del V colloquio dell’Associazione Italia per Studio e la Conservazione del Mosaico (AISCOM), Roma, 3-6 novembre 1997, Edizioni del Girasole, Ravenna 1998.

Fiori C., Barboni R., Saragoni L., Marmi e altre pietre nel mosaico antico e moderno – note storiche, classificazione e proprietá dei materiali, Quaderni IRTEC, vol. 8. C.N.R., Faenza-Ravenna 1998.

Farneti M., Glossario Tecnico-Storico del Mosaico – Technical-Historical Glossary o Mosaic Art, Longo Editore, Ravenna 1993.

Farneti M., Glossario Tecnico-Storico del Mosaico – Technical-Historical Glossary o Mosaic Art, Longo Editore, Ravenna 1993.

Francesca Noto, Giacomo Serpota, Problemi di conservazione e restauro degli stucchi, Palermo 1992.

Wolski Z., Sztukatorstwo, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Lo stucco da Bisanzio a Roma barocca.Ravenna e l’Emilia Romagna: i segni di una tradizione ininterrotta, red. S. Onda, S. Celeghin, D. Vistoli, Il Cardo Editore, Venezia 1996. F. Noto, G. Serpota, Problemi di conservazione e restauro degli stucchi, Palermo 1992.

Piva G., Manuale pratico di tecniche pittoriche, Hoepli, Milano 1984.

Lavagne H., Il mosaico attraverso i secoli, Longo Editore, Ravenna 1988.

de Bernardi D., Stucchi, tarda antichiatá, Bisanzio e medioevo europeo, [w:] Enciclopedia Universale dell’Arte, t. XIII, Venezia-Roma 1965.

Hermel J., Tynki szlachetne stiuki sztukaterie, Arkady, Warszawa 1962.Pliniusz Starszy, Historia naturalna, Wrocław-Kraków 1961.

Nechay J., Wyprawy szlachetne i kamień sztuczny, Arkady, Warszawa 1960.

Dilis J., Sztukatorstwo, PWSzZ, Warszawa 1956.Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, PWN, Warszawa 1956.

Krzemień A., Materiałoznawstwo tworzyw artystycznych i ich konserwacja, PWN, Łódź 1956.

Aletti E., La tecnica dalla pittura greca e romana e l’eucausto, Roma, 1951.

Venturini Papari T., La pittura ad encausto e l’arte degli stucchi al tempo di Augusto, Roma 1901.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny lub ustny

Kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego:

ndst - 50 %

dst-51-60%)

dst plus- 61-70%

db- 771-80%

db plus- 81-90%

bdb- 91-100%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Rogóż
Prowadzący grup: Jarosław Rogóż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Rogóż
Prowadzący grup: Jarosław Rogóż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Rogóż
Prowadzący grup: Jarosław Rogóż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)