Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Diego Velázquez: his paintings and Italian Art (1590-1660)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-OG-EN-DV
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diego Velázquez: his paintings and Italian Art (1590-1660)
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Całkowity nakład pracy studenta:

The total time spent on participation in distance teaching, individual student work and reading introductory literature:


90 hours (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Knowledge:

Student recognizes relations between events and historical-artistic occurrence in different periods of the past and nowadays.

Student has a general knowledge ordered in the field of formation and evolution of artistic doctrines, taste and aesthetic standards in the long term.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Skills:

Student communicates in the language of the modern use of terminology specific to the history of art and related matters.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Social competencies:

Student recognizes and respects the differences honestly portrayed viewpoints conditioned world of values ​​and attitudes of people in different times and historical and cultural contexts, while demonstrating the independence and autonomy of their own thoughts

Metody dydaktyczne:

Expository teaching methods:


Lectures with slides.


The lectures will be performed in the way of asynchronous remote teaching and learning.


The 15 lectures and other materials will be offered step by step on the plattform, permanently available for the students during the semester.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Diego Velázquez (Sevilla 1599 – 1660 Madrid): his paintings and Italian Art.

The lectures focus on Diego Velázquez’s two journeys to Italy (1629-1631 and 1649-1651).

His works seem to demonstrate intensive imitation and emulation of classical Antiquity, Italian High Renaissance and contemporary early Baroque. And yet, just before his first travel to Italy he manifest a certain knowledge of Italian art - and he shows a certain ironic view on his visual sources. During and around the second journey he demonstrates his sovereign anwser to the Italian eloquence of visual narration.

Pełny opis:

The lectures will confront Diego Velázquez’s paintings before, during and after his two journeys to Italy (1629-1631 and 1649-1651) with the works he studied in Italy and in Spain. They will discuss the artistic means and solutions.

The lectures are based on the academic teacher’s own research and scholarship.

Literatura:

Introductory literature:

Jonathan Brown: Painting in Spain (1500-1700), New Haven - London: Yale University Press, 1998

(available in Biblioteka Humanistyczna - Collegium Humanisticum, Sygnatura: HS-119)

José López-Rey: Velázquez, 2 Vol., Köln 1996

(Bibl. Główna UMK, Sygnatura: Epef.FbpVelazquez, D./Lopez-Rey, J./Vel/1996)

Jonathan Brown: Collected writings on Velazquez, New Haven and London 2008

(available in Biblioteka Humanistyczna - Collegium Humanisticum, Sygnatura: XIV-418

Metody i kryteria oceniania:

Assessment method: w formie pracy domowej / homework that checks the degree of mastery of the materials presented during the lectures.

Students may choose one of the following two topics and write an essay on it until to the end of the semester (ca. 2021-06-10)

1. Velázquez, Joseph’s bloody coat brought to Jacob, Monasterio de San Lorenzo de El Escorial.

2. Velázquez, Las Hilanderas, Madrid, Museo del Prado

How far do works of art in Italy or works of art from Italy in the royal collections in Spain play a role in Velázquez creations: concerning individual subject matter, the way of composing, pictorial narration, style?

Assessment criteria:

satisfactory- 40%)

plus- 50%;

good - 60%;

good plus- 70%;

very good- 80%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)