Matters of Contemporary Art and the Process of Conservation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-OG-EN-M-L-X |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Matters of Contemporary Art and the Process of Conservation |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty fakultatywne- 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | (tylko po angielsku) Basing knowledge on traditional conservation restoration treatment methods. Basic knowledge on modern and contemporary art. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | (tylko po angielsku) 30 h of lectures about 30 h of preparation for the exam altogether 60 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | (tylko po angielsku) Student knows theoretically new materials implemented in art i the twentieth century. he understands their relation to the conservation treatment. Is possible to analyze "needs" of individual object in terms of the process of its conservation. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (tylko po angielsku) Student knows theoretically new materials implemented in art i the twentieth century. he understands their relation to the conservation treatment. Is possible to analyze "needs" of individual object in terms of the process of its conservation. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | (tylko po angielsku) Names problems connected with the special demands related to works of contemporary art. Proposes guideline solutions of conservation treatment. |
Metody dydaktyczne: | (tylko po angielsku) Lecture, along with discussion of problems illustrated via slide show, including literature examples and practical case studies from the lecturer professional experience. |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) The lecture concentrates on special issues of conservation restoration of contemporary art. |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) As growing number of contemporary object needs more or less deep conservation treatment it is crucial to broaden understanding of the material, technique, their connection with artistic idea, as well as establishing proper methods of conservation. For the reason of totally different material as well as of new philosophy of the work of art in the 20th century. Old solutions established for traditional art are no longer sufficient. Within the lecture attempt will be made to present the evolution of basic materials: supports, pigments, dyes and binders as well as introduction of wholly new materials based on synthetic polymers building modern and contemporary works of art and problems resulting with implementing new non traditional techniques of execution. Some case studies of conservation, as well as of transporting and handling during the exhibition underlining new challenges will be shown as well. Examples will base on literature and in significant part on the own experience gained during working as conservator in the Centre of Contemporary Art in Toruń. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) ALTHÖFER, Heinz Restaurierung moderner Malerei : Tendenzen- Material-Technik GETTINGS, FRED, Polymer painting manual HEUMAN Jackie, From marble to chocolate, The conservation ofmodern sculpture HEUMAN, Jackie Material matters : the conservation of modern sculpture HUMMELEN, Ijsbrand, SILLÉ, Dionne, ZIJLMANS, Marjan, Modern art: who cares? : an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art LEARNER Thomas J. S.,Modern paints uncovered : proceedings from the modern paints uncovered symposium LEARNER, Thomas J. S. Analysis of modern paints MEIKLE, Jeffrey L. American plastics : a cultural history QUYE, Anita, WILLIAMSON, Colin Plastics collecting and conserving ROGERSON, Cordelia GARSIDE, Paul The future of the 20th century : collecting, interpreting and conserving modern materials : postprints MUNOZ VINAS, Salvador, Contemporary theory of conservation SCHWARTZ, Therese Plastic sculpture and collage : designs, materials, methods SEYMOUR, Raymond B. History of polymer science and technology SHASHOUA, Yvonne Conservation of plastics materials science, degradation and preservation |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Oral exam |
Praktyki zawodowe: |
(tylko po angielsku) no |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.