Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

The narrative image from Giotto to Caravaggio. Italian painting (1300-1600)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-OG-EN-NIGC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The narrative image from Giotto to Caravaggio. Italian painting (1300-1600)
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładach – 30 (1 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):


- zapoznanie się ze specjalistyczną literaturą dotyczącą tematyki wykładu w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu – 30 (1 ECTS)


Łącznie: 60 godz. ( 2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Rozpoznaje relacje i zależnośći pomiędzy wydarzeniami oraz zjawiskami historyczno-artystycznymi w różnych okresach przeszłości i w czasach obecnych.


Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu formowania się i ewolucji doktryn artystycznych, gustu i norm estetycznych w perspektywie czasowej.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Komunikuje się w wybranym języku nowożytnym z zastosowaniem terminologii właściwej dla historii sztuki i dziedzin jej pokrewnych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w róznychokresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezalężność i samodzielność własnej myśli.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny (konwencjonalny) – wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

The lectures will focus on the semiotic and artistic principles and methods of narrative composition manifest in main works of painters active in Italy in the period from early Renaissance to early Baroque: Giotto, Masaccio, Leonardo da Vinci, Raffael Michelangelo, Caravaggio.

Pełny opis:

What does link the art of Caravaggio with Giotto? Leon Battista Alberti, Florentine humanist and architect, defines in his treatise (1435) De pictura painting (and in its own way even sculpture) as the visual representation of visual objects. So far natural objects have a hidden interior or backside, painting could even refer to the invisible. Especially the living human body, its mimics, gestures and actions, signalises the properly invisible motions of soul and mind. The beholders judgements on the individual gestures and their meaning depend from his understanding of the respective "situation" that he finds transformed in a fixed composition, offering a certain view on simultaneous motifs. It appeals to the beholder's sense of arrangements, orientations and sequences in human apperceptions and reactions. The work of art seems to simulate living beeings who show their ”true” feelings, thoughts, intentions. In the next step it shows those who conceal their true intentions.

Literatura:

Introductory literature:

Leon Battista Alberti, On Painting. [De pictura, 1435-36] Translated with Introduction and Notes by John R. Spencer, New Haven 1970.

John White, Art and Architecture in Italy 1250-1400, New Haven - London 1993.

Frederick Hartt, History of Italian Renaissance Art: Painting, Sculpture, Architecture, New York 1994.

Sidney J. Freedberg, Painting of the High Renaissance in Rome and Florence, 2 vol., New York 1972.

Sidney J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600, Harmondsworth 1975.

Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600 - 1750, Harmondsworth 1975.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania: egzamin ustny sprawdzający stopień opanowania materiału prezentowanego w trakcie wykładu oraz zawartego w podstawowej literaturze przedmiotu

Kryteria oceniania:

wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)