Ochrona krajobrazu kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-OK-1Z-K-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona krajobrazu kulturowego |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w zajęciach: 30 godz. (1 pkt ETCS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do zajęć, zapoznanie z literaturą i ikonografią: 15 godz. (0,5 pkt ETCS) - przygotowanie do kolokwium: 15 godz. (0,5 pkt ETCS) Łącznie: 60 godz. (2 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - W1: Zna terminologię związaną ze sztuką ogrodową, badaniami i konserwacją ogrodów zabytkowych (K_W04) - W2: Charakteryzuje genezę i kształtowanie się poszczególnych typów ogrodów i form ogrodowych, zna ich uwarunkowania ideowe (K_W04) - W3: Opisuje na poziomie pogłębionym współczesne koncepcje ochrony zabytkowych ogrodów i założeń zieleni oraz rozumie najważniejsze problemy ich badań i ochrony (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - U1: Samodzielnie wyszukuje materiał ikonograficzny z zakresu sztuki ogrodowej (realizacje reprezentatywne dla omawianej na zajęciach epoki) (K_U01) - U2: Wskazuje podstawowe uwarunkowania kulturowe i filozoficzne poszczególnych styli w sztuce ogrodowej (K_U03) - U3: Opisuje przy użyciu fachowego języka od strony formy dzieła sztuki ogrodowej, rozpoznaje ich elementy składowe umiejętnie wiążąc je z poszczególnymi stylami (K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętnie wyznacza kierunki swego rozwoju naukowego (K_K02); - K2: Posiada umiejętność właściwego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, w swych działaniach kieruje się fachową wiedzą (K_K03); - K3: Jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, dostrzega i potrafi ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie (K_K04). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Konwersatorium (kontynuacja w semestrze letnim). Przedmiotem zajęć są dzieje i rozwój sztuki ogrodowej od starożytności do dnia dzisiejszego (w tym: rozwiązań dwudziestowiecznych i przykładów współczesnych realizacji oraz wyników prac konserwatorskich prowadzonych w zabytkowych ogrodach i historycznych założeniach zielonych). Każda z epok poznawana jest według przyjętego klucza: tło filozoficzne/ideowe/kulturowe; cechy charakterystyczne, popularne formy i stałe elementy, przykłady (z uwzględnieniem – tam, gdzie jest to możliwe – realizacji rodzimych). |
Pełny opis: |
Z A G A D N I E N I A (w ramach 30 godz.): 1. ZAGADNIENIA WSTĘPNE; KARTA FLORENCKA: Krótki wstęp do całego kursu, dokumenty doktrynalne (Karta Florencka 1981, Europejska Konwencja Krajobrazowa – 2000 i inne); 2. HISTORIA OGRODÓW – STAROŻYTNOŚĆ: początki ogrodnictwa, Mezopotamia (Babilon i Asyria), Egipt; ogrody antyku: Grecja i Rzym; uwarunkowania, cechy, realizacje; 3. HISTORIA OGRODÓW – ŚREDNIOWIECZE: ogrody klasztorne i zamkowe, ogrody miejskie; uwarunkowania, cechy, warstwy znaczeniowe; realizacje; 4. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY RENESANSOWE (ŚWIAT): ogrody włoskie; uwarunkowania, cechy, elementy przestrzenne, realizacje; 5. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY REESANSOWE (POLSKA): uwarunkowania, cechy, realizacje; 6. HISTORIA OGRODÓW – BAROK I ROKOKO (ŚWIAT): ogrody francuskie; uwarunkowania, cechy, elementy przestrzenne, realizacje; założenia urbanistyczno-ogrodowe i krajobrazowo-ogrodowe; 7. HISTORIA OGRODÓW – BAROK I ROKOKO (POLSKA): uwarunkowania, cechy, realizacje; 8. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY KRAJOBRAZOWE: ogrody angielskie; nurty – krajobrazowe, romantyczne, sentymentalne; uwarunkowania, cechy, elementy przestrzenne, realizacje; 9. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY XIX i XX w.: ogólna charakterystyka, ogrody publiczne: parki, skwery, planty, ogrody jordanowskie, parki zdrojowe, ogrody wystawowe; uwarunkowania, cechy, realizacje; 10. OGRODY INNYCH KRĘGÓW KULTUROWYCH: ogrody Chin, styl japoński, ogrody na kontynencie amerykańskim, ogrody islamu; uwarunkowania, cechy, realizacje; 11./12. METODOLOGIA BADAŃ HISTORYCZNYCH OGRODÓW I ZAŁOŻEŃ ZIELENI, RODZAJE ZNISZCZEŃ, DZIAŁANIA KONSERWATORSKIE, OPRACOWANIA I DOKUMENTACJE KONSERWATORSKIE: (przykłady, zakres itp.) – ogrody, parki, cmentarze... 13. DZIAŁANIA KONSERWATORSKIE W OGRODACH ZABYTKOWYCH: przykłady 14. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE |
Literatura: |
L I T E R A T U R A P O D S T A W O W A: J. Bogdanowski, Polskie ogrody ozdobne, Warszawa 2000. J. Bogdanowski, Polska sztuka ogrodowa. Krótka historia kompozycji i rewaloryzacji, Kraków 1999. G. Ciołek, Ogrody polskie (uzup. J. Bogdanowski), Warszawa 1978. P. Hobhouse, Historia ogrodów, Warszawa 2005. L. Majdecki, Historia Ogrodów, Warszawa 2010. L. Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, Warszawa 1993. A. Mitkowska, K. Łakomy, K. Hodor, Historia ogrodów europejskiego kręgu kulturowego, cz. I i II, Kraków 2012-2013. T. Wengel, The art of gardening through the ages, Leipzig 1987. L I T E R A T U R A U Z U P E Ł N I A J Ą C A: K. Dąbrowską-Budziło, Genius loci jako potencjalne źródło inspiracji dla kształtowania krajobrazu, [w:] Niematerialne wartości krajobrazów kulturowych, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, nr 15, Sosnowiec 2011, ss. 227-235. D. Lichaczow, Poezja ogrodów. O semantyce stylów ogrodowo-parkowych, przeł. K. Sakowicz, red. nauk. J. Trzynadlowski, Wrocław 1991. K. Łakomy, Genius loci w sztuce ogrodowej (aspekty historyczne i współczesne), Czasopismo Techniczne, 2010, Architektura, z. 5-A, ss. 5–11. A. Różańska, L. Krogulec, J. Rylke, Historia architektury i sztuki ogrodowej, Warszawa 2008. M. Szafrańska, Człowiek w renesansowym ogrodzie, Kraków 2011. M. Szafrańska, Ogród. Forma – symbol – marzenie, Warszawa 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana na podstawie: - oceny z pisemnego kolokwium: W1-W3, U1-U2, K1 (aktywność na zajęciach może być premiowana podniesieniem ostatecznej oceny o 0,5 stopnia – U3, K1-K3). Obecność: dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności; przy przekroczeniu: prezentacja; nieusprawiedliwione powyżej połowy – brak zaliczenia. Kryteria oceniania: ndst – 0 – 10 pkt (0% - 50%) dst- 10,5 - 12 pkt (51 - 61%) dst plus- 12,5 – 13,5 pkt (62 - 69%) db- 14 - 16 pkt (70 - 81%) db plus- 16,5 – 17,5 pkt (82 -89%) bdb- 18 - 20 pkt (90% - 100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Jagiełło | |
Prowadzący grup: | Daria Jagiełło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w formie stacjonarnej. Zajęcia styczniowe - w formie zdalnej (Moodle). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Jagiełło | |
Prowadzący grup: | Daria Jagiełło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Jagiełło | |
Prowadzący grup: | Daria Jagiełło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.