Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Organizacja budownictwa i proces budowlany w ujęciu historycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PBUD-2Z-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Organizacja budownictwa i proces budowlany w ujęciu historycznym
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n1)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( w godz.):

- udział w wykładach (konwersatoriach) – 20


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (w godz.):

- wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość 20

- czytanie literatury - 10

- przygotowanie do egzaminu - 10


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)




Efekty uczenia się - wiedza:

K_W09. Student lepiej i głębiej rozumie zagadnienia związane z dawnym procesem projektowania budowli, dawnym procesem budowlanym i rozwojem technik budowlanych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U13. Student nabywa umiejętność prawidłowej interpretacji wyników analizy zabytkowej substancji budowlanej i formułowania wniosków w trakcie tzw. badań architektonicznych. Umiejętność ta, ma z kolei zasadniczy wpływ na właściwe formułowanie przesłanek służących programowaniu prac konserwatorskich.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01: Ma świadomość złożoności działań ludzkich związanych ze wznoszeniem budynków

K_K02: Posiada umiejętność oceny czy roboty prowadzone w trakcie prac remontowych i konserwatorskich przy zabytkach są wykonywane poprawnie, co pozwala mu na pełnienie ograniczonych nadzorów


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca :

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Skrócony opis:

Zajęcia mają zapoznać studentów z wiedzą dotyczącą warunków gospodarczych, technologiczno-technicznych, organizacyjnych i artystycznych składających się na historyczny kontekst procesów budowlanych.

Pełny opis:

Budownictwo i architektura. Czynniki kształtujące architekturę. Organizacja i finansowanie budowy. Rola architekta (Baumeister). Rola inwestora (Bauherr). Organizacje budowlane. Przepisy i regulacje budowlane. Prawo budowlane.

Przebieg procesu budowy: gromadzenie i produkcja materiałów, wybór miejsca, prace fundamentowe, wznoszenie murów, sklepień i stropów, prace wykończeniowe. Organizacją warsztatu budowlanego i wykwalifikowanych sił związanych z budownictwem. Tania siła robocza i jej formy organizacyjne. Nadzór budowlany. Warunki socjalno-bytowe. Zima na budowie.

Organizacja i ewolucja warsztatu kamieniarskiego i murarskiego. Kamień, kamieniołomy, kamieniarstwo. Ceglarstwo, cegielnie, ceramika budowlana. Surowce ceglarskie. Glazura. Transport, rusztowania. Drewno, ciesielstwo, stolarstwo budowlane. Papier, skóra, materiały sztuczne w budownictwie. Farby budowlane. Wapno i gips, stiuki, sztukatorstwo. Żelazo, żeliwo i stal oraz inne metale w budownictwie. Hutnictwo, kowalstwo i odlewnictwo. Ołów w budownictwie. Zastosowanie miedzi i jej stopów: brązu, spiżu, mosiądzu. Cynk, złoto, aluminium. Hutnictwo szkła. Szklarstwo. Szkło budowlane. Cement, beton, konstrukcje betonowe. Zarys historii produkcji cementu. Cementy starożytne. Rodzaje cementów. Beton. Konstrukcje betonowe. Wczesne i znacząco ważne przykłady zastosowania betonów oraz betonów zbrojonych,

Literatura:

a). Literatura podstawowa

1. Arszyński Marian, O problemach kolorystyki fasad, Zeszyty Naukowe UMK, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, I, 1966, s. 151-167.

2. tenże, Technika i organizacja budownictwa ceglanego w Prusach w końcu XIV i w pierwszej połowie XV wieku, Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. 9, 1970, s. 7-139.

3. tenże, Budownictwo warowne zakonu krzyżackiego w Prusach, Toruń 1995, ss. 269.

4. tenże, Budownictwo [w:] Zakon krzyżacki w Prusach, Toruń, 2005,s.123-144.

5. tenże, Stosunki między zakonem krzyżackim a społeczeństwem w świetle rozważań nad organizacją budowy kościołów parafialnych w Prusach [w:] Zakon krzyżacki a społeczeństwo państwa w Prusach, Toruń 2000, s. 165-184.

6. tenże, Drewno jako budulec w Prusach krzyżackich - przyczynek do badań nad rolą drewna w budownictwie średniowiecznym [w:] Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, Toruń 2005, s.95 - 111.

7. Binding Günther, Baubetrieb im Mittelalter, Darmstadt 1993.

8. Du Colombier, P. Les Chantiers des Cathedrales, Paris 1973.

9. Frazik J. T, Organizacje architektoniczno budowlane w Europie w okresie średniowiecza, Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, t. LX, 1975, s. 137 - 153.

10. Gimpel Jean, Jak budowano w średniowieczu, Warszawa 1968.

11. Kąsinowski Antoni, Podstawowe zasady murarstwa gotyckiego na Pomorzu Zachodnim, Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. 10, 1970, s. 47 - 131

12. Małachowicz Edmund, Problemy konserwacji średniowiecznej faktury i polichromii architektonicznej we Wrocławiu, Ochrona Zabytków, 1965.

13. Schaaf Ulrich, Systemy ciesielskich znaków montażowych jako źródło wiedzy o warsztacie ciesielskim i autentycznej substancji zabytku na przykładzie Kościoła Pokoju w Świdnicy [w:] Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, Toruń 2005, s. 113 - 134.

14. Świechowski Zygmunt, Wczesne budownictwo ceglane w Polsce, Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. 1, 1961.

15. tenże, Czy istniały strzechy budowlane?, Przegląd Historyczny, t. 54, 1963, s. 666-670.

16. Wyrobisz Andrzej, Średniowieczne cegielnie w większych ośrodkach miejskich w Polsce, Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. 1, 1961.

17. tenże, Czy istniały strzechy budowlane. Z zagadnień organizacji rzemieślników budowlanych w średniowieczu, Przegląd Historyczny, t. 53, 1962, s. 745-759.

18. tenże, Budownictwo murowane w Małopolsce w XIV i XV w., Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, t. 3, 1963.

b). literatura uzupełniająca

czasopiśmiennictwo z zakresu zabytkoznawstwa, konserwatorstwa oraz historii sztuki: Biuletyn Historii Sztuki, Spotkania z Zabytkami, Mówią Wieki, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, Wiadomości Konserwatorskie, Renowacje

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- egzamin końcowy pisemny

- kolokwium zaliczające w formie testu po każdym semestrze

- punktowanie aktywności na zajęciach

- prezentacja przez studentów wybranej literatury

Kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny (w formie testu )

ndst – poniżej 40 % dobrych odpowiedzi

dst – 40 - 50 % dobrych odpowiedzi

dst plus – 50 - 60 % dobrych odpowiedzi

db - 60 – 70 % dobrych odpowiedzi

db plus - 70 – 80 % dobrych odpowiedzi

bdb – powyżej 80 % dobrych odpowiedzi

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium

ndst – poniżej 40 % dobrych odpowiedzi

dst – 40 - 50 % dobrych odpowiedzi

dst plus – 50 - 60 % dobrych odpowiedzi

db - 60 – 70 % dobrych odpowiedzi

db plus - 70 – 80 % dobrych odpowiedzi

bdb – powyżej 80 % dobrych odpowiedzi

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)