Pracownia konserwacji i restauracji elementów snycerskich i ram
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKES-5Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji i restauracji elementów snycerskich i ram |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Od studenta wymaga się wiadomości, które były przedmiotem prowadzonego na II roku wykładu, poświęconego problematyce konserwacji i restauracji rzeźby polichromowanej, poszerzone o wiedzę i umiejętności praktyczne zdobyte w trakcie zajęć dotyczących konserwacji i restauracji tego rodzaju zabytków. Rozpoczynając pracę powinien potrafić określić stan zachowania obiektu, jego potrzeby konserwatorskie i zasugerować kolejność planowanych działań. Mając już pewną wiedzę na temat stosowanych metod i środków powinien potrafić zasugerować odpowiednie i uzasadnić proponowany wybór. |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe 60 praca własna studenta pogłębianie wiedzy, przygotowanie do zajeć 30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności; K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków; K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich; K_W06 zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków; K_W07 zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki; K_W08 zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków; K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych; K_W12 zna podstawy fotografii i technik dokumentacji dzieł sztuki, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich; K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku,określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich; K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnianiem oryginału i warstw wtórnych; K_U03 potrafi określić główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku; K_U04 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego; K_U05 posiada umiejętność wykonania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich; K_U06 potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków; K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków; K_U08 potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych K_U09 - posiada umiejętność opracowania kompleksowego dokumentacji konserwatorskiej K_U13 - potrafi wykorzystywać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych K_U14 - potrafi wykorzystywać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich K_U16 - umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich K_U17 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach K_U22 - potrafi przedstawiać wyniki swojej pracy w postaci multimedialnej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K02 - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K03 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K04 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich K_ K05 - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K06 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania K_K07 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego K_K08 - rozumie znaczenia kształtowania estetyki dzieła jako wynik prac konserwatorsko-restauratorskich |
Literatura: |
Bjerre H., Frame state of the art, Kopenhaga 2008. Ford & Mimmack, The art and science of gilding. A handbook of information for picture framer, Rochester, Nowy Jork 1909. Huckel A., Picture Frame in the Nineteenth Century, (w:) Gilded Wood, Conservation and History, Madison, Connrcticut 1991. Mielniczuk T., Grzegorzewski B., Historia ramy do obrazu, Warszawa 1977. Payne J., Framing Nineteenth Century Picture Frames 1837-1935, Victoria Australia 2007. Raszewski Z., Zabojszcz W., Masy wyciskowe i gipsy, Katowice 2010. Sierszynska U., Uzupełnienia ubytków pozłoty w ramach złoconych, praca magisterska, ZKMiRP UMK, Toruń 1983 maszynopis dostępny w archiwum ZKMiRP. Stachera J., Materiały stosowane do uzupełniania powierzchni srebrzonych. [w:] Badania Technologii i technik Malarskich, Konserwacja Dzieł Sztuki, Kopia, Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi pod redakcją Justyny Olszewskiej-Świetlik, UMK Toruń 2007, s. 203-221. Stachera J., Werniksy i lakiery barwne do ochrony powierzchni posrebrzonych, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, nr 3 – 4, 2004, s. 18 – 25. Swaczyna I. Meble naprawa i odnawianie, Warszawa 1995 . Wantuch-Jarkiewicz K., Renesansowa rama z Muzeum Narodowego w poznaniu. Analiza stylistyczna prób rekonstrukcji brakujących elementów, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 209-222. Wantuch-Jarkiewicz K., Rama do obrazu w służbie kształtowania wnętrza, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIX, Toruń 2010, s. 85-89. Wantuch-Jarkiewicz K., Złocone ramy do obrazów: konserwacja i restauracja w zarysie, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XL, Toruń 2011, s. 275-284. Wantuch-Jarkiewicz K., Ramy do obrazów: cechy konstrukcji i dekoracji, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 209-249. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z dwóch semestrów cyklu dydaktycznego. Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich. Pod uwagę brana jest również obecność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Kinga Szczepińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Obowiązuje literatura dotycząca konserwacji i restauracji zabytków drewnianych, a także podana przy podstawowych informacjach o przedmiocie. Obiekty, będące przedmiotem prac na zajęciach, wymagają dopełnienia literatury o pozycje im dedykowane. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera, Kinga Szczepińska | |
Prowadzący grup: | Jacek Stachera, Kinga Szczepińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Obowiązuje literatura dotycząca konserwacji i restauracji zabytków drewnianych, a także podana przy podstawowych informacjach o przedmiocie. Obiekty, będące przedmiotem prac na zajęciach, wymagają dopełnienia literatury o pozycje im dedykowane. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.