Pracownia kopii malarstwa średniowiecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKMŚ-4Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia kopii malarstwa średniowiecznego |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w dziedzinie technologii i technik malarstwa średniowiecznego – przygotowywania podobrazia, zaprawy, technik pozłotniczych, przenoszenia rysunku i opracowania warstwy malarskiej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe:45 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:30 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie pracy na zaliczenie wraz dokumentacją):30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05-posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich PJA_W02,XJA-W02 K_W09 -posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych AJA_W04 K_w10 -posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego AJA_W05 K_W11- zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych AJA_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych.AJA_U02, XJA_U02 K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki zabytków. XJA_U05 K_U10rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. AJA_U08 K_U15potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w celu wykonania kopii technologiczno-konserwatorskiej zabytku. AJA_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji. AJA_K01,HJA_K01, K_K04 świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich HJA_K02 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa północnego i środkowoeuropejskiego, nabycie umiejętności malowania oraz wykonania pozłoty według tradycyjnych zasad |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocłąw 1966, 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie wykonanej kopii malarskiej wraz z dokumentacją opisująca sposób wykonania kopii wg schematu, aktywnego uczestnictwa w zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Prowadzący grup: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa północnego i środkowoeuropejskiego, nabycie umiejętności malowania oraz wykonania pozłoty według tradycyjnych zasad |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Literatura podstawowa: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Prowadzący grup: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa północnego i środkowoeuropejskiego, nabycie umiejętności malowania oraz wykonania pozłoty według tradycyjnych zasad |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Literatura podstawowa: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Prowadzący grup: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa północnego i środkowoeuropejskiego, nabycie umiejętności malowania oraz wykonania pozłoty według tradycyjnych zasad |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Literatura podstawowa: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.