Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia konserwacji-restauracji malarstwa na papierze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PKRM-4Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia konserwacji-restauracji malarstwa na papierze
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Pozytywne zaliczenie przedmiotów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, specjalności Konserwacja Papieru i Skóry na kursie od I do III roku studiów oraz objętych programem wakacyjnych ćwiczeń terenowych.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:135 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.):

- systematyczne przygotowanie studenta do zajęć - 10 godz.

- opracowanie projektu konserwatorskiego, wykonanie dokumentacji konserwatorskiej – 20 godz.

Łącznie: 195 godz. (6 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - posiada podstawową wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z tworzeniem projektu konserwatorskiego dotyczącego konserwacji i restauracji zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym - K_W01;

W2 - wykazuje zrozumienie relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów obejmujących tematykę konserwacji zabytków na podłożach papierowych z kolorową warstwą medium, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla tworzenia projektu konserwatorskiego dla tego typu zabytków (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.) - K_W02;

W3 - ma bazową wiedzę teoretyczną i praktyczną wiążącą się ze specyfiką oraz metodyką działań i zbiegów konserwatorskich przeprowadzanych na zabytkowych obiektach z barwną warstwa medium na podłożach papierowych - K_W03;

W4 - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków objętych zajęciami i współczesnych materiałów konserwatorskich- K_W04;

W5 - posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji w zakresie omawianej grupy zabytków oraz wykorzystywanych materiałów konserwatorskich - K_W05;

W6 – posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik rzemieślniczych i artystycznych stosowanych w dzieł sztuki i innych zabytkach z kolorową warstwą medium na podłożach papierowych K_W09;

W7 - zna podstawy fotografii i technik dokumentacji zabytkowej tej grupy zabytków, badań i procesów konserwatorskich-restauratorskich K_W12;

W8 - ma konieczną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wymaganej podczas przeprowadzania zabiegów konserwatorskich - K_W13;


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 – potrafi przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania wybranych zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.), określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich uwzględniając specyfikę tych zabytków– K_U01;

U2 - jest zdolny określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych tegoż zabytku - K_U02;

U3 - potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku i zasad etyki konserwatorskiej obowiązujących w danym kręgu kulturowym - K_U03;

U4 - posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego obejmującego zabytki z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym - K_U04;

U5 - posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich i restauratorskich przewidzianych projektem dla zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym - K_U05;

U6 - potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię tego rodzaju zabytków - K_U06;

U7 - posiada umiejętność opracowania dokumentacji konserwatorskiej K_U09;

U8 - umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji przydzielonych w trakcie zajęć prac konserwatorskich – K_U16;

U9 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych, jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach - K_U17;

U10 - ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w wykładanym zakresie K_U19;

U11 - posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień konserwacji-restauracji i ochrony zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym K_U21.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 -  ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.), ich unikatowości i obowiązku respektowania specyficznych dla kręgu kulturowego zabytku wartości w procesie konserwacji-restauracji - K_K01;

K2 - ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich-restauratorskich - K_K02

K3 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - K_K03

K4 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich - K_K04;

K5 - poznał ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich tej grupy zabytków - K_K05;

K6 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K_K06;

K7 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego zabytków pochodzących z różnych okresów czasu oraz kręgów kulturowych - K_K07;

K8 - rozumie doniosłe znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich przeprowadzanych przy zabytkach z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym - K_K08


Metody dydaktyczne:

Case study – wykonanie przez studenta projektu konserwatorskiego oraz dokumentacji dla danego zabytku; problemowe dyskusje inicjujące i podsumowujące przeprowadzone działania konserwatorskie-restauratorskie; praktyczne ćwiczenia w realizacji zabiegów konserwatorskich-restauratorskich wykonywane indywidualnie i zespołowo.

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- projektu
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką związaną z konserwacją i restauracją zabytków z kolorową warstwą medium plastycznego na podłożu papierowym (akwarele, pastele, tempery, grafiki kolorowe i kolorowane, oleodruki, mapy, tapety itp.). W ramach zajęć zaplanowane jest praktyczne wykorzystanie wiadomości zdobytych na wykładach i ćwiczeniach.

W bloku zajęć kursowych student indywidualnie lub w zespole wykonuje konserwację obiektu zabytkowego po opracowaniu, w ścisłej współpracy z prowadzącym zajęcia, projektu prac konserwatorskich i restauratorskich, w którym uwzględnia technikę wykonania, stan zachowania i przyczyny zniszczeń zabytku, określa metodę konserwacji, rodzaj stosowanych materiałów i środków. Do konserwacji przystępuje po akceptacji programu. Konserwacja realizowana jest pod nadzorem prowadzącego. Współuczestniczy w zespołowej pracy konserwatorskiej przy skomplikowanych pracach konserwatorskich (np. wielkowymiarowe dublaże, punktowania itp.).

Pełny opis:

Studenci pod kierunkiem prowadzącego zajęcia podejmują prace konserwatorsko - restauratorskie obiektów z barwną warstwą malarską, również konserwację nietypowych ze względu na wielkość i/lub technikę wykonania obiektów na podłożu papierowym: wieloarkuszowych map, tapet, pastelu, akwareli, oleodruków, projektów na kalce technicznej itp.

W ramach zajęć zaplanowane jest praktyczne wykorzystanie wiadomości zdobytych na wykładach i ćwiczeniach (I-III rok studiów) dotyczących metodyki konserwacji-restauracji zabytków na papierze, technologii papieru, dokumentacji konserwatorskiej oraz pracowniach artystycznych. Uzyskane w ramach zajęć umiejętności i wiedza zostaną wykorzystane i pogłębione w trakcie zajęć kursowych na kolejnych latach studiów (Pracownia Konserwacji Zabytków Orientu, Pracownia konserwacji Zabytków - dyplom)

Blok zajęć przewiduje opracowanie projektu konserwatorskiego dla wybranego obiektu w tym m.in. opis stanu zachowania konkretnego obiektu; dokumentację fotograficzną zabytku przed, w trakcie prac i po konserwacji; analizę techniki wykonania obiektu z przeprowadzeniem niezbędnych badań; opracowanie programu postępowania konserwatorskiego, który po przeprowadzeniu koniecznych testów, a także dyskusji z prowadzącym zajęcia oraz zespołem studentów biorących udział w zajęciach może być realizowany.

W ramach pracowni studenci wykonują podstawowe badania rozpoznania techniki i stanu zachowania zabytku: min. testy odporności na wodę i inne rozpuszczalniki, badania właściwości optycznych, stopnia zakwaszenia podłoża papierowego, zniszczeń mikrobilogicznych itd. Studenci realizują przyjęty program konserwatorski praktycznie wykonując szereg zróżnicowanych zabiegów: np. oczyszczanie zabytku wytypowaną metodą, przygotowanie i przeprowadzenie zabiegów usuwania zaplamień i mycia, odkwaszanie, wzmacnianie strukturalne lub powierzchniowe podłoża papierowego, konsolidacja warstwy barwnej z doborem właściwych materiałów oraz technik aplikacji, uzupełnianie ubytków i scalanie kolorystyczne warstwy malarskiej, itp.).

W wielu przypadkach studenci zobligowani są do zaprojektowania właściwego sposobu oprawy przeznaczonej do bezpiecznego przechowywania lub ekspozycji obiektu zabytkowego, opcjonalne wykonanie lub opracowanie zaleceń dla wykonawcy tejże oprawy (zasady oprawy obrazu w ramie, passe-partout, łączenie obiektów wieloarkuszowych, napinanie na krosna, panele itp).

Każdy student prowadzi dzienniczek prac konserwatorskich oraz opracowuje opisową, a także fotograficzną dokumentację prac konserwatorskich i restauratorskich na bazie schematu dokumentacji. Przygotowuje drukowany egzemplarz dokumentacji konserwatorskiej dla właściciela zabytku oraz wersję elektroniczną do archiwum katedry.

Konserwacja - restauracja realizowana obiektów zabytkowych jest prowadzona pod ścisłym nadzorem i przy współudziale prowadzącego zajęcia.

Literatura:

Dokumentacje prac konserwatorskich oraz prace magisterskie (zasób Biblioteki ZKPiS).

Daniels V.D., Shashoua R.,

The Effect of Gum Arabic Solubility on the Washing of Watercolours, ICOM Committee for Conservation, 10th Triennial Meeting Washington 1993, Paryż 1993, s.442-447

Hummelen, IJsbrand M. C. (Editor); Sillé, Dionne (Editor); and Zijlmans, Marjan (Editor)

Modern art: who cares?: an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art.

Book. Archetype, London (2005)

Karbowska-Berent J.,

Geneza foksingu w świetle badań chemików, biologów i konserwatorów zabytków, Bibliotheca Nostra, Śląski Kwartalnik Naukowy, Katowice 2017; 1 (47) 2017, s. 125-138

Bartl, Benjamin; Mašková, Ludmila; Paulusová, Hana; Smolík, Jiří; Bartlová, Lenka; and Vodička, Petr

The effect of dust particles on cellulose degradation.

Studies in conservation 61, no. 4 (2016 Jul), pp. 203-208

Cannon, Alice

Water-resistant adhesives for paper, 1870-1920.

Journal of the Institute of Conservation 38, no. 1 (2015), pp. 92-106

Wöllner, Annine; and Brückle, Irene

Honeycomb panels for treatment and vertical storage of large paper objects.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 199-207

Zappala M. P.,

Modified Starches for Library and Archive Conservation Effect on Paper, International Conference on Conservation and Restoration of Archive and Library Materials, Erice 1996,s.761-775

Harrold, Jillian; Schmuecker, Emma; and Wyszomirska-Noga, Zofia

The treatment of two WWII maps from the Map Room in the Churchill War Rooms.

Journal of the Institute of Conservation 39, no. 2 (2016), pp. 133-144

Wójciak, Adam

Washing, spraying and brushing: a comparison of paper deacidification by magnesium hydroxide nanoparticles.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 36, no. 1 (2015), pp. 3-23

Burns, Thea; and Roy, Ashok

A passion for portraits: Elizabeth Cay's pastels.

Studies in conservation 59, no. 5 (2014 Sep), pp. 279-28

Kosek, Joanna; I'Anson, Stephen; Tindal, Alec; Daniels, Vincent; and Sandy, Mark

Model discoloured paper for analysis of aqueous washing and other conservation processes.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 35, no. 1 (2014), pp. 47-80

Smuts, Sigourney

Diagnosis and decision making for current oxidative and reductive bleaching treatments used on paper.

CeROArt: conservation, exposition, restauration d'objets d'art (2014) [English w. English, French summaries]. 11 p.

Ruiz Molina, Marina

The conservation of Tiffany Studios drawings: cases of complex paper reconstruction.

The Book & Paper Group annual 33 (2014), pp. 60-70

Voßkamp, Friederike

Preservation of pastels: a comparative study on museum preservation practice in France, Germany and Austria.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 34, no. 1 (2013), pp. 45-66

PENELOPE BANOU, ATHENA ALEXOPOULOU, BRIAN W. SINGER,

Investigating the Effect of Oil Medium on the Paper Supports of Works of Art. A Discussion on Factors, Mechanisms and Effects involved ,ERC Newsletter ,1/2016 April 2016, pp.4-12

http://www.restauratorenohnegrenzen.eu/erc/Publications/documents/ERC%20Newsletter_1_2016.pdf

Zofia Wyszomirska-Noga

Zastosowanie Funori w konserwacji sztuki współczesnej, na przykładzie konserwacji obrazu – tapety wykonanego przez Damiena Hirsta, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 391-402

Lesia Dzendzeluk, Liubow Loda

Metody konserwacji-restauracji oleodruków, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika , Toruń 2016, s.89-96

Tina Grette Poulsson,

Retouching of Art on Paper, Archetype Books 2008

Zasady postepowania
z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym, OCHRONA ZBIORÓW Seria wydawnicza Narodowego Instytutu Muzealnictwa
i Ochrony Zbiorów
oraz Muzeum Narodowego w Krakowie, z.1, 2012.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Arslanoglu, J.

Aquazol as used in conservation practice.

WAAC newsletter 26, no.1 (January 2004), pp. 10-15

Burgess H.,

The stabilization of cellulosis fibres by borohydride derrivates, ICOM Comitette for Conserwation Preprints, 9th Triennal Meeting, Dresden 1990, s. 447-52

Carlyle L., Townsend J., Hacney S.,

Triamonium citrate, an investigation into its application for surface cleaning. Dirt and Pictures Separated, 1990,s.44-48

Durovic M., Zelinger J.,

Chemical Process in the Bleaching of Paper in Library and Archival Collections, Restaurator 1993, 14,s. 78-101

Keyes K.M.,

Alternatives to conventional methodos of reducing discoloration in works of art on paper, International Conference on the Conservation of Library and Archive Materials and the Graphic Arts, London 1987, s.49-55

Meyer, Fabienne; and Volland, Gerhard

A new housing concept for the Karl Friedrich Schinkel collection: chemical and mechanical aspects.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 38, no. 1 (2017), pp. 1-31 [English w. English, French, German summaries]. 13 color figs., 1 table, refs., list of materials and suppliers

Smith, Theresa J.; and Burns, Thea

Cut and tape: Marguerite Yourcenar's emendations to a typescript of L'Œuvre au noir.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 38, no. 1 (2017), pp. 87-105 [English w. English, French, German summaries]. 7 color figs., 1 table, refs., list of materials and suppliers

Pataki-Hundt, Andrea; and Hummert, Eva

Colour stability of natural adhesives: light ageing of adhesive films and colour changes of pigment layers after aerosol application.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 2 (2016), pp. 137-156

Gautier, Anne Laure

Étude comparative de la résistance à l'abrasion de trois fixatifs utilisés comme consolidant de techniques graphiques.(Comparative study of the abrasion resistance of three fixatives used as consolidants for graphic art objects)

CeROArt: conservation, exposition, restauration d'objets d'art (2016)

Bonelli, Nicole; Chelazzi, David; Baglioni, Michele; Giorgi, Rodorico; and Baglioni, Piero

Confined aqueous media for the cleaning of cultural heritage: innovative gels and amphiphile-based nanofluids.in Book. Nanoscience and cultural heritage. Dillmann, Philippe; Bellot-Gurlet, Ludovic; and Nenner, Irène (Editors). Atlantis Press, Paris, France (2016) pp. 283-311

Wöllner, Annine; and Brückle, Irene

Honeycomb panels for treatment and vertical storage of large paper objects.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 199-207

Sladkevich, Sergey; Dupont, Anne-Laurence; Sablier, Michel; Seghouane, Dalila; and Cole, Richard B.

Understanding paper degradation: identification of products of cellulosic paper decomposition at the wet-dry "tideline" interface using GC-MS.

Analytical and bioanalytical chemistry 408, no. 28 (2016 11), pp. 8133-8147

Smith, Margit J.

White gloves, required--or not?.

Care and conservation of manuscripts 15 (2016), pp. 37-52

Smith, Theresa J.; Brückle, Irene; and Meyer, Fabienne

Large custom mount for a drawing on tracing paper.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 209-220

Mohideen-Rubitzko, Klaus; Baatz, Wolfgang; and Eyb-Green, Sigrid

A mounting support construction for a paper-caché bust.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 221-235

Harrold, Jillian; Schmuecker, Emma; and Wyszomirska-Noga, Zofia

The treatment of two WWII maps from the Map Room in the Churchill War Rooms.

Journal of the Institute of Conservation 39, no. 2 (2016), pp. 133-144

Shaban, Nadia Zaki; Darouish, Sawsan Said; and Salah, Taha Ayman

Experimental study on the cleaning of foxing spots on the old paper manuscripts using natural products.

International journal of conservation science 7, no. 4 (2016 Dec), pp. 1023-1030

Caminiti, Ruggero; Campanella, Luigi; Plattner, Susanne Heidi; and Scarpellini, Eleonora

Effects of innovative green chemical treatments on paper: can they help in preservation?.

International journal of conservation science 7, no. special 1 (2016), pp. 247-258

Petrella, Greta; Mazzuca, Claudia; Micheli, Laura; Cervelli, Eleonora; De Fazio, Deborah; Iannuccelli, Simonetta; Sotgiu, Silvia; Palleschi, Giuseppe; and Palleschi, Antonio

A new sustainable and innovative work for paper artworks cleaning process: gellan hydrogel combined with hydrolytic enzymes.

International journal of conservation science 7, no. special 1 (2016), pp. 273-280

Thomas, Tessa; and Weir, Joan

Affichomanie: retracing the history and practice of lining Belle Époque posters with fabric.

The Book & Paper Group annual 34 (2015), pp. 90-102

Archakova, Julia G.

Unity in diversity basic principles, methods, and techniques of graphics restoration.

European journal of science and theology 11, no. 2 (2015 Apr), pp. 5-14

Kogou, Sotiria; Lucian, Andrei; Bellesia, Sonia; Burgio, Lucia; Bailey, Kate; Brooks, Charlotte; and Liang, Haida

A holistic multimodal approach to the non-invasive analysis of watercolour paintings.

Applied physics. A, Materials science & processing 121, no. 3 (2015 Nov), pp. 999-1014

Noehles, Martina; and Niehus, Lena

Mounting works on paper with neodymium magnets.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 35, no. 3-4 (2014), pp. 231-248

Korbel, Barbara

Mounting paper objects for the permanent exhibition at the German Historical Museum Berlin.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 35, no. 3-4 (2014), pp. 249-264

Smuts, Sigourney

Diagnosis and decision making for current oxidative and reductive bleaching treatments used on paper.

CeROArt: conservation, exposition, restauration d'objets d'art (2014) [English w. English, French summaries]. 11 p.

Ruiz Molina, Marina

The conservation of Tiffany Studios drawings: cases of complex paper reconstruction.

The Book & Paper Group annual 33 (2014), pp. 60-70

Beauchamp, Marie-Lou

The use of cyclododecane as a temporary fixative for loose surface media on paper to allow mechanical conservation treatments.

Thesis. Master's thesis. Queen's University, Kingston, Ontario, Canada (2014

Turgeon-Brunet, Emily

Removing polymerized linseed oil and aged olive oil stains from paper using three prepared solutions and Image result for Shout Triple Acting Stain Remover.

Thesis. Master's thesis. Queen's University, Kingston, Ontario, Canada (2014)

Velzen, Bas van

Using warm cellulose ethers to soften water-based adhesives.

Journal of paper conservation: IADA reports = Mitteilungen der IADA 15, no. 2 (2014), pp. 39

Phan Tan Luu, Claire; and Christoforou, Dionysia

Materials and equipment: tape removal tools.

Journal of paper conservation: IADA reports = Mitteilungen der IADA 15, no. 1 (2014), pp. 37-38

Možina, Klementina; Možina, Klemen; and Bračko, Sabina

Non-invasive methods for characterisation of printed cultural heritage.

Journal of cultural heritage 14, no. 1 (2013 Jan-Feb), pp. 8-15

Voßkamp, Friederike

Preservation of pastels: a comparative study on museum preservation practice in France, Germany and Austria.

Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 34, no. 1 (2013), pp. 45-66

Sławomir A. Kamiński

Obrazy kaligraficzne Aleksandra Kobzdeja w świetle prac i badań prowadzonych
przy cyklu Pejzaże abstrakcyjne, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s.131-144

Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna A. Cybulska, Tomasz Kozielec

Zagadnienia techniczne i konserwatorskie na wybranych przykładach współczesnych obrazów na podobraziach tekturowych, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 231-256.

Irene Brückle | Maike Schmidt | Eva Hummert | Elisabeth Thobois

Removable Loss Integration in the Re - Treatment of Robert Delaunay‘s Three Graces, Study for “The City of Paris” at the Albertina, Vienna, Paper Conservation: Decisions & Compromises, red. Lieve Watteeuw and Christa Hofmann, ICOM-CC Graphic Documents Working Group Interim Meeting | Vienna 17 – 19 April 2013, s.69-71.

Valentine Dubard

The Restoration of Cartoons
at the Department of Drawings and Prints in the Louvre, Paper Conservation: Decisions & Compromises, red. Lieve Watteeuw and Christa Hofmann, ICOM-CC Graphic Documents Working Group Interim Meeting | Vienna 17 – 19 April 2013 s. 80-83

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę

Warunki zaliczenia: przedstawienie dokumentacji opisowej i fotograficznej realizowanego zadania - projektu konserwatorskiego, oraz jego krótka prezentacja; prowadzenie dziennika prac konserwatorskich; weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć, ocena prac wykonanych w trakcie zajęć i zadań poleconych przez prowadzącego – ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokładność i estetykę pracy; zaangażowanie; umiejętność dobrej organizacji pracy i efektywnego wykorzystywania materiałów; umiejętność pracy w zespole; obecność na zajęciach (dozwolone max. dwie usprawiedliwione nieobecności, które student musi odrobić – formę i czas uzgadnia z prowadzącym); ocena określonych typów efektów kształcenia- wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. (W1-W7, U3-U6, K1-K4)

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 135 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Czuczko, Joanna Karbowska-Berent
Prowadzący grup: Maciej Banasiak, Jolanta Czuczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

jak w opisie podstawowym

Pełny opis:

Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2021/22 dotyczą następujących obiektów:

1. Mapa rękopiśmienna, XIX w., właściciel Nadleśnictwo Gniewkowo, kolorowe media na podłożu papierowym naklejonym na płótno (kontynuacja: prace wykończeniowe, fotografia po konserwacji-restauracji, dokumentacja powykonawcza)

2. Obraz pastelowy w ramie ze szkłem, Kopczyński "Niedzielne popołudnie" Chełmno 1930 (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich)

3. Olej na tekturze, ilustracja do bajek Michała Wilanoskiego, oprawa w ozdobną ramę (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich)

4. Mapa rękopiśmienna z pocz. XX wieku (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich)

Literatura:

jak w opisie podstawowym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 135 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Czuczko
Prowadzący grup: Maciej Banasiak, Jolanta Czuczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

jak w opisie podstawowym

Pełny opis:

Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2022/23 dotyczą następujących obiektów:

1.. Obraz pastelowy w ramie ze szkłem, Kopczyński "Niedzielne popołudnie" Chełmno 1930 (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska -aktualizacja, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich - finał)

2. Akwarelowy i rekopiśdmienny "Dyplom urzędników Polskiego Związku Poczt i Telegrafów w III roku Odrodzenia Polski" 1920 rok, oprawa w prostą ramkę ze szkłem (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich -finał)

3. Mapa rękopiśmienna Gubina z XIX w. (finał prac: aktualizacja dokumentacji konserwatorska oraz realizacja zabiegów końcowych)

Literatura:

jak w opisie podstawowym

Uwagi:

Terminy oddania do sprawdzenia poszczególnych punktów dokumentacji konserwatorskiej:

punkty dokumentacji: 1-3 do dnia 31.10.2022

punkty dokumentacji: 4-7 do dnia 30.11.2022

pełna dokumentacja wraz z dokumentacją fotograficzną i aneksem badawczym do dnia 20.01.2023

pełna dokumentacja po końcowej korekcie: 31.01.2023

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 135 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Czuczko
Prowadzący grup: Maciej Banasiak, Jolanta Czuczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

jak w opisie podstawowym

Pełny opis:

Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2022/23 dotyczą następujących obiektów:

1.. Obraz pastelowy w ramie ze szkłem, Kopczyński "Niedzielne popołudnie" Chełmno 1930 (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska -aktualizacja, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich - finał)

2. Akwarelowy i rekopiśdmienny "Dyplom urzędników Polskiego Związku Poczt i Telegrafów w III roku Odrodzenia Polski" 1920 rok, oprawa w prostą ramkę ze szkłem (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich -finał)

3. Mapa rękopiśmienna Gubina z XIX w. (finał prac: aktualizacja dokumentacji konserwatorska oraz realizacja zabiegów końcowych)

Literatura:

jak w opisie podstawowym

Uwagi:

Terminy oddania do sprawdzenia poszczególnych punktów dokumentacji konserwatorskiej:

punkty dokumentacji: 1-3 do dnia 31.10.2022

punkty dokumentacji: 4-7 do dnia 30.11.2022

pełna dokumentacja wraz z dokumentacją fotograficzną i aneksem badawczym do dnia 20.01.2023

pełna dokumentacja po końcowej korekcie: 31.01.2023

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)