Pracownia konserwacji zabytków II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKZA-5L-RK-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji zabytków II |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student ma zaliczony 9 semestr studiów. W trakcie dwóch poprzednich semestrów poznał historię i problematykę zabytku. Rozpoczął prace konserwatorskie, które opisał w dokumentacji. W poprzednich latach zdobył wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki badań humanistycznych, badań właściwości i budowy zabytków (metod instrumentalnych, mikrochemicznych, histochemicznych), profilaktycznej konserwacji, środków i metod używanych w impregnacji strukturalnej i uzupełnianiu ubytków. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 150 godz. kontaktowych 100 godzin pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą oddziaływania czynników środowiskowych wpływających na materię obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i objawów powodowanych przez nie zniszczeń (K_W04) W2 - ma szczegółową wiedzę teoretyczną i zaawansowaną praktyczną z metodyki działań konserwatorskich dotyczących obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W03) W3 - zna w pełni zasady opracowania kompleksowej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich w kategorii obiektów, w której mieści się zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W12) W4 - posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów historycznych i aktualną wiedzę o współczesnych materiałach stosowanych do konserwacji obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi samodzielnie rozpoznać stan zachowania, określić przyczyny ich zniszczeń i sformułować program koniecznych prac badawczych oraz konserwatorsko-restauratorskich obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U01) U2 - potrafi samodzielnie zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych i biologicznych z konserwatorskimi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik i tradycji warsztatowych stosowanych w obiektach, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K_U08) U3 - potrafi samodzielnie określić główne i szczegółowe cele konserwacji-restauracji zabytkowych obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego (K_U03) U4 – ma odpowiednie umiejętności warsztatowe by przeprowadzić pełną konserwację i restaurację obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym U5 - posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym (K-U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - ma pełną świadomość znaczenia różnych wartości obiektów, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji (K_K01) K2 – ma ugruntowaną świadomość znaczenia zasad etyki zawodowej oraz profesjonalizmu w pracach konserwatorskich i-restauratorskich (K_K02) K3 – dogłębnie rozumie aspekty i skutki, także oddalone w czasie, działań konserwatorskich i ich wpływ na obiekty, jakich przykład stanowi zabytek/dzieło sztuki będące obiektem dyplomowym i ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_03) |
Metody dydaktyczne: | Pod kierunkiem promotora student wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie przy zabytku, które szczegółowo dokumentuje fotograficznie i opisuje w dokumentacji powykonawczej. Na potrzeby publicznej obrony wykonuje również projekt graficzny posteru o formacie A0, na którym przedstawia przebieg prac. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego, betonu, rzemiosła artystycznego, drewna, ceramiki i szkła. Przygotowanie i realizowanie programu prac konserwatorskich. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej prowadzone prace. Przystąpienie do pracowni konserwacji zabytków II jest możliwe po zaliczeniu pracowni konserwacji zabytków II na 9 semestrze studiów, pracowni konserwacji zabytków I, profilaktyki konserwacji zabytków kamiennych, konserwacji zabytków kamiennych – wzmacnianie i uzupełnianie ubytków, ochrona zabytków przed zniszczeniami biologicznymi, pracowni rzeźby i kopii. Student przed przystąpieniem do zajęć powinien zaliczyć przedmioty teoretyczne (historia sztuki, chemia i żywice sztuczne w konserwacji zabytków, konserwacja zabytków kamiennych). |
Pełny opis: |
Student wykonuje pełną konserwację-restaurację zabytku w okresie czterech semestrów. W poprzednich semestrach (8 i 9) student w pełni rozpoznał obiekt, jego historię, budowę, właściwości. Przeprowadził wszystkie wymagane badania i w czasie obecnego 10 semestru kontynuuje prace konserwatorskie. Przy zabezpieczaniu obiektu wykorzystuje wiedzę z przedmiotu – profilaktyka konserwacji zabytków, przy wzmacnianiu – z przedmiotu konserwacja zabytków kamiennych – wzmacnianie, przy uzupełnianiu ubytków – z uzupełniania ubytków, przy rekonstrukcji formy rzeźbiarskiej – z pracowni rzeźby i kopii. W przypadku wystąpienia konieczności konsultuje swoją pracę z artystami-rzeźbiarzami, historykami sztuki, kustoszami muzeum oraz innymi specjalistami. W kwestiach skomplikowanych organizowane są komisje konserwatorskie w celu zespołowego podjęcia trudnych decyzji dotyczących dalszego przebiegu prac konserwatorsko-restauratorskich. Student w dalszym ciągu prowadzi dziennik prac konserwatorskich, który wykorzystuje do sporządzenia dokumentacji prac konserwatorskich. Postęp prac rejestruje fotograficznie, wykorzystując wiedzę nabytą na zajęciach fotografii dokumentalnej. W trakcie semestru student uzupełnia dotychczas zebraną literaturę konserwatorską na temat zabytków o analogicznym lub zbliżonym charakterze, porównuje stosowaną metodykę i rozwiązania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KK-RAiR dostępne na miejscu w katedralnej podręcznej biblioteczce, Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KK-RAiR w Katedrze Technologii i Technik Malarskich Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011. Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012. A. Gralińska-Grubecka, A. Paskal, Wyzwania przy konserwacji secesyjnej lady sklepowej dekorowanej flizami fajansowymi z wytwórni w Miśni, Wisłocki Krzysztof (red.): Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów: praca zbiorowa, 2024, Poznań-Szreniawa, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, ISBN 978-83-7654-593-6, s. 67-85. A. Gralińska-Grubecka, T. Kozłowski, I. Lorek, P. Niemcewicz, K. Polak, K. Stefaniak, Conservation of the skeleton of the Palaeoloxodon antiquus forest elephant (aged 80 000-100 000) from the collection of District Museum in Konin : the research and conservation practice, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, ISSN 0208-533X, DOI:10.12775/AUNC_ZiK.2019.004 Literatura dodatkowa nieobowiązkowa (wybrane fragmenty): L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996 Domasłowski W., Kęsy Lewandowska M., Łukaszewicz J. W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998. P. Niemcewicz, Aspekty estetyczne konserwacji i restauracji kamiennych obiektów zabytkowych, [w:] Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012, s. 351-364. Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dn. 19-20.11.1999 w Toruniu, materiały pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999. P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005 Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55. J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88. I. Płuska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65 M. Pronobis-Gajdzis, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum–konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5–6.10.2012, Szreniawa 2013, s. 304-310, ISBN 978-83-62119-12-5. W. Kurdowski, Chemia materiałów budowlanych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003. W. Kurdowski, Współczesne cementy–rodzaje, zakresy zastosowań, [w:] Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne. Konstrukcje żelbetowe, t. 2, Amgraf, Gliwice 2002. J. Wolski, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100 % frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów. Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega: - formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji; - ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3); - ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3); - ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2); - na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Maćko, Piotr Niemcewicz, Arletta Piasecka, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Adam Kaźmierczak, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Adam Kaźmierczak, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.