Zabytkoznawstwo i problematyka konserwatorska zabytkowej stolarki architektonicznej i meblarskiego wyposażenia wnętrz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKZSA-3L-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zabytkoznawstwo i problematyka konserwatorska zabytkowej stolarki architektonicznej i meblarskiego wyposażenia wnętrz |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - 3rok, sem. letni - ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s1) Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. letni -Ochrona dóbr kultury, S1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie z przedmiotów "Historia technik budowlanych z elementami materiałoznawstwa" oraz "Dokumentacja pomiarowo-rysunkowa zabytków architektury". |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca podczas zajęć - 1 ECTS (30 godz.): Praca poza zajęciami - 1 ECTS: - czytanie literatury: 10 godz. - konsultacje: 5 godz. - przygotowanie do egzaminu: 15 godz Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawową terminologię z zakresu historii technik stolarskich i meblarskich oraz z zakresu problematyki konserwatorskiej zabytkowej stolarki architektonicznej i mebli (K_W03). W2: zna na poziomie podstawowym rozwój konstrukcji meblarskich oraz ich znaczenia dla kształtowania formy dekoracyjnej mebli (K_W03). W3: ma podstawowe wiadomości na temat ochrony i konserwacji zabytkowej stolarki i meblarskiego wyposażenia wnętrz zabytkowych. (K_W06). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi posługiwać się pojęciami i terminologią specjalistyczną niezbędną dla sformułowania wniosków wynikających z analizy materialnej struktury zabytkowej stolarki i meblarskiego wyposażenia wnętrz (K_U02) U2: identyfikuje podstawowe materiały plastyczne i techniki zdobnicze występujące w stolarce i meblach zabytkowych i na podstawie analizy wizualnej określa zastosowane techniki ( K_U03) U3: rozpoznaje, datuje i analizuje od strony stylu i formy zabytkowe dzieła meblarstwa i stolarki architektonicznej (K_U04). U4: jest przygotowany do przedstawienia spójnej argumentacji i podjęcia dyskusji w zakresie problematyki konserwatorskiej mebli i zabytkowej stolarki architektonicznej (K_U07). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: w podejściu do problematyki konserwatorskiej zabytkowej stolarki i meblarskiego wyposażenia wnętrz kieruje się zasadami etyki zawodowej wynikających z postanowień Karty Weneckiej (K_K03). K2: dostrzega i formułuje dylematy związane z problematyką konserwatorską zabytkowej stolarki i mebli oraz potrafi ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie (K_K04). K3: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – granic swoich kompetencji w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją procesu konserwatorskiego zabytkowej stolarki i mebli. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru takiego procesu (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia wykładowe prowadzone są jako wykład informacyjny, w którym kolejność omawiania poszczególnych zagadnień wynika z logiki procesu konserwatorskiego charakterystycznego dla prac przy zabytkowej stolarce architektonicznej i meblach zabytkowych. Wykładom towarzyszą prezentacje multimedialne ilustrujące wybrane aspekty historycznych technik meblarskich (ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań konstrukcyjnych), jak i odniesienia do problematyki konserwatorskiej omawianej grupy zabytków (studium przypadku). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Podczas wykładów studenci zdobywają wiedzę z zakresu zabytkoznawstwa mebli oraz stolarstwa architektonicznego, a także zapoznają się z najważniejszymi aspektami problematyki konserwatorskiej tej grupy zabytków. Zdobywają wiedzę na temat kolejnych etapów procesu konserwatorskiego: (identyfikacja, analiza stanu zachowania i przyczyn zniszczeń, zabytkoznawcza analiza wartościująca, ustalenie celu i założeń prac konserwatorskich, realizacja ustalonego programu prac, dokumentacja prac konserwatorskich). Studenci zdobywają także umiejętności pozwalające na rozpoznawanie historycznych technik stolarskich i meblarskich oraz posługiwanie się specjalistyczną terminologią z tego zakresu. Przykłady dobrych i złych praktyk konserwatorskim uwrażliwiają studentów na specyficzne aspekty etyki konserwatorskiej w zakresie konserwacji mebli. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów poświęconych problematyce zabytkoznawczej mebli omawia się ewolucję podstawowych typów meblarskich w układzie chronologicznym. Szczegółowo omawia się historyczne rozwiązania występujące w meblach siedziskowych (taborety, krzesła, fotele, trony, kanapy), łóżkach i leżankach, stołach i konsolach, skrzyniach, kredensach, kabinetach, szafach, biurkach i komodach. Prezentowane są metody służące wieloaspektowej identyfikacji mebli zabytkowych; identyfikacja w aspekcie historycznym, formalnym, funkcjonalnym (cechy użytkowe, funkcje symboliczne); identyfikacja w aspekcie materiałowym - drewno, elementy metalowe, materiały organiczne wykorzystywane w technikach zdobniczych; identyfikacja w aspekcie konstrukcyjnym (typy konstrukcji mebli skrzyniowych i szkieletowych, historyczne złącza meblarskie, historia tapicerki meblowej), identyfikacja w aspekcie technicznym; dawne metody obróbki drewna, rodzaje technik zdobniczych (snycerka, intarsja, pozłotnictwo). W ramach wykładów poświęconych problematyce konserwatorskiej omawiane są takie zagadnienia jak: ewolucja stanu zachowania mebli (w tym typologia zniszczeń, przyczyny zniszczeń), zabytkoznawcza analiza wartościująca mebli: programowanie prac konserwatorskich oraz wykonawcze aspekty procesu konserwatorskiego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa : 1. Bukowska Weronika, Krawczyk Janusz (red.) Zabytkowa stolarka we wnętrzach sakralnych i jej problematyka konserwatorska, Toruń 2010 (wybrane fragmenty) (wybrane fragmenty); 2. Klatt Erich, Die Konstruction alter Möbel. Form und Technik im Wandel der Stilarten, Stuttgart 1961 (wybrane fragmenty); 3. Krawczyk Janusz, Meble jako przedmioty użytkowe i zabytki. U podstaw problematyki konserwatorskiej mebli zabytkowych, Toruń 2006 (wybrane fragmenty); 4. Krawczyk Janusz, Charakterystyczne cechy zabytkowej stolarki drzwiowej i jej problematyka konserwatorska, [w:] Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, red. E. Okoń, Toruń 2005, s. 251-270; 5. Rouba Bogumiła J., Pielęgnacja świątyni, Toruń 2009 (wybrane fragmenty). Literatura uzupełniająca: 1. Etyka i estetyka w konserwacji mebli [w:] Marek Rubnikowicz (red.) Etyka i Estetyka. I Forum Konserwatorów, Toruń 1998, s. 123-129; 2. Krawczyk Janusz, Badania naukowe w analizie i konserwacji mebli zabytkowych, Ochrona Zabytków, 1992, nr 1-2, s. 37-41; 3. Roubo André - Jacob, L’Art du menuisier, Paris 1769-1770; 4. Roubo André – Jacob, L’Art du menuisier en meuble. Paris 1772; 5. Sękowski Janusz, Konserwacja mebli zabytkowych, (wydanie II), Warszawa 2009; 6.Swaczyna Irena, Wybrane cechy konstrukcji jako kryterium identyfikacji mebli zabytkowych, Warszawa 1992; 7.Swaczyna Irena, Charakterystyka konstrukcji komód pochodzących z końca XVIII w., [w:] Janusz Krawczyk (red.), Consevatio est aeterna creatio, Toruń 1999, s. 393-415. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Dyskusja podczas zajęć (W2, U2, U4, K1, K3) Kolokwium zaliczeniowe - test (W1-3, U1-3, K2) Kryteria oceniania: - do 50% punktów możliwych do zdobycia - ndst - 52-60% punktów możliwych do zdobycia - dst - 62-70% punktów możliwych do zdobycia - dst plus - 72-80% punktów możliwych do zdobycia - db - 82-90% punktów możliwych do zdobycia - db plus - 92-100% punktów możliwych do zdobycia - bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie zajęcia będą realizowane w systemie online na platformie Teams. Egzamin w formie testu na tej samej platformie. |
|
Literatura: |
Fragmenty publikacji trudno dostępnych zamieszczane będą w zakładce PLIKI zespołu utworzonego na platformie Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie zajęcia będą realizowane w systemie online na platformie Teams. Egzamin w formie testu na tej samej platformie. |
|
Literatura: |
Fragmenty publikacji trudno dostępnych zamieszczane będą w zakładce PLIKI zespołu utworzonego na platformie Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie zajęcia będą realizowane w systemie online na platformie Teams. Egzamin w formie testu na tej samej platformie. |
|
Literatura: |
Fragmenty publikacji trudno dostępnych zamieszczane będą w zakładce PLIKI zespołu utworzonego na platformie Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie zajęcia będą realizowane w systemie online na platformie Teams. Egzamin w formie testu na tej samej platformie. |
|
Literatura: |
Fragmenty publikacji trudno dostępnych zamieszczane będą w zakładce PLIKI zespołu utworzonego na platformie Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.