Pracownia kopii i miniatury książkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKiMK-5Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia kopii i miniatury książkowej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 45 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:45 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01 K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02 K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04 K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, AJA_W05 K_W11 zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych, AJA_W06 K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U10 rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, AJA_U08 K_U11 posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie, AJA_U09 K_U12 potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych), AJA_U10 K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych, AJA_U11, HJA_U04 K_U14 potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich, AJA_U12 K_U15 potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w celu wykonania kopii technologiczno-konserwatorskiej zabytku, AJA_U13 K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji ,AJA_K01, HJA_K01 K_KO5 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, AJA_K04, PJA_K01,XJA_K01,HJA_K03 K_K07 rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, AJA_K06, PJA_K02, XJA_K02, HJA_K04 |
Metody dydaktyczne: | - praktyczny pokaz techniki malowania -indywidualne korekty błędów technologicznych powstałych w procesie malowania dla poszczególnych studentów |
Skrócony opis: |
Studenci własnoręcznie i praktycznie wykonują miniaturę książkową w/g przekazów starych mistrzów zawartych w historycznych traktatach pod kontrolą prowadzącego ćwiczenia. |
Pełny opis: |
Na podstawie reprodukcji studenci wykonują kopie miniatur na podłożach z prawdziwego pergaminu. Na początku zajęć są nanoszone rysunki kompozycji, przygotowywane zaprawy pod złocenia oraz wykonywane złocenia przy użyciu złota płatkowego i proszkowego. Następnym etapem jest precyzyjne opracowanie partii malarskich tj. karnacji, szat, teł, ornamentów itd. Po namalowaniu każda praca jest oprawiana w celu przygotowania do ekspozycji. Do miniatur dołączane są dokumentacje zawierające informacje o malowanych obiektach oraz opisujące i prezentujące poszczególne etapy malowania. |
Literatura: |
1. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula, Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, Kraków 1998 2. Cennino Cennini, Rzecz o malarstwie, Zakład Imienia Ossolińskich, Wrocław 1955 3. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław - Kraków , 1959 4. Merrifield M.P., Original Treatises on the Arts of Painting, New York 1967 5. Thompson D.V., The materials and Techniques of Medieval Painting, New York 1956 6. Brochwicz Z. Soldenhoff B., Gumożywice jako spoiwa malarskie , ich skład , właściwości oraz identyfikacja, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVIII , 1977 7. Boltz von Rufach, „ Iluminierbuch” z XVI w. 8. Kodeks Neapolitański, XIV w. 9. Manuskrypt Strasburski, pocz. XV w. 10. Rosen – Runge H., Frabgebung und Technik Frűhmittelalterlicher Buchmalerei, Műnchen 1967 11. Michael Clarke, Akwarela, Wrocław 1994 12. Welte K., Malen mit Wasserfarben, Ravensburg 1969 13. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Arkady 1984 14. Teissig K., Techniki rysunku, Warszawa 1982 15. Berger E., Quellen und Technik der Fresco, - Oel, - und Tempra Malarei das Mittelalters, Műnchen 1897 16. Fjeldman W.A., Iskusstwo akwarelnoj żiwopisi, Kijew 1967 17. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Arkady, Warszawa 1989 18. Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski, Warszawa 1984 19. Śnieżyńska – Stolot E., Tajemnice dekoracji psałterza floriańskiego, Warszawa 1992 20. Miodońska B., Małopolskie malarstwo książkowe, PWN , Warszawa 1993 21. Nowicka M., Antyczne książki ilustrowane, Ossolineum 1979 22. Katalog wystawy: Średniowieczna książka rękopiśmienna jako dzieło sztuki, Gniezno 1993 23. Głombiowski K. Szwejkowska H., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, PWN, Warszawa 1971 24. Miodońska B., Miniatury Stanisława Samostrzelnika, Warszawa 1983 25. Pieńkowska H., Średniowieczna pracownia miniatorska w Krakowie, Kraków 1951 26. Amejsenowa Z., Rękopisy i pierwodruki iluminowane Biblioteki Jagiellońskiej , Ossolineum 1958 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie oceny namalowanej miniatury |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci własnoręcznie i praktycznie wykonują miniaturę książkową w/g przekazów starych mistrzów zawartych w historycznych traktatach pod kontrolą prowadzącego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
Na podstawie reprodukcji studenci wykonują kopie miniatur na podłożach z prawdziwego pergaminu. Na początku zajęć są nanoszone rysunki kompozycji, przygotowywane zaprawy pod złocenia oraz wykonywane złocenia przy użyciu złota płatkowego i proszkowego. Następnym etapem jest precyzyjne opracowanie partii malarskich tj. karnacji, szat, teł, ornamentów itd. Po namalowaniu każda praca jest oprawiana w celu przygotowania do ekspozycji. Do miniatur dołączane są dokumentacje zawierające informacje o malowanych obiektach oraz opisujące i prezentujące poszczególne etapy malowania. |
|
Literatura: |
identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci własnoręcznie i praktycznie wykonują miniaturę książkową w/g przekazów starych mistrzów zawartych w historycznych traktatach pod kontrolą prowadzącego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
Na podstawie reprodukcji studenci wykonują kopie miniatur na podłożach z prawdziwego pergaminu. Na początku zajęć są nanoszone rysunki kompozycji, przygotowywane zaprawy pod złocenia oraz wykonywane złocenia przy użyciu złota płatkowego i proszkowego. Następnym etapem jest precyzyjne opracowanie partii malarskich tj. karnacji, szat, teł, ornamentów itd. Po namalowaniu każda praca jest oprawiana w celu przygotowania do ekspozycji. Do miniatur dołączane są dokumentacje zawierające informacje o malowanych obiektach oraz opisujące i prezentujące poszczególne etapy malowania. |
|
Literatura: |
identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rogóż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rogóż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci własnoręcznie i praktycznie wykonują miniaturę książkową w/g przekazów starych mistrzów zawartych w historycznych traktatach pod kontrolą prowadzącego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
Na podstawie reprodukcji studenci wykonują kopie miniatur na podłożach z prawdziwego pergaminu. Na początku zajęć są nanoszone rysunki kompozycji, przygotowywane zaprawy pod złocenia oraz wykonywane złocenia przy użyciu złota płatkowego i proszkowego. Następnym etapem jest precyzyjne opracowanie partii malarskich tj. karnacji, szat, teł, ornamentów itd. Po namalowaniu każda praca jest oprawiana w celu przygotowania do ekspozycji. Do miniatur dołączane są dokumentacje zawierające informacje o malowanych obiektach oraz opisujące i prezentujące poszczególne etapy malowania. |
|
Literatura: |
identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.