Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy muzeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PM-3Z-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy muzeologii
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n1)
Strona przedmiotu: http://www.muzealnictwo.umk.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość historii oraz historii sztuki powszechnej i polskiej

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, materiałów e-learningowych, literatury: 60

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie referatu / prezentacji, powtórzenie materiału do kolokwium końcowego):30

4. Czas na konsultacje: 5

Efekty uczenia się - wiedza:

W 01: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu muzeologii w systemie nauk humanistycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej;

W 07: ma podstawowe wiadomości z zakresu muzeologii

W 10: ma elementarną wiedzę o powiązaniach pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi, wynikających ze specyfiki ochrony dóbr kultury szczególnie w zakresie muzeologii;

W 11: rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji dzieła sztuki oraz obiektu muzealnego/kolekcjonerskiego w różnych aspektach (z uwzględnieniem historii, filozofii, teologii, technik i technologii sztuk plast. itd.);

W 16: uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod historii sztuki do konkretnych problemów badawczych;


Efekty uczenia się - umiejętności:

U 01: potrafi przeprowadzić kwerendę merytoryczną (wyszukać, przeanalizować, wyselekcjonować informacje), korzystając z materiałów bibliograficznych, źródłowych (w tym – niepublikowanych), ICT;

U 03: ma podstawowe umiejętności w zakresie krytycznego podejścia do literatury z dziedziny muzeologii (typy publikacji, charakter wywodów, ocena argumentacji itd.);

U 07: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla historii sztuki, ochrony zabytków i muzeologii oraz wykorzystywać tę umiejętność w sytuacjach profesjonalnych, wymagających analizy struktury, sensu i wartości zabytku;

U 23: posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych historii sztuki i ochrony zabytków

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego

K 04: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie

K 05: dostrzega i formułuje dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie kompetencji zawodowych

K 06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie podstaw wiedzy o muzeum i muzealnictwie jako szczególnym obszarze aktywności intelektualnej człowieka uwarunkowanym historycznie i cywilizacyjnie; zgodnie z profilem studiów na Wydziale Sztuk Pięknych UMK szczególnie zaakcentowana jest problematyka muzeum artystycznego i artystyczno-historycznego.

Pełny opis:

1. Wyjaśnienie podstawowej terminologii i sygnalizacja propozycji teoretycznego ujęcia: podstawowe pojęcia (kolekcja, muzeum, muzealnictwo itd.); główne teorie „obiektu kolekcjonerstwa” ze szczególnym zaakcentowaniem teorii „semioforu” K. Pomiana; sygnalizacja teorii muzealnych/ muzeologicznych; typologia muzeum

2. Ogólna prezentacja historii światowego muzealnictwa

3. Ekspozycja muzealna (sygnalizacja problematyki): specyfika ekspozycji jako kodu informacyjnego, możliwości i ograniczenia w przekazywaniu informacji

4. Problematyka funkcjonowania dzieła sztuki w kolekcji i muzeum (przemiany meta-narracji artystycznej): wczesne nowożytne kolekcje europejskie, odzwierciedlenie przemian smaku artystycznego w kolekcjonerstwie i ekspozycji muzealnej (XVII-XX w), problematyka sztuki nowoczesnej i współczesnej

5. Współczesne muzeum: model/modele współczesnego muzeum ze szczególnym zaakcentowaniem muzeum sztuki, krytyka muzeum, „nowa muzeologia” (pojęcie i funkcjonowanie), muzeum jako „instrument” edukacyjny

6. Muzeum i kolekcjonerstwo jako obiekt krytyki i źródło inspiracji artystycznej

Literatura:

D. Crimp, On the Museum's Ruins, Cambridge-London 2000.

Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, red. M. Szeląg, J. Skutnik, Poznań 2010.

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Warszawa-Kraków 2019.

Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005.

Muzeum sztuki od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006.

S. Pearce, Museums, Objects and Collections, Washington 1992.

K. Pomian, Le musee une histoire mondiale, t. 1-3, Paris 2019-2022.

Słownik encyklopedyczny Muzeologii, red. A. Desvallees i F. Mairesse, red. edycji polskiej D. Folga-Januszewska, Warszawa 2020.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na postawie egzaminu końcowego, weryfikujących osiągnięcie przez studentów założonych efektów kształcenia.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)