Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Plener malarski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PM-KiR-1L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Plener malarski
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (sj)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Plener malarski jest kontynuacją i podsumowaniem zajęć przedmiotu pracownia malarstwa w warunkach plenerowych (praktyka wakacyjna). Wymaganiem wstępnym jest zrealizowanie w w pracowni malarstwa wymaganego cyklu zadań wprowadzających w rozumienie formy malarskiej, zagadnień kompozycji, świadomego stosowania malarskich środków wyrazu oraz umiejętności posługiwania się techniką olejną.


Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

12-14 dni pracy w plenerze - 8 godz. dziennie (po 4 godz. przed i po południu).



Zadania:


- minimum 4 prace malarskie, format minimum 50x70 cm w technice olejnej

( dwie prace w przestrzeni architektonicznej, dwie w przestrzeni natury (synteza i analiza)

- realizacja jednej z czterech prac w nawiązaniu do konwencji wybranego "mistrza"

- szkice kompozycyjne i szkice malarskie w dowolnych technikach

- prace dodatkowe indywidualne w dowolnej technice






Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, K W01 wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla

dalszego rozwoju, K W02. Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, K W10. Zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznym, K W11

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, K U10 Potrafi zorganizować sobie warsztat pracy i posługiwać się technika olejną w warunkach plenerowych. Posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją koncepcję plastyczną, K U11

Potrafi wykonać pracę malarską nawiązując do dawnych konwencji, a także wypowiedzieć nie w sposób indywidualny, K U12. Student posiada świadomość plastyczną w podstawowym zakresie umożliwiającą mu samodzielną realizację zadania w warunkach plenerowych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad

etyki zawodowej, w tym zasad własności intelektualnej, K_K02,


Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego

kształcenia artystycznego oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, K_K05


Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, K_K06, ma świadomość odpowiedzialności oraz zrozumienie walorów innych niż własne sposobów działania


Realizuje prace malarskie wskazujące na poszukiwanie indywidualnego języka artystycznego


- Potrafi zintegrować się z innymi osobami, chętnie podejmuje udział w grupowych projektach


- Zna zagadnienia pracy w plenerze: zagadnienia perspektywy (linearnej, malarskiej, powietrznej, kulisowej, gradientu przestrzennego), chromatyki barw, faktury, struktury, materii malarskiej i gestu, itp., a także ulotności i zmienności zjawisk natury, kreowania nastroju, tonacji barwnej, interpretacji, syntezy i analizy obserwowanych zjawisk i przełożenia obserwowanych w naturze relacji na konsekwentną i spójną wypowiedź malarską.




Metody dydaktyczne:

Obserwacja natury, wybór motywu, komponowanie.

Codzienne korekty, omówienia indywidualne podczas pracy i przeglądy w grupie.

Prezentacje multimedialne, pogadanki i prezentacje na temat pejzażu i malarstwa plenerowego na wybranych przykładach z historii sztuki i współczesnych.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Plener malarski polega na malowaniu w bezpośrednim kontekście natury, obserwacji i studiowaniu jej zjawisk i obiektów w rożnych porach dnia i w różnych warunkach atmosferycznych.

Praca w technice olejnej alla-prima na podobraziach malarskich, poprzedzona szkicami kompozycyjnymi i szkicami w dowolnych technikach malarskich (olejna, akwarela, gwasz, tempera, pastel). Korekty indywidualne podczas pracy w plenerze i przeglądy zbiorowe w grupie.

Pełny opis:

Celem pleneru jest rozwój warsztatu malarskiego oraz kształcenie umiejętności samodzielnej pracy twórczej warunkach plenerowych. Plener daje możliwość wnikliwej obserwacji zjawisk natury oraz pracy w bezpośrednim z nią kontakcie.

Skoncentrowanie się na wykonywanym zadaniu i samodzielna wielogodzinna, intensywna praca oraz zaangażowanie w wykonane zadanie sprzyjają ukształtowaniu takich umiejętności jak swoboda działania w przestrzeni innej niż pracownia, lepsza organizacja pracy i szybkość podejmowania decyzji. Zdobyte doświadczenie warsztatowe i poznawcze oraz pogłębiona obserwacja i rozumienie zjawisk natury pogłębią świadomość problematyki i warsztatu malarskiego oraz sprawność w posługiwaniu się techniką olejną co w przyszłości ułatwi pracę nad obiektami i pracami artystycznymi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa

Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe

Józef Czapski, Widzieć

Literatura uzupełniająca:

M. Rochecka, Tajemnice światła i koloru, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2007

Anna Król, Obraz świata, który przemija, Inspiracje sztuka Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego i jego uczniów, wyd. Manggha, Kraków 2007

Albumy malarstwa:

m. in.: Leon Wyczółkowski, Malarstwo; C. Monet - Malarstwo; P. Cezanne - Malarstwo, S. Baj - Malarstwo, J. Panfil - Malarstwo;

Katalogi z wystaw plenerowych

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- Korekty

- Przeglądy

- Dyskusje

Plener kończy się przeglądem prac wykonanych praz studentów i zaliczeniem na ocenę.

Kryteria oceny:

- poziom artystyczny wykonanych prac

- aktywna obecność i komplet wymaganych prac,

- oryginalność ujęcia tematu i kompozycji

- kreatywność

- zaangażowanie (prace dodatkowe)

- estetyka wykończenia i prezentacji wykonanych prac

- wysoki poziom techniczny i technologiczny

- indywidualne postępy

- kultura pracy, kultura osobista, współpraca w grupie

Ocena końcowa uwzględnia wszystkie kryteria składowe uwzględniając indywidualne możliwości i poczynione postępy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Chomiak, Jacek Gramatyka, Anna Wójcicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tak jak w głównym opisie przedmiotu

Pełny opis:

1.

czwartek 1.07.2021

9.00 - 13.00 Park Miejski na Przedmieściu Bydgoskim. Rozpoczęcie pleneru. Wspólne wyjście w plener. Szkice kompozycyjne - korekty w plenerze. Natura i mała architektura w kontekście w zieleni. Wybór koncepcji 1 pracy. (Perspektywa malarska – plany, blisko-daleko)

15.00 - 19.00 Park Miejski na Przedmieściu Bydgoskim. Rozpoczęcie pierwszej pracy.

19.00 – 20.30 Pracownia Sienkiewicza 6 Przegląd wieczorny prac omówienie i korekty

2.

piątek

2.07.2021 9.00 - 13.00 Bydgoskie Przedmieście i Rybaki Szkice i samodzielne rozpoczęcie drugiej pracy – ulica, architektura ze sztafażem zieleni – perspektywa linearna i kulisowa, perspektywa malarska i powietrzna, gradient wielkości

15.00 - 19.00 Park Miejski na Przedmieściu Bydgoskim. Kontynuacja pierwszej pracy, korekty w plenerze

18.00 - 20.30 Pracownia Sienkiewicza 6 Przegląd i korekty indywidualne

3.

sobota 3.07.2021

9.00 - 13.00 Bydgoskie Przedmieście i Rybaki Kontynuacja drugiej pracy, korekty w plenerze

16.00 - 19.00 Wprowadzenie w zagadnienia pracy w plenerze – tematyka, motywy, kompozycja, środki wyrazu – przykłady realizacji. Prezentacja tematu – „Toruń mistrzów.” Przegląd i omówienie zrealizowanych prac.

5.

poniedziałek 5.07.2021

9.00 - 13.00 Bydgoskie Przedmieście i Rybaki Kontynuacja pierwszej i drugiej pracy. Korekty w pracowni (do godz. 11.00) i w plenerze.

15.00 -18.00 Indywidualny wybór miejsca Rozpoczęcie 3 zadania: „Śladami mistrzów” – szkice koncepcyjne (gwasz, akwarela lub pastel). Korekty w plenerze /Stare Miasto Bulwar

18.30. – 20.30 Korekty w pracowni prac kontynuowanych, przegląd i wybór szkiców koncepcyjnych do zadania „Toruń mistrzów”.

6.

wtorek

9.00 - 12.00 Indywidualny wybór miejsca Kontynuacja 3 zadania „Śladami mistrzów” – rozpoczęcie realizacji. Korekty w plenerze.

15.00 - 19.30 Kępa Bazarowa Lekcja w plenerze – rozpoczęcie czwartej pracy wspólny motyw – „Panorama Torunia”.

Korekty indywidualne i przegląd rozpoczętych prac na miejscu.

7.

środa 7.07.2021

9.00 - 12.00 Indywidualny wybór miejsca „Toruń mistrzów” kontynuacja trzeciej pracy – korekty w plenerze

15.00 - 19.30 Stare Miasto Lekcja w plenerze –kontynuacja czwartej pracy „Panorama Torunia”.

Korekty indywidualne i przegląd rozpoczętych prac na miejscu.

8.

czwartek 8.07.2021

9.00 - 12.00 Indywidualny wybór miejsca „Śladami mistrzów” kontynuacja trzeciej pracy -korekty w plenerze

12.30 – 13.30 CSW Toruń Wspólne zwiedzanie wystawy Edwarda Dwurnika

15.00 - 18.00 Indywidualny wybór miejsca Stare Miasto - motyw własny. rozpoczęcie piątej pracy -przestrzeń miejska / detal architektoniczny, obiekt rzeźbiarski, itp. / szkice, koncepcja, rozpoczęcie pracy. Korekty w plenerze. dr

18.30 – 20.30 Sienkiewicza 6 Indywidualne korekty w pracowni

9.

piątek 9.07.2021

9.00 - 13.00 Sienkiewicza 6 „Śladami mistrzów” kontynuacja trzeciej pracy lub zadania własne.

Korekty w plenerze

15.00 - 18.00 Indywidualny wybór miejsca Stare Miasto - motyw własny. Kontynuacja piątej pracy -przestrzeń miejska i detal architektoniczny

19.00 - 20.30 Pracownia – Sienkiewicza 6 Przegląd wieczorny (obowiązkowy)

10.

sobota 10.07.2021

9.00 - 14.00 Port drzewny Spotkanie z naturą - synteza pejzażu / przestrzeń / światło.

16.00 - 18.00 Port drzewny Korekty w pracowni

11.

poniedziałek 12.07.2021

9.00 - 13.00 Indywidualny wybór miejsca Zadania własne / kontynuacje

15.00 - 18.00 Indywidualny wybór miejsca Korekty indywidualne w plenerze.

19.00 – 20.30 Sienkiewicza 6 Korekty indywidualne w pracowni

12.

wtorek 13.07.2021

11.00 – 15.00 Skansen Motyw wiejski – praca szósta / technika dowolna, szkice lub studium. Korekty indywidualne w plenerze.

17.00 - 20.30 Pracownia Sienkiewicza 6 Korekty Indywidualne, przegląd prac plenerowych i prac z pracowni

13.

środa 14.07.2021

9.00 – 13.00 Indywidualny wybór miejsca Zadanie indywidualne, wg. potrzeb własnych

15.00 - 19.00 Indywidualny wybór miejsca i zadania / Pracownia Sienkiewicza 6 Kontynuacja zadań / Korekty w pracowni

14.

czwartek 15.07.2021

9.00 – 13.00 Indywidualny wybór miejsca i zadania / Pracownia Sienkiewicza 6 Wykańczanie i korygowanie prac, przygotowanie do zaliczenia - korekty Indywidualne

15.00 - 18.00 Indywidualny wybór miejsca i zadania / Pracownia Sienkiewicza 6 Wykańczanie i korygowanie prac, przygotowanie do zaliczenia - korekty Indywidualne.

15.

piątek 16.07.2021

9.00 – 13.00 Pracownia Sienkiewicza 6 Przegląd końcowy i zaliczenie pleneru i pracowni malarstwa /Gr I.

15.00- 18.00 Pracownia Sienkiewicza 6 Przegląd końcowy i zaliczenie pleneru i pracowni malarstwa /Gr II.

Literatura:

Tak jak w głównym opisie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Chomiak, Jacek Gramatyka, Oskar Gurbada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)