Pracownia malarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PMA-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia malarstwa |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji programu tego przedmiotu wskazane jest przygotowanie przed podjęciem studiów w zakresie malarstwa z natury. Kandydat powinien posiadać predyspozycje do wykonywania zadań manualnych, umiejętność porównywania i selekcji wrażeń w obserwacji natury: analizy i charakterystyki wartości barwnych, widzenia kształtów, wielości, proporcji i relacji przestrzennych, a także podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące komponowania na płaszczyźnie. Predyspozycje te i umiejętności są rozpoznawane i oceniane w czasie wstępnego egzaminu praktycznego kwalifikującego kandydata na studia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 60 godzin kontaktowych na zajęciach 2 pkt |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia - wiedza:(K_W01) Student posiada gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną. (K_W02) Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju. (K_W09) Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (K_U10) Student rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. (K_U11) Posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie. (K_U12) Potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach dawnych i (K_U10) Student rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. (K_U12) Potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach dawnych i współczesnych. (K_U13) Potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych. (K_K08) rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich.współczesnych. (K_U13) Potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
Metody dydaktyczne: | Pogadanka - wprowadzenie w problematykę postawionego problemu. Pokazy przykładowych rozwiązań w twórczości artystów malarzy dawnych i współczesnych. Teksty pomocnicze wprowadzające w podjętą tematykę i problem malarski i technikę wykonania (cytaty, objaśnienia, wskazówki) Indywidualne korekty w trakcie pracy dotyczące koncepcji i realizacji zadania dostosowane do możliwości, predyspozycji i zainteresowań studenta. Podsumowanie i wspólne omówienie zadań po ich wykonaniu i w czasie końcowego przeglądu. Omówienia indywidualnych postępów podczas zaliczenia przedmiotu. Wspólny wybór najlepszych prac i wystawa końcowa. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot pracownia malarstwa jest realizowany w formie ćwiczeń w zakresie malarskich studiów i szkiców z natury. Przedmiot wprowadza studenta w podstawy problematyki malarstwa oraz wyposaża w podstawowe umiejętności niezbędne dla realizacji zadań artystycznych i konserwatorskich. Podstawowym celem ćwiczeń w pracowni malarstwa jest nabycie przez studentów elementarnych umiejętności obserwacji natury, posługiwania się językiem malarskim, komponowania na płaszczyźnie oraz rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości na kolor. Program realizowany jest poprzez studia martwych natur, postaci oraz pejzażu. |
Pełny opis: |
Przedmiot pracownia malarstwa jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń z natury w technice alla- prima, prowadzących przez ogólne zagadnienia związane kompozycją i elementami formy malarskiej, ku złożonym wieloetapowym realizacjom studium martwej natury i modela. Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę zagadnień malarskich, nabywanie i ćwiczenie praktycznych umiejętności oraz sprawności manualnej w zakresie odwzorowywania i twórczej transpozycji natury, pogłębienie świadomości w obserwacji natury oraz nabycie doświadczenia w wykorzystaniu możliwości stosowanych w malarstwie środków wyrazu. Studenci wyposażani są w podstawową wiedzę technologiczną z zakresu malarstwa, dotyczącą farb i podobrazi. Nabywają umiejętności doboru formatu, gruntu i techniki do danego tematu. Ćwiczenia realizowane są na podobraziach twardych (tektura, płyta pilśniowa) i miękkich (płótno na krośnie), w technikach olejnej, temperowej, akrylowej, akwarelowej, gwaszu, pastelu i mieszanych. W ramach jednego ogólnego programu realizuje się indywidualne programy dostosowane do umiejętności manualnych, predyspozycji, zainteresowań i stanu wiedzy studentów. Realizowane problemowe bloki tematyczne: 1. Ćwiczenia kompozycyjne - zasady kompozycji malarskiej - równowaga, porządek, ciężar, rytm - elementy formy kompozycji malarskiej - konstrukcja obrazu - kształty, wielkości, proporcje, kierunki, - rodzaje kompozycji (otwarta, zamknięta, statyczna dynamiczna, symetryczna, asymetryczna, syntetyczna, rozczłonkowana, modułowa) 3. Walor koloru - skala walorowa, różnicowanie, kontrast walorowy, komponowanie walorowe - zamiana koloru na walor - tonacje walorowe - monochromatyczne - przełożenie koloru na walor 4. Problematyka koloru - jakości pigmentowe i chromatyka barw - tonacje barwne ciepłe i zimne - kontrast barwny i barwy dopełniające - walory przestrzenne barw - wpływ światła na kolor i jego nasycenie - relacje barwne, złamanie barwy, filtr barwny - harmonia i kontrast 5. Światło, cień, modelunek - określanie wartości światłocieniowych - ukierunkowanie i skala światła - światło na płaszczyźnie - modelowanie wartości wklęsłych i wypukłych - kontrast światłocieniowy (chiaroscuro) - wpływ światła na widzenie koloru - łączenie wartości barwnych, walorowych i światłocieniowych 6. Przestrzeń malarska i perspektywa - walory przestrzenne barwy - budowanie przestrzeni kolorem - różnice przestrzenne, plany, kulisy 7. Kreowanie nastroju i przekaz emocji - ekspresja - światło i kolor jako środki wyrazu artystycznego w malarstwie - indywidualny charakter zapisu malarskiego - materia malarska - gest 8. Charakterystyka materii - pogłębiona obserwacja i analiza malarska zróżnicowanej materii: ceramika, tkanina, drewno, szkło, blacha, owoce, wypchane ptaki itp. 9. Postać - szkice i studia - bryła postaci, modelunek światłocieniowy, studium aktu (postać w oświetleniu naturalnym i sztucznym) - kontekst przestrzenny postaci, relacje z otoczeniem 10. Portret - szkice wstępne i studia - portret w różnych konwencjach, stylach, technikach wykonania 11. Ćwiczenia z zakresu techniki i warsztatu. |
Literatura: |
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia Twórczego oka, Warszawa, 1978 R. Arnheim, myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011 J. Czapski, Patrząc, Kraków 2004 U. Eco, Nieobecna struktura, Warszawa, 1996 U. Eco, Historia piekna, Poznań, 2005 J. Gage, Kolor i kultura, Kraków ,2008 E. H.Gombrich, O sztuce, Warszawa, 1997 E.H. Gombrich, Zmysł porządku, o psycholigii sztuki dekoracyjnej, Kraków 2009 E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce, Kraków, 1969 J. Guze, Malarze mówią, Kraków, 1963 E.T. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa, 1978 W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Łódź, 1996 L. Losos, Techniki malarskie, Warszawa 1991 W. Łysiak Malarstwo białego człowieka, Tom I – IX, Warszawa 2010 J. Nowosielski, Zagubiona bazylika. Refleksje o sztuce i wierze, 2013 M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa, 1989 M. Rochecka, Abstrakcja i sacrum. Tajemnice światła i koloru, Toruń, Wyd. UMK, 2007 H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1972 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, PWN, Warszawa 1983 S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, podstawowe zasady, Warszawa, 1964 P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1992 Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Arkady, Warszawa 2004 W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988 R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa, Muza S.A.,1997 J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa-Kraków, PWN, 1981 H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia z historii sztuki, Wrocław, 1962 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gramatyka | |
Prowadzący grup: | Jacek Gramatyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Z uwagi na dotychczas nie spotykaną i specyficzną sytuację, program nauczania musiał ulec zmianie i pewnym modyfikacjom. Generalnie, został on podporządkowany indywidualnym warunkom każdego ze studentów. W zależności od możliwości realizacyjnych związanych z dostępnością materiałów, warunków lokalowych wreszcie sytuacji zdrowotnej, każdy student ma możliwość przedyskutowania sposobu realizacji każdego ćwiczenia i po uzyskaniu aprobaty ma zapewnione ciągłe konsultacje w trakcie pracy. Zasadniczo sytuacja zmieniła pewne priorytety kształcenia co jednak nie powinno wpłynąć na ogólny poziom kształcenia. Obecnie studenci uczą się samodzielnego poszukiwania „tematów malarskich” w obrębie zadanego” hasła tematycznego”. Uczy to ich większej samodzielności przy podejmowaniu decyzji, odpowiedzialności i samoświadomości artystycznej. W sensie merytorycznym – program przewidziany na semestr zimowy jak i letni jest realizowany. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gramatyka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Chomiak, Jacek Gramatyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Z uwagi na dotychczas nie spotykaną i specyficzną sytuację, program nauczania musiał ulec zmianie i pewnym modyfikacjom. Generalnie, został on podporządkowany indywidualnym warunkom każdego ze studentów. W zależności od możliwości realizacyjnych związanych z dostępnością materiałów, warunków lokalowych wreszcie sytuacji zdrowotnej, każdy student ma możliwość przedyskutowania sposobu realizacji każdego ćwiczenia i po uzyskaniu aprobaty ma zapewnione ciągłe konsultacje w trakcie pracy. Zasadniczo sytuacja zmieniła pewne priorytety kształcenia co jednak nie powinno wpłynąć na ogólny poziom kształcenia. Obecnie studenci uczą się samodzielnego poszukiwania „tematów malarskich” w obrębie zadanego” hasła tematycznego”. Uczy to ich większej samodzielności przy podejmowaniu decyzji, odpowiedzialności i samoświadomości artystycznej. W sensie merytorycznym – program przewidziany na semestr zimowy jak i letni jest realizowany. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gramatyka | |
Prowadzący grup: | Jacek Gramatyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Z uwagi na dotychczas nie spotykaną i specyficzną sytuację, program nauczania musiał ulec zmianie i pewnym modyfikacjom. Generalnie, został on podporządkowany indywidualnym warunkom każdego ze studentów. W zależności od możliwości realizacyjnych związanych z dostępnością materiałów, warunków lokalowych wreszcie sytuacji zdrowotnej, każdy student ma możliwość przedyskutowania sposobu realizacji każdego ćwiczenia i po uzyskaniu aprobaty ma zapewnione ciągłe konsultacje w trakcie pracy. Zasadniczo sytuacja zmieniła pewne priorytety kształcenia co jednak nie powinno wpłynąć na ogólny poziom kształcenia. Obecnie studenci uczą się samodzielnego poszukiwania „tematów malarskich” w obrębie zadanego” hasła tematycznego”. Uczy to ich większej samodzielności przy podejmowaniu decyzji, odpowiedzialności i samoświadomości artystycznej. W sensie merytorycznym – program przewidziany na semestr zimowy jak i letni jest realizowany. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.