Podstawy projektowania w architekturze zabytkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PPwAZ-2Z-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy projektowania w architekturze zabytkowej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zdolność analitycznej obserwacji historycznej architektury i jej elementów; Ogólna wiedza z zakresu historii technik budowlanych; |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 - udział w wykładach – 0h - udział w ćwiczeniach audytoryjnych – 20h - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 0h - udział w ćwiczeniach terenowych – 0h - udział w konsultacjach – 10h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 60 - przygotowanie do ćwiczeń: zapoznanie z literaturą, poszukiwanie informacji o wybranym obiekcie– 30h - opracowanie projektu - 30h Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumie metody analizy, interpretacji i wartościowania zabytków jako podstaw do adaptacji obiektu zabytkowego (K_W11). W2: Student uzyskuje wiedzę z zakresu adaptacji obiektów zabytkowych w zależności od rodzaju obiektu (K_W12). W3: Student jest przygotowany do podejmowania decyzji dotyczących adaptacji obiektu zabytkowego na podstawie przeprowadzonych badań, analiz i wartościowania (K_W13). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi samodzielnie analizować problematykę konserwatorską wybranych zabytków architektury (K_U01). U2: Student samodzielnie analizuje problemy wynikające z wprowadzenia nowej funkcji do istniejącego obiektu zabytkowego, argumentując swoje działanie i dążąc do wyprowadzenia logicznych wniosków (K_U03,K_U04). U3: Student samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki prowadzonych przez siebie analiz, z wykorzystaniem różnych form i w różnych mediów (K_U05). U4: Umie samodzielnie zdobywać informacje o wybranym do adaptacji obiekcie zabytkowym korzystając z rożnych materiałów (K_U06). U5: Student jest przygotowany do samodzielnego opracowania wniosków i wytycznych konserwatorskich oraz sporządzenia projektu adaptacji obiektu zabytkowego pozwalającego na jego zachowanie (K_U10). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student ma świadomość złożoności problemu adaptacji obiektu zabytkowego (K_K01). K2: Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące wprowadzeniu nowej funkcji do obiektu zabytkowego pozwalające na ograniczenie jego zmian i przekształceń (K_K03,K_K04). K3: Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z adaptacją zabytków, jest świadom swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Metoda projektów Dyskusja dydaktyczna Prezentacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zapoznaje się z procesem analityczno-projektowym związanym z adaptacją obiektów zabytkowych. Pod okiem prowadzącego student wybiera odpowiedni obiekt zabytkowy, samodzielnie zbiera i opracowuje informacje na jego temat (historię, rysunki), tworząc podstawę do projektu adaptacji zabytku do nowej funkcji. Następnie wykonuje koncepcję architektoniczną poszerzoną o aranżację wnętrz, realizując przy tym poznane zasady projektowania i przepisy budowlane. Zajęcia prowadzone są w formie indywidualnych konsultacji uzupełnionych o okresowe prezentacje na forum całej grupy. |
Pełny opis: |
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części. Część I - OPIS OBIEKTU: 1. Strona tytułowa, 2. Spis treści, 3. Wstęp, 4. Prezentacja obiektu (według schematu przyjętego w Katalogu Zabytków Sztuki IS PAN w wersji odpowiednio rozbudowanej), 5. Historia obiektu, 6. Problematyka konserwatorska obiektu (analiza stanu zachowania, zabytkoznawcza analiza wartościująca wg Frodla, wytyczne konserwatorskie), 7. Wykaz wykorzystanych materiałów, 8. Spis ilustracji, 9. Ilustracje historyczne: kartografia, ikonografia, zdjęcia (ponumerowane, z komentarzami), 10. Ilustracje współczesne (ułożone „od ogółu do szczegółu”, ponumerowane, z komentarzami), 11. Inwentaryzacja pomiarowo-rysunkowa (plan sytuacyjny 1:500; rzuty, przekroje, elewacje – 1:100 lub 1:50), 12. Wnioski i wytyczne konserwatorskie dotyczące adaptacji wybranego obiektu, Część II – PROJEKT ADAPTACJI OBIEKTU: 1. Wstępny projekt koncepcyjny (w kilku wariantach) - szkice rozwiązań funkcjonalno – przestrzennych w skali 1: 50 lub 1:100, - dodatkowe opisy, ideogramy 2. Koncepcja architektoniczna (na podst. zatwierdzonych szkiców): - rysunki techniczne – rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:100, 3. Projekt aranżacji wskazanego fragmentu wnętrza: - opis wybranych rozwiązań w postaci kolażu materiałowego, - kolorystyka, materiały i wyposażenie pokazane na rzutach i przekrojach (ewentualnie kładach ścian i wizualizacjach), WYMAGANE PREZENTACJE I KONSULTACJE: 1. Akceptacja przez prowadzącego zajęcia wybranego przez studenta obiektu 2. Konsultacje opisu obiektu wraz z jego historią. 3. Prezentacja problematyki konserwatorskiej wraz z wnioskami i wytycznymi konserwatorskimi dot. adaptacji 4. Konsultacje proponowanego programu funkcjonalnego (schemat funkcjonalny, inspiracji - podobnych rozwiązań funkcjonalno -przestrzennych w innych obiektach zabytkowych) 5. Konsultacje koncepcji architektonicznej Terminy i ewentualne zgrupowanie tematów prezentacji ustalane są na początku każdego semestru. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Tajchman „Standardy w zakresie projektowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków architektury i budownictwa”, NID 2014; 2. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno –budowlanego”; 3. J. Tajchman, B.Piaskowska „Na czym polega metoda adaptacji zabytków architektury do współczesnej funkcji” [w:] B. Szmygin (ed.), Wartość funkcji w obiektach zabytkowych, Warszawa, Wilanów, 2014, s. 299-314; 4. B. Piaskowska „Historyczne rozwiązania architektoniczne w XXI wieku - na podstawie koncepcji kaplicy sepulkralnej przy póżnogotyckiej katedrze.” Przegląd Budowlany 04/2018, str.51-54; 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póź. Zmianami) 6. Ustawa Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994r. (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414 z póź. zmianami) Uzupełniająca: 7. czasopisma branżowe (architektura, aranżacja wnętrz), np: - „Architektura-Murator”, miesięcznik, - „Architektura i Biznes”, miesięcznik, - „Archiwolta”, kwartalnik, - „Dobrze mieszkaj”, dwumiesięcznik, - „Dom i Wnętrze”, miesięcznik, - „Dobre Wnętrze”, miesięcznik i inne. 8. czasopisma: „Materiały budowlane”, „Izolacje”, „Murator” 9. pomocniczo: Przedmiotowe normy PN, PN-EN, PN-EN ISO, gotowe opracowania architektoniczne –np. udostępnione przykładowe dokumentacje projektowe. Po wybraniu obiektu zabytkowego student sam poszukuje literatury w celu opracowania opisu do konkretnego budynku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - szczegółowość i kompletność pracy, - czytelność pomysłu – sposób przedstawienia idei, - sposób wykorzystania potencjału analizowanego zabytku, - zastosowanie w projekcie poznanych przepisów, norm i zasad projektowania. - obecność na zajęciach, zwłaszcza w czasie obowiązkowych prezentacji lub konsultacji - estetyka wykonania (m.in. znajomość zasad rysunku technicznego). Ocenie podlega opracowanie złożone prowadzącemu. Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie złożonej pracy oraz aktywności/obecności na obowiązkowych prezentacjach/konsultacjach ndst - 50% dst- 51-60% dst plus- 61-70% db- 71-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.