Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia rysunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PRY-2L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia rysunku
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności rysunkowe, znajomość anatomii plastycznej, znajomość technik rysunkowych

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia w pracowni) - 45

Praca indywidualna studenta (szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami) - 15

Łącznie - 60

Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, K_W01


wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i

praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla

dalszego rozwoju, K_W03


posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu

artystycznego, K_W10


zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych, K_W11

Efekty uczenia się - umiejętności:

rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, K_U10


posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie, K_U11


potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i

współczesnych), K_U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad

etyki zawodowej, K_K02


zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego

kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do

rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, K_K05


potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, K_K06

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia rysunkowe:

- szkice i studia modela (cała postać i portret). Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów (reprodukcji - prezentacje, slajdy). Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skróty perspektywiczne), poznają ton i różnice walorowe, konstruowane przy pomocy światłocienia iluzję bryły i przestrzeni.

Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji, materiałów, technik) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą. Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń.

Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury

i kształtowania jej obrazu na płaszczyźnie przy pomocy mediów

rysunkowych.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Rysunek - obserwacja, kształtowanie na płaszczyźnie.

Podstawowe techniki i ich związek z kształtowaną formą.

Pełny opis:

Celem nauczania tego przedmiotu jest pobudzenie ciekawości i zdolności studenta do postrzegania sylwetki człowieka oraz umiejętność sformułowania plastycznego wyrażenia o wysokim walorze technologicznym, technicznym oraz artystycznym.

Przedmiot Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń.

Podstawowym tematem jest postać (model) w ujęciu studyjnym, naturalistycznym oraz koncepcyjnym.

Każde ćwiczenie poprzedzone jest krótkim wykładem wprowadzającym studenta w konkretne zagadnienie.

Studenci wykonują szkice i studia z natury oraz prowadzą obowiązkowy szkicownik, który służy za osobistą encyklopedię szkiców i pomocy w pracy koncepcyjnej.

Podstawowe zagadnienia:

- forma, bryła, kształt, linia, plama, płaszczyzna

- kompozycja otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna

- walor, światłocień

- iluzja przestrzeni na płaszczyźnie

- faktura, tekstura, struktura

- anatomia plastyczna

- rysunek dynamiczny, statyczny, uproszczony, złożony

Techniki:

- ołówek, grafit

- tusz, pędzel i piórko

- pastel, węgiel

- narzędzia piśmiennicze

- pastel, kredka

Literatura:

J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020

K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982

R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978

T. Pignatti, Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006

A. Gair, Podręcznik artysty, Warszawa, Muza, 1997

S. Simblet ,Rysunek - podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia kończą się przeglądem prac na ocenę.

Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.

Na ocenę składa się:

- poziom rozumienia realizowanych zadań

- biegłość techniczna i manualna

- umiejętność korzystania z materiałów i technologii

- obecność

- zaangażowanie i aktywność na zajęciach

- systematyczność

- postęp i opanowanie problemów technicznych

- kultura pracy i kultura osobista

- estetyka, staranność wykonanych prac

- walory artystyczne

- oryginalność ujęcia tematu i kompozycji

- wysoki poziom techniczny i technologiczny

- kreatywność

- indywidualne postępy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Kołakowska
Prowadzący grup: Ewelina Kołakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w ogólnym opisie przedmiotu

Pełny opis:

Jak w ogólnym opisie przedmiotu

Literatura:

Literatura dodatkowa:

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010

Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej

Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Kołakowska
Prowadzący grup: Ewelina Kołakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w ogólnym opisie przedmiotu

Pełny opis:

Jak w ogólnym opisie przedmiotu

Literatura:

Literatura dodatkowa:

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010

Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej

Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Kołakowska
Prowadzący grup: Ewelina Kołakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w ogólnym opisie przedmiotu

Pełny opis:

Jak w ogólnym opisie przedmiotu

Literatura:

Literatura dodatkowa:

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020

- A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010

Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej

Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)