Pracownia rysunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PRY-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia rysunku |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności rysunkowe, znajomość anatomii plastycznej, znajomość technik rysunkowych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (ćwiczenia w pracowni) - 45 Praca indywidualna studenta (szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami) - 15 Łącznie - 60 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, K_W01 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, K_W03 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, K_W10 zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych, K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, K_U10 posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie, K_U11 potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych), K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, K_K02 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, K_K05 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia rysunkowe: - szkice i studia modela (cała postać i portret). Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów (reprodukcji - prezentacje, slajdy). Studenci badają kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skróty perspektywiczne), poznają ton i różnice walorowe, konstruowane przy pomocy światłocienia iluzję bryły i przestrzeni. Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji, materiałów, technik) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą. Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń. Ćwiczenia mają na celu wyrobienie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyźnie przy pomocy mediów rysunkowych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Rysunek - obserwacja, kształtowanie na płaszczyźnie. Podstawowe techniki i ich związek z kształtowaną formą. |
Pełny opis: |
Celem nauczania tego przedmiotu jest pobudzenie ciekawości i zdolności studenta do postrzegania sylwetki człowieka oraz umiejętność sformułowania plastycznego wyrażenia o wysokim walorze technologicznym, technicznym oraz artystycznym. Przedmiot Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń. Podstawowym tematem jest postać (model) w ujęciu studyjnym, naturalistycznym oraz koncepcyjnym. Każde ćwiczenie poprzedzone jest krótkim wykładem wprowadzającym studenta w konkretne zagadnienie. Studenci wykonują szkice i studia z natury oraz prowadzą obowiązkowy szkicownik, który służy za osobistą encyklopedię szkiców i pomocy w pracy koncepcyjnej. Podstawowe zagadnienia: - forma, bryła, kształt, linia, plama, płaszczyzna - kompozycja otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna - walor, światłocień - iluzja przestrzeni na płaszczyźnie - faktura, tekstura, struktura - anatomia plastyczna - rysunek dynamiczny, statyczny, uproszczony, złożony Techniki: - ołówek, grafit - tusz, pędzel i piórko - pastel, węgiel - narzędzia piśmiennicze - pastel, kredka |
Literatura: |
J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020 K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982 R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 T. Pignatti, Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 A. Gair, Podręcznik artysty, Warszawa, Muza, 1997 S. Simblet ,Rysunek - podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się przeglądem prac na ocenę. Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń. Na ocenę składa się: - poziom rozumienia realizowanych zadań - biegłość techniczna i manualna - umiejętność korzystania z materiałów i technologii - obecność - zaangażowanie i aktywność na zajęciach - systematyczność - postęp i opanowanie problemów technicznych - kultura pracy i kultura osobista - estetyka, staranność wykonanych prac - walory artystyczne - oryginalność ujęcia tematu i kompozycji - wysoki poziom techniczny i technologiczny - kreatywność - indywidualne postępy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Kołakowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kołakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Kołakowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kołakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Kołakowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kołakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.